זאת לעומת נתוני שנת 2004. בין הגורמים לירידה: עלייה חדה במחיר הדלק הסילוני, עליית מחירי הדלק והסטת הביקושים מהובלה אווירית להובלה ימית; חלק השוק המשותף של אל על וק.א.ל ירד ל-66.7%.
רשות התעופה האזרחית במשרד התחבורה פירסמה היום דו"ח על תנועת המטען הבינ"ל בנתב"ג עבור שנת 2005. תנועת המטען הבינ"ל בנתב"ג במהלך 2005 הסתכמה בכ-305 אלף טון (לא כולל דואר) ונרשמה לה ירידה בשיעור של כ-8% לעומת שנת 2004. בין הגורמים לירידה בתנועה, שהתרחשה למרות הגידול המשמעותי בהיקף הסחר הבינ"ל, העלייה החדה במחירי הדלק הסילוני. עליית מחירי הדלק הובילה להתייקרות משמעותית בתעריפי ההובלה האווירית של מטען ולהסטת ביקושים מהובלה אווירית להובלה ימית. גורם נוסף לירידה בתנועה הוא הירידה החדה בהיקף מטעני הטרנזיט בנתב"ג (בעקבות הפעלת טיסות מטען של חברת אל על בין סין ללוקסמבורג).
יש לציין שהערך הכספי של המטען מוערך בכ-25% מערך הסחר הבינ"ל של ישראל.
היצע הקיבולת למטען של חברת אל על כלל שלושה מטוסי מטען מתמחים ושני מטוסי מטען יסיבים (המטוסים היסיבים שימשו בחלק מהשנה להטסת נוסעים) מדגם בואינג 747. יתר הקיבולת למטען של חברת אל על כללה קיבולת מטען של מטוסי נוסעים וקיבולת במטוסי מטען חכורים. היצע הקיבולת של חברת ק.א.ל כלל שני מטוסי מטען מדגם בואינג 747. לכמות המטען המצרפית, שהוטסה ע"י החברות אל על וק.א.ל לישראל וממנה, נרשמה ירידה בשיעור של כ-16%לעומת שנת 2004.
חלק השוק המשותף של שתי החברות ירד ל-66.7%. חלק השוק שהוטס במטוסי חברת אל על עלה ל-46.3% לעומת 45.8% ב- 2004, חלק השוק שהוטס במטוסי חברת ק.א.ל ירד ל-20.1% לעומת 23.7% ב-2004 וחלק השוק שהוטס במטוסים חכורים מחברות זרות ירד ל-0.3% לעומת 3.6% ב-2004.
בנוסף להטסת מטעני יבוא וייצוא של ישראל, החברות אל על וק.א.ל הטיסו כמות משמעותית של מטען בנתיבים בין אירופה וארה"ב ובין אירופה למזרח הרחוק (חלק מהמטען בין אירופה למזרח הרחוק נפרק ומוטען בנתב"ג).
קיבולת המטען של חברות התעופה הזרות כללה קיבולת מטען של טיסות נוסעים, וקיבולת בטיסות מטען של ארבע חברות: החברה האמריקאית "פדקס", החברות הטורקיותMNG (בשירות חברת הבלדרות UPS) וטורקיש איירליינס והחברה הבלגית EAT (בשירות חברת הבלדרות DHL). כמו כן, הופעלו מספר טיסות מטען לא סדירות באמצעות חברות זרות על בסיס אד הוק. גידול משמעותי במספר טיסות המטען המצרפי שחברות התעופה הזרות הפעילו ובהיצע הקיבולת שלהן, הוביל לגידול בשיעור של כ-13% בכמות המטען המצרפית שהוטסה ע"י החברות הזרות.
כשני שליש מסה"כ תנועת המטען בנתב"ג הוטסה ב-4,095 טיסות מטען. נמלי תעופה העיקריים בחו"ל, ששירתו את טיסות המטען לישראל וממנה, הם: אמסטרדם, לוקסמבורג וניו יורק לטיסות המטען של אל על, ליאז' לטיסות חברת ק.א.ל, בריסל ומילאנו לטיסות EAT (בשירות DHL), מינכן, פרנקפורט, אתונה, ניו יורק וממפיס לטיסות חברת פדקס ואיסטנבול לטיסות MNG (בשירות UPS) וטורקיש.
החלטת משרד התחבורה משנת 2004 לאפשר הטסת מטען בטיסות שכר לנוסעים הובילה לגידול שולי בהיצע הקיבולת. סה"כ כמות המטען, שהוטסה בטיסות השכר לנוסעים, הסתכם בכ-450 טון בלבד.
