צעד דרמטי: יעודכנו תקנות הפטור מהיתר לתעשייה

המועצה הארצית לתכנון ובנייה המליצה לשרת הפנים לאשר תקנות פטור מהיתר למבנים ושטחי תפעול במפעלים. התקנות החדשות יקצרו את משך הזמן משנתיים לשלושה חודשים בלבד, ויתנו מענה לכ-30% מהבקשות


10:46 ,07.07.2021 מאת: מערכת פורט2פורט

לאחר עבודת מטה משמעותית שערכה כשנתיים בהובלת מינהל התכנון, משרד הכלכלה והתעשייה ומשרד רה״מ, המליצה המועצה הארצית לתכנון ובנייה, בראשות מ״מ יו״ר הוועדה דלית זילבר, לשרת הפנים איילת שקד לאשר עדכון לתקנות הפטור מהיתר לתעשייה, זאת בהתאם להחלטת ממשלה 4108 לשיפור הסביבה העסקית עבור התעשייה הישראלית.

 

התקנות מאפשרות פטור מהליך הוצאת היתר עבור מתקנים שכיחים במפעלים, בהם מחסנים, מתקנים, שטחי תפעול, ובכך לקצר את משך הזמן להתחלת הבנייה משנתיים לשלושה חודשים בלבד.

 

כיום, הרוב המוחלט של עבודות הבנייה בתעשייה דורשות הוצאת היתר בנייה. התקנות החדשות יקצרו את משך הזמן ויתנו מענה לכ-30% מהבקשות להיתר שמוגשות ע״י התעשייה (מתוך כ-700 בקשות להיתרים בתעשייה מדי שנה). בכך יינתן מענה טוב ומהיר למפעלי התעשייה להטמעת חדשנות והתמודדות עם רגולציה. הוועדות ישוחררו מעיסוק בתוספות יחסית מינוריות במפעלי תעשייה לעיסוק יותר מרכזי.

 

תקנות הפטור הן חלק מרפורמה רחבה שמובילים שלושת המשרדים וכוללים התייעצות עם שלטון המקומי, התאחדות תעשיינים, יזמים, עורכי תכניות ועוד. הרפורמה צפויה לבוא לאישור הממשלה בחודשים הקרובים, ולכלול הקלות נוספות וכיווני פעולה לשיפור הסביבה העסקית לטובת התעשייה בישראל.

 

על מנת לשמור על האינטרס הציבורי, התקנות קובעות הליך דיווח לוועדה המקומית לפני ואחרי ביצוע וכן ליווי של אדריכל עורך בקשה (כפי שקיים כיום בהליך היתר בנייה רגיל) על מנת לוודא את יישום התקנות כראוי. כמו כן, ההליך שם דגש על נושאי בטיחות וסביבה - התקנות קובעות הצורך באישורים של הגורמים המאשרים בהתאם לסוגי העבודות השונות (הגא, כיבוי אש, הגנת הסביבה ובריאות), וגם אישור של קונסטרוקטור, כך שמצד אחד מקלים על הרגולציה על התעשייה ומצד שני שומרים על בטיחות והסביבה. 

שרת הכלכלה והתעשייה, האלופה (במיל׳) אורנה ברביבאי: ״משרד הכלכלה רואה עצמו כגורם מוביל בממשלה לשיפור הסביבה העסקית והפחתת נטל הרגולציה ולקיצור זמנים באופן משמעותי על מנת לאפשר לתעשייה ולמגזר העסקי להתחרות באופן הוגן ולהוביל את המשק לצמיחה. אני שמחה על היכולת לכנס פרויקט מורכב זה, המבוסס על שיתופי פעולה ומקצועיות של צוותי העבודה״.

 

שרת הפנים, איילת שקד: ״עם כניסתי לתפקיד, הודעתי שבכוונתי לקדם רפורמה משמעותית בהפחתת הרגולציה ולפעול לקיצור לוחות הזמנים ברישוי. לפיכך, אני מברכת על אישור התקנות שיביאו לייעול משמעותי של הליך הקמת מבנים בתעשייה משנתיים לשלושה חודשים. זו בשורה של ממש למשק בכלל ולתעשייה הישראלית בפרט״.

 

לפי עוז כ״ץ, מנהל מינהל תעשיות במשרד הכלכלה, התעשייה הישראלית והעסקים בישראל נתונים תחת נטל רגולטורי לא מידתי שפוגע בכושר התחרות הגלובאלי ומשית עלויות נוספות. מהלך משמעותי זה בהובלת שלושת המשרדים הינו פורץ דרך ומפחית את הרגולציה על התעשייה. הממשלה לוקחת אחריות במקומות בהם יש נטל עודף ומייצרת פתרונות.

 

ראש אגף בכיר מדיניות רגולציה במשרד ראש הממשלה, עמיחי פישר: ״הפרויקט הוא דוגמה לתהליך משותף של כלל גופי הממשלה, שנועד לחדד ולייעל את תהליכי הרגולציה, כך שמצד אחד יקלו על המשק והתעשייה, ומצד שני ישמרו על האינטרסים הציבוריים המוגנים. בשיטה זו אנו מעודדים את המשק לא לבצע ׳עיגול פינות׳, אלא מייצרים בירוקרטיה דיפרנציאלית, שניתן ליישם במאמץ ובזמן סביר ולהצליח לשמר גמישות תפעולית שמאוד נדרשת כדי לאפשר לתעשייה את הדינמיות שלה, ולעשות את זה בצורה פשוטה״.