משרד האוצר לסוכני המכס: מודל עסקי ימתן חשיפתכם למצב הפוליטי העדין בין ישראל לרצועת עזה

בתגובה לפנייתו של שלמה שרון למנכ"ל משרד האוצר בנוגע לסגירת המעברים לרצועת עזה ולבקשה למהלך להוזלת עלויות האחסנה בנמלים נמסר ממשרד האוצר כי "לא ניתן יהיה לקבל החלטה אשר מקשה עוד יותר על אחסנת הטובין בנמלים"


00:00 ,06.08.2007 מאת: מערכת פורט2פורט

בתגובה לפנייתו של שלמה שרון למנכ"ל משרד האוצר בנוגע לסגירת המעברים לרצועת עזה ולבקשה למהלך להוזלת עלויות האחסנה בנמלים נמסר ממשרד האוצר כי "לא ניתן יהיה לקבל החלטה אשר מקשה עוד יותר על אחסנת הטובין בנמלים"
 
מכתבו של שלמה שרון למנכ"ל משרד האוצר מיום 2 ביולי, בנושא סגירת המעברים לרצועת עזה והשפעתם על סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, זכה לאחרונה לתגובתו של עמית לנג, סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר.
 
מר לנג כותב בתגובתו למר שלמה שרון, יו"ר ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים, כי "כמו בכל תחום עסקי בצד הרווחים הצפויים מעסקות כאלו ואחרות ישנו גם מרכיב הסיכון אותו יש לתמחר. למיטב הבנתי ומהתיאור שעולה במכתבך, סיכון זה אינו מגולם הלכה למעשה בהתקשרויות השונות אשר נעשות על ידי סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים עם היבואנים בצד הפלסטיני. גילום הסיכון כאמור היה יכול להיעשות בדרכים שונות לרבות בדרכים של קבלת ערבויות או תשלום מראש על מנת להקטין את הסיכון הגלום בפעילות שכזאת".
 
"בכל הנוגע להתקשרויות עתידיות", כותב סגן הממונה על התקציבים במשרד האוצר, "אני סבור כי ראוי לשקול לעבור למודל פעילות המגלם את הסיכון כאמור. על ידי החלת מודל עסקי כאמור תוכלו למתן את חשיפתכם למצב הפוליטי העדין שבין ישראל לרצועת עזה ולהביא להקטנת הפגיעה בכם".
 
כזכור, מר שרון טען במכתבו לירום אריאב כי בעקבות סגירת המעברים לרצועת עזה נגרמים לציבור סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים נזקים בלתי הפיכים, ומדובר בבעיה "מהחמורות אשר ידעה מערכת סחר החוץ הישראלית".
 
שרון כתב למנכ"ל משרד האוצר כי בעקבות סגירת המעברים נגרמים לסוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים מכלול של נזקים ישירים ועקיפים בהם תשלום דמי הובלה ימית על ידי חברות שילוח ישראליות בעבור מכולות המיועדות ליבוא לעזה אשר טרם קיבלו תשלום עבור עלויות ההובלה. כמו כן, חברות השילוח או סוכני המכס הישראלים אשר פדו את פקודות המסירה מחברות הספנות, מוחזקות על פי דיני הנמלים ונהלי העבודה בסחר הימי הבינלאומי כאחראיות לתשלום עלויות האחסנה והשהייה בהתאמה.
 
שרון פנה למנכ"ל משרד האוצר בבקשה להוביל מהלך מיידי אשר יאפשר את הוזלת עלויות האחסנה בנמלים. שרון כתב כי "המדינה אינה יכולה להתעלם מהיקף הנזקים הכספיים הרב אשר נגרם, וייגרם, לציבור הסוחרים ברצועה אשר משליך באופן ישיר ובעקיפין על מגזר סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים הישראלי ולכן יש ליזום פעולות אשר תאפשרנה לציבור זה לצאת ללא כל פגע מהמהלך המדיני".
 
על כך הגיב עמית לנג וכתב כי "באשר להצעתכם הנוגעות למצב העכשווי, נמלי ישראל הפכו במסגרת השינוי שבוצע בשנת 2005 לחברות ממשלתיות נפרדות המחויבות להתנהל לפי פרמטרים עסקיים.
 
"אין זה סוד כי קיים מחסור אמיתי בשטחי העורף הנמלי המשמש לאחסנת הטובין. לאור האמור לעיל לא ניתן יהיה לקבל החלטה אשר מקשה עוד יותר על אחסנת הטובין בנמלים ומתמרצת את המשתמשים בשירות הנמלי להשתמש בנמל כמחסן לעת מצוא שכן החלטה מהסוג המבוקש עשויה להביא בסופו של יום לירידה משמעותית בתפוקות אשר גם כך אינן גבוהות כיום".
 
כזכור, במכתב שהוציא מג'די חליל, יו"ר איגוד המשתמשים הפלסטיני, הבהיר האיגוד כי היבואנים הפלסטינים אינם מתכוונים לשאת בנטל עלויות האחסנה והשהייה הכפויה בישראל בשל העובדה כי מדובר בהחלטה ישראלית חד צדדית. בנוסף לכך ציינו באיגוד המשתמשים הפלסטיני כי בכוונתם לפנות לייעוץ בינ"ל בנוגע להשהיית הסחורה בכפייה וכי הם בוחנים הגשת תביעה בינלאומית בנושא כנגד מדינת ישראל.