משרד הכלכלה: תכנית לחיזוק תעשיית הביגוד והאופנה המקומית

במסגרת התכנית יועברו 10 מיליון שקל לשדרוג ציוד וקידום תכניות עם הרשות לחדשנות, 9 מיליון שקל לקידום פעילות היצוא באמצעות פורטל אינטרנטי והכוונה במכון היצוא. משרד הכלכלה יקיים קמפיין להגברת המודעות לתעשיית הטקסטיל המקומית


11:40 ,02.10.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

משרד הכלכלה והתעשייה גיבש בשבועות האחרונים, במשותף עם נציגי הענף, כלים לחיזוק תעשיית האופנה המקומית. ממשרד הכלכלה נמסר כי צעדים אלו נועדו לשמר ולחזק את התעשייה והם כוללים העלאה סלקטיבית של מכס בשיעור של עד 12% העלאת המכס על מוצרים המיובאים לארץ וקיים לגביהם ייצור מקומי משמעותי.

 

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן: ״משרד הכלכלה והתעשייה נרתם לענף האופנה באתגר העומד ושיעמוד בפניו בשנים הקרובות - התחרות הגוברת מול העולם. כלי הסיוע שהועמדו, לאחר עבודה משותפת, לרשות התעשיינים בענף, יכולים לסייע בידם בתחרות המקומית ובאפשרות לפרוץ לשווקים חדשים בעולם, תוך שיפור הפריון והחדשנות״.

 

בצד העלאה זו תתבצע בחינה תקופתית של השפעת הפחתת המכס על התעשייה בהיבטי פדיון ותעסוקה, והאם הצרכנים נהנו מהפחתת עלויות זו. בחינה זו תתבצע לקראת פקיעת תוקפו של הצו הזמני להפחתת המכס לשנת 2018. תשעה מיליון שרל לעידוד פעילות ייצוא באמצעות מנהל סחר חוץ, במסגרת תכנית של״ב. התכנית כוללת מהלכים מרכזיים לקידום הייצוא, מבניית פורטל אינטרנטי ועד ליווי והכוונה. סך התמיכה יכול להגיע עד 200 אלף שקל לצד ייעוץ והכוונה על ידי מכון הייצוא.

 

שלושה מיליון שקל לסיוע על ידי מערך מעוף, של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים - יועצי המעוף שיתמחו בתחום הטקסטיל יגיעו לעסקים בהתאם לביקוש, ויציעו את השירותים הבאים: ייעוץ וליווי עסקי, מסחר מקוון, ייעוץ שיווקי, ייעוץ בתחום התפעול, הדרכות ועריכת כנסים שמטרתם ליצור מפגשים בין יזמים ויצירת שיתוף פעולה. כמו כן סניף מעוף ת״א יוכרז כמתמחה בתחום הטקסטיל ברמה הלאומית.

 

עשרה מיליון שקל לתחום החדשנות- מתן סיוע באמצעות תכנית מופ״ת שמטרתה לקדם הטמעת תהליכי חדשנות בקרב יצרני האופנה - המענק הינו בשיעור של 30%-50% מהוצאות המו״פ של תכניות שאושרו. מתן סיוע באמצעות תכנית מכינת המו״פ למטרת אבחון ראשוני המבוסס על התקשרות עם יועץ מקצועי לתחום החדשנות.

 

קידום קמפיין ייעודי להגברת המודעות לתעשיית הטקסטיל המקומית במדיה הדיגיטלית בין היתר, בהקשר של מעצבים ומתפרות בצפון. ממשרד הכלכלה נמסר כי אחד האתגרים המרכזיים הוא ליצור ביקוש ליצרני האופנה עבור תכניות אלו, למצות את הפוטנציאל ולעבור לנתיב של צמיחה למרות התחרות הגואה כפי שתואר לעיל. מכס על תעשיית האופנה נפוץ בארה״ב ובאירופה בשיעורים דומים, מתוך הבנה שיש צורך לשמור על תעשייה זו שבעלת תרומה משקית וכלכלית.

 

דן אלחרר, התנועה לעידוד האופנה בישראל, המייצגת יצרני אופנה ותומכי יצור כמו יבואני בד ואבזרים מדפסים ועוד, ציין כי בחודשים האחרונים נעשתה עבודה יסודית, משותפת, עם משרד הכלכלה והתעשייה, לניתוח מצב הענף וגובשו מספר המלצות, החשובה בהן – מכסי מגן מהמזרח על אופנת הנשים בגובה 12 אחוזים. ״במידה והמלצה זו תיושם, אנו רואים בכך צעד חשוב ראשון וחשוב לענף הטקסטיל כחול לבן״.

 

ממשרד הכלכלה נמסר כי מלאכת התפירה מתבצעת בעיקרה ברשות הפלסטינאית בהיקף של כ-20 עד 30 אלף פועלים, מתוכם כ-2,000 ברצועת עזה. עלות כוח העבודה תחרותי ומבצע עבודה איכותית. ייצור בגדים בישראל מבוסס על מודל עסקי בר קיימא זה ובעל חשיבות כלכלית- אזורית אסטרטגית למדינת ישראל.