מסוף נהר הירדן: התעשיינים פועלים להגשת תביעה נגד רש"ת בגין בעיות תפעוליות

זאת, לטענת התאחדות התעשיינים, בגין נזקים הנגרמים לתעשיינים בשל בעיות תפעוליות ועיכובים במסוף. ההתאחדות תדרוש החזר אגרות בסך של כ-5 מיליון שקל. תגובת רש"ת: בהתאחדות כנראה התבלבלו, הטענות הן כנגד המכס


00:00 ,29.10.2008 מאת: מערכת פורט2פורט

זאת, לטענת התאחדות התעשיינים, בגין נזקים הנגרמים לתעשיינים בשל בעיות תפעוליות ועיכובים במסוף. ההתאחדות תדרוש החזר אגרות בסך של כ-5 מיליון שקל. תגובת רש"ת: בהתאחדות כנראה התבלבלו, הטענות הן כנגד המכס

 
מהתאחדות התעשיינים נמסר הבוקר כי היא פועלת להגיש תביעה משפטית כנגד רשות שדות התעופה בגין נזקים הנגרמים לתעשיינים. זאת כתוצאה מבעיות תפעוליות קשות במסוף נהר הירדן. כמו כן מתכוונת התאחדות התעשיינים לדרוש החזר אגרות בהיקף של כ-5 מיליוני שקלים אשר שולמו לרש"ת מתחילת השנה.
 
לטענת התאחדות התעשיינים, בשבועות האחרונים נוצר עומס בלתי אפשרי במעבר הגבול נהר הירדן, כתוצאה מכך שלא הורחב והוא אינו מתאים לצרכים המשתנים. לטענת ההתאחדות, ההתנהלות במסוף נהר הירדן והעיכובים המתמשכים בשחרור הסחורות, פוגעים קשות במוניטין של היצוא הישראלי.
 
כזכור, בידיעה שפורסמה השבוע באופן בלעדי באתר port2port התלוננו נציגיהן של חברות שילוח רבות על בעיות תפעול רבות במסוף נהר הירדן, על הגבלת שעות הפעילות במסוף ועל החלטה להגביל את מספר המשאיות הנכנסות למסוף. לדבריהם, הדבר יוצר מתחים אל מול הרשויות הירדניות וגורם להמתנות ממושכות ולעיכובים של תנועת הסחורות סחורה במעבר הגבול בין ירדן וישראל.
 
התאחדות התעשיינים ביקשה להוסיף עם זאת כי היא מודעת למאמצים של רשות שדות התעופה להתגבר על העיכובים במסוף נהר הירדן, וכי היא גם מודעת לעובדה שחלק מהבעיות במסוף נהר הירדן אינן בשליטת רשות שדות התעופה וכי הן נובעות מבעיות תאום מול הצד הירדני.
 
התעשיינים: מדובר במעבר גבול בינלאומי
 
בהמשך לטענות ההתאחדות קוראים התעשיינים לרשויות הנוגעות בדבר להכפיל את מצבת כ"א במסוף, לרכוש ציוד מודרני ולהאריך את שעות המכס. ההתאחדות טוענת כי יש לפעול להרחבה ולייעול של השירותים הקיימים במסוף נהר הירדן, על מנת שיהיה אפשר להשתמש במעבר זה כשער בינלאומי של ישראל לעולם הערבי ועבור הירדנים ליצוא לאירופה וארה"ב.  
 
לטענת ההתאחדות, תנאי הכרחי ראשוני הוא החלטה ברמה הממשלתית אשר תגרום לשינוי בהתייחסות של מדינת ישראל אל מעבר הגבול נהר הירדן:לא עוד כמעבר מקומי אלא כמעבר גבול בינלאומי המהווה את  השער הראשי של ישראל מזרחה. לפיכך, טוענת התאחדות התעשיינים, יש להתאים את התשתיות והסדרי ההפעלה של מסוף זה למקובל במעברי הגבול הראשיים האחרים של ישראל.
 
התאחדות התעשיינים מציינת כי לפני כשנתיים התקבלה החלטת ממשלה להקים במעבר הירדן תחנת מכס ממוסדת דוגמת התחנה בנמל התעופה בן-גוריון, אך ההחלטה טרם יושמה. התאחדות התעשיינים דורשת לפעול על מנת שהחלטה זו תיושם, תתוקצב ותתוקנן באופן מיידי.
 
יצוין כי מעבר נהר הירדןמשמש בנוסף לסחר הבילטראלי בין ירדן לישראל, גם למעבר סחורות שמקורם באזורי ה-QIZ אל נמל חיפה לצורך יצוא לארה"ב. מדי יום עוברת סחורה במסוף זה בשווי של כ-1 מיליון דולר ובכל שנה פוקדות את המסוף כ-30 אלף משאיות. מאז תחילת השנה עלה היצוא מישראל לירדן בכ-55% והיבוא מירדן בכ-100%.
 
רש"ת: מצפים להתנצלות
 
מרשות שדות התעופה נמסר בתגובה כי הם "מצפים מהתאחדות התעשיינים להתנצל, להודות בטעות ולחזור בהם מהאשמות שווא. הטענות הן כנגד שירות שניתן על ידי המכס".
 
"לצערנו", הגיבו בדוברות רש"ת, "מישהו בהתאחדות התבלבל בכתובת...".