טבלה מס' 1- תנועת מטען בינ"ל בנתב"ג, 2005-2001
שנה |
סה"כ מטען- (אלפי טון) |
אחוז שינוי |
הטענה (אלפי טון) |
אחוז שינוי |
פריקה (אלפי טון) |
אחוז שינוי |
2001 |
295 |
|
157 |
|
138 |
|
2002 |
300 |
2% |
167 |
6% |
133 |
3%- |
2003 |
307 |
2% |
184 |
10% |
124 |
7%- |
2004 |
332 |
8% |
197 |
8% |
135 |
9% |
2005 |
305 |
8%- |
176 |
11%- |
129 |
4%- |
טבלה מס' 2- תנועת מטען בינ"ל בנתב"ג בשנת 2005, לפי רבעונים
רבעון |
סה"כ מטען- (אלפי טון) |
הטענה (אלפי טון) |
פריקה (אלפי טון) |
ראשון |
86 |
53 |
33 |
שני |
76 |
44 |
32 |
שלישי |
67 |
35 |
32 |
רביעי |
76 |
44 |
32 |
טבלה מס' 3
INTERNATIONAL FREIGHT TRAFFIC AT | |||||||
|
|
TONS, January-December 2005 |
|
| |||
|
|
Total |
Unloaded |
Loaded | |||
AIRLINE |
COUNTRY |
TONS |
% |
TONS |
% |
TONS |
% |
EL AL/CAL |
|
203,566 |
66.7% |
88,528 |
68.7% |
115,038 |
65.2% |
Lufthansa |
|
14,102 |
4.6% |
6,885 |
5.3% |
7,217 |
4.1% |
Fedex |
U.S.A |
13,722 |
4.5% |
5,132 |
4.0% |
8,590 |
4.9% |
Continental |
U.S.A |
12,017 |
3.9% |
4,071 |
3.2% |
7,946 |
4.5% |
MNG (U.P.S) |
|
10,885 |
3.6% |
4,091 |
3.2% |
6,794 |
3.9% |
EAT (DHL) |
|
10,859 |
3.6% |
5,120 |
4.0% |
5,739 |
3.3% |
British |
U.K |
9,476 |
3.1% |
3,117 |
2.4% |
6,359 |
3.6% |
Swiss |
|
9,163 |
3.0% |
4,140 |
3.2% |
5,023 |
2.8% |
Turkish |
|
6,727 |
2.2% |
2,823 |
2.2% |
3,904 |
2.2% |
Air |
|
2,889 |
0.9% |
1,362 |
1.1% |
1,527 |
0.9% |
Austrian |
|
1,515 |
0.5% |
476 |
0.4% |
1,039 |
0.6% |
Transaero |
Russian fed. |
1,193 |
0.4% |
186 |
0.1% |
1,007 |
0.6% |
|
|
990 |
0.3% |
439 |
0.3% |
551 |
0.3% |
R. Jordanian |
|
773 |
0.3% |
362 |
0.3% |
411 |
0.2% |
|
|
656 |
0.2% |
214 |
0.2% |
442 |
0.3% |
CSA |
|
487 |
0.2% |
148 |
0.1% |
339 |
0.2% |
Tarom |
|
429 |
0.1% |
98 |
0.1% |
331 |
0.2% |
|
|
413 |
0.1% |
203 |
0.2% |
210 |
0.1% |
Air |
|
410 |
0.1% |
123 |
0.1% |
287 |
0.2% |
Olympic |
|
357 |
0.1% |
145 |
0.1% |
212 |
0.1% |
Aerosvit |
|
355 |
0.1% |
121 |
0.1% |
234 |
0.1% |
Ethiopian |
|
304 |
0.1% |
19 |
0.0% |
285 |
0.2% |
Malev |
|
288 |
0.1% |
108 |
0.1% |
180 |
0.1% |
|
|
259 |
0.1% |
54 |
0.0% |
205 |
0.1% |
Alitalia |
|
245 |
0.1% |
82 |
0.1% |
163 |
0.1% |
Charter (PAX) |
|
448 |
0.1% |
81 |
0.1% |
367 |
0.2% |
Other carriers |
|
2,586 |
0.8% |
671 |
0.5% |
1,915 |
1.1% |
|
|
|
|
|
|
|
|
TOTAL |
|
305,114 |
100.0% |
128,799 |
100.0% |
176,315 |
100.0% |