משרד הכלכלה: צפי היצוא בשנת 2022 יגיע ל-165 מיליארד בדולר

על פי הערכות מינהל סחר חוץ, מגמת הגידול בסקטור השירותים תימשך וכתוצאה מכך עתיד היצוא בשנת 2022 לשבור את שיאה של שנת 2021 אז רשם היצוא קפיצה היסטורית של 25% ועמד על 143 מיליארד דולר - ולהסתכם בכ-165 מיליארד דולר


14:02 ,20.07.2022 מאת: מערכת פורט2פורט

לאחר הפסקה של שלוש שנים, התקיים השבוע בישראל כנס הנספחים הכלכליים של מינהל סחר חוץ, במסגרתו הגיעו לארץ עשרות הנציגות והנציגים מ-55 נציגויות משרד הכלכלה והתעשייה בעולם, נפגשו עם נציגי חברות ויצואנים ובחנו דרכים לקידום היצוא. במסגרת שבוע הכנס, הוגש הבוקר (יום ד׳) לשרת הכלכלה והתעשייה, ״דוח ההתפתחויות ביצוא 2021״.

 

על פי נתוני הדו״ח, יצוא הסחורות והשירותים הישראלי הסתכם בשנת 2021 בכ-143 מיליארד דולר - שיא של כל הזמנים. במינהל סחר חוץ מציינים כי מדובר בגידול חסר תקדים של כ-25% לעומת היצוא בשנת 2020 ומסבירים כי לא מדובר בתיקון ויישור קו ביחס לתקופה שקדמה למשבר הקורונה, שכן שיא היצוא הקודם נרשם בשנת 2019 עם היקף נמוך בהרבה שעמד על כ-117.5 מיליארד דולר בלבד.

 

עוד שיא שנשבר בשנת 2021 הוא היקף יצוא השירותים, שלראשונה מהווים יותר ממחצית מכלל היצוא הישראלי – 52% לעומת 48% לסחורות. כך, לראשונה מאז הקמתה, מייצאת כלכלת ישראל יותר שירותים מאשר סחורות. גם בגזרת הסחורות נרשם גידול ואלו צמחו בשיעור של 17% לעומת שנת 2020 – זאת בהשוואה לסטגנציה מסוימת בשנים האחרונות. לעומתם, השירותים צמחו בקצב כפול – 34%. קצב הגידול חריג בגובהו גם בהשוואה לגידול הממוצע של סקטור השירותים בשנים האחרונות.

 

שרת הכלכלה והתעשייה, אורנה ברביבאי, ציינה: ״מינהל סחר חוץ עושה עבודה בעלת חשיבות עצומה למשק ולתעשייה הישראלית עם הפעלת מערך של נספחות ונספחים כלכליים, המסייעים יום-יום ליצואנים, לתעשייה ולצמיחה במשק. המאמצים לקידום היצוא, משיכת ההשקעות והתמיכה בפעילות השיווקית של חברות ישראליות בחו״ל, מתרחשים במקביל למהלכים פורצי דרך שאנו, במשרד הכלכלה והתעשייה, מובילים לפתיחת השוק ליבוא, הקלת הרגולציה על העסקים והבאת קמעונאיות זרות לישראל. אני מברכת את החברות הישראליות וגורמי הממשל שמובילים את כלכלת ישראל לשיאים שטרם נראו, ובטוחה שעבודתכם תבוא לידי ביטוי בהמשך הגידול בנתוני היצוא בשנה הנוכחית ובבאות אחריה״.

 

מנהל מינהל סחר חוץ, אוהד כהן: ״נתוני 2021 הפתיעו אותנו בהיותם חריגים במיוחד ביחס לשנים קודמות, לרבות שנים נטולות קורונה ומשברים כלכליים עולמיים. נתוני הצמיחה בסקטור השירותים הם תולדה של הצמיחה חסרת התקדים ביצוא השירותים בשנים האחרונות ובמיוחד בשנה החולפת של סקטור ההייטק לצד סקטור שירותי התחבורה, שחווה גם כן עליית מחירים משמעותית. בסקטור הסחורות נרשמה עלייה במרבית הענפים כאשר מובילים בגידול הינם סקטור המכשור הרפואי והאופטי וסקטור מיכון חשמלי ומכני כאשר גם סקטור היהלומים צמח בשיעורים נאים. כחלק מכך, מינהל סחר חוץ מפרסם היום תחזית ליצוא לשנת 2022 וצופה כי שנת 2022 תשבור שיא נוסף כשהיקף היצוא הכולל של ישראל יעמוד על כ-165 מיליארד דולר״.