ירידה של 8% בטון מטען מוטס בנתב"ג ב- 2005

זאת לעומת נתוני שנת 2004. בין הגורמים לירידה: עלייה חדה במחיר הדלק הסילוני, עליית מחירי הדלק והסטת הביקושים מהובלה אווירית להובלה ימית; חלק השוק המשותף של אל על וק.א.ל ירד ל-66.7%


00:00 ,01.03.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

זאת לעומת נתוני שנת 2004. בין הגורמים לירידה: עלייה חדה במחיר הדלק הסילוני, עליית מחירי הדלק והסטת הביקושים מהובלה אווירית להובלה ימית; חלק השוק המשותף של אל על וק.א.ל ירד ל-66.7%.
 
רשות התעופה האזרחית במשרד התחבורה פירסמה היום דו"ח על תנועת המטען הבינ"ל בנתב"ג עבור שנת 2005. תנועת המטען הבינ"ל בנתב"ג במהלך 2005 הסתכמה בכ-305 אלף טון (לא כולל דואר) ונרשמה לה ירידה בשיעור של כ-8% לעומת שנת 2004. בין הגורמים לירידה בתנועה, שהתרחשה למרות הגידול המשמעותי בהיקף הסחר הבינ"ל, העלייה החדה במחירי הדלק הסילוני. עליית מחירי הדלק הובילה להתייקרות משמעותית בתעריפי ההובלה האווירית של מטען ולהסטת ביקושים מהובלה אווירית להובלה ימית. גורם נוסף לירידה בתנועה הוא הירידה החדה בהיקף מטעני הטרנזיט בנתב"ג (בעקבות הפעלת טיסות מטען של חברת אל על בין סין ללוקסמבורג). 
 
יש לציין שהערך הכספי של המטען מוערך בכ-25% מערך הסחר הבינ"ל של ישראל.
 
היצע הקיבולת למטען של חברת אל על כלל שלושה מטוסי מטען מתמחים ושני מטוסי מטען יסיבים (המטוסים היסיבים שימשו בחלק מהשנה להטסת נוסעים) מדגם בואינג 747. יתר הקיבולת למטען של חברת אל על כללה קיבולת מטען של מטוסי נוסעים וקיבולת במטוסי מטען חכורים. היצע הקיבולת של חברת ק.א.ל כלל שני מטוסי מטען מדגם בואינג 747. לכמות המטען המצרפית, שהוטסה ע"י החברות אל על וק.א.ל לישראל וממנה, נרשמה ירידה בשיעור של כ-16%לעומת שנת 2004.
 
חלק השוק המשותף של שתי החברות ירד ל-66.7%. חלק השוק שהוטס במטוסי חברת אל על עלה ל-46.3% לעומת 45.8% ב- 2004, חלק השוק שהוטס במטוסי חברת ק.א.ל ירד ל-20.1% לעומת 23.7% ב-2004 וחלק השוק שהוטס במטוסים חכורים מחברות זרות ירד ל-0.3% לעומת 3.6% ב-2004.
 
בנוסף להטסת מטעני יבוא וייצוא של ישראל, החברות אל על וק.א.ל הטיסו כמות משמעותית של מטען בנתיבים בין אירופה וארה"ב ובין אירופה למזרח הרחוק (חלק מהמטען בין אירופה למזרח הרחוק נפרק ומוטען בנתב"ג).
 
קיבולת המטען של חברות התעופה הזרות כללה קיבולת מטען של טיסות נוסעים, וקיבולת בטיסות מטען של ארבע חברות: החברה האמריקאית "פדקס", החברות הטורקיותMNG (בשירות חברת הבלדרות UPS) וטורקיש איירליינס והחברה הבלגית EAT (בשירות חברת הבלדרות DHL). כמו כן, הופעלו מספר טיסות מטען לא סדירות באמצעות חברות זרות על בסיס אד הוק. גידול משמעותי במספר טיסות המטען המצרפי שחברות התעופה הזרות הפעילו ובהיצע הקיבולת שלהן, הוביל לגידול בשיעור של כ-13% בכמות המטען המצרפית שהוטסה ע"י החברות הזרות.
 
כשני שליש מסה"כ תנועת המטען בנתב"ג הוטסה ב-4,095 טיסות מטען. נמלי תעופה העיקריים בחו"ל, ששירתו את טיסות המטען לישראל וממנה, הם: אמסטרדם, לוקסמבורג וניו יורק לטיסות המטען של אל על, ליאז' לטיסות חברת ק.א.ל, בריסל ומילאנו לטיסות EAT (בשירות DHL), מינכן, פרנקפורט, אתונה, ניו יורק וממפיס לטיסות חברת פדקס ואיסטנבול לטיסות MNG (בשירות UPS) וטורקיש. 
 
החלטת משרד התחבורה משנת 2004 לאפשר הטסת מטען בטיסות שכר לנוסעים הובילה לגידול שולי בהיצע הקיבולת. סה"כ כמות המטען, שהוטסה בטיסות השכר לנוסעים, הסתכם בכ-450 טון בלבד.  
 
טבלה מס' 1- תנועת מטען  בינ"ל בנתב"ג, 2005-2001

שנה

סה"כ מטען-

(אלפי טון)

אחוז שינוי

הטענה

(אלפי טון)

אחוז שינוי

פריקה

(אלפי טון)

אחוז שינוי

2001

295

 

157

 

138

 

2002

300

2%

167

6%

133

3%-

2003

307

2%

184

10%

124

7%-

2004

332

8%

197

8%

135

9%

2005

305

8%-

176

11%-

129

4%-

  
טבלה מס' 2- תנועת מטען  בינ"ל בנתב"ג בשנת 2005, לפי רבעונים

רבעון

סה"כ מטען-

(אלפי טון)

הטענה

(אלפי טון)

פריקה

(אלפי טון)

ראשון

86

53

33

שני

76

44

32

שלישי

67

35

32

רביעי

76

44

32


 
טבלה מס' 3

INTERNATIONAL FREIGHT TRAFFIC AT BEN GURION AIRPORT

 

 

TONS, January-December 2005

 

 

 

 

Total

Unloaded

Loaded

AIRLINE

COUNTRY

TONS

%

TONS

%

TONS

%

EL AL/CAL

Israel

203,566

66.7%

88,528

68.7%

115,038

65.2%

Lufthansa

Germany

14,102

4.6%

6,885

5.3%

7,217

4.1%

Fedex

U.S.A

13,722

4.5%

5,132

4.0%

8,590

4.9%

Continental

U.S.A

12,017

3.9%

4,071

3.2%

7,946

4.5%

MNG (U.P.S)

Turkey

10,885

3.6%

4,091

3.2%

6,794

3.9%

EAT (DHL)

Belgium

10,859

3.6%

5,120

4.0%

5,739

3.3%

British

U.K

9,476

3.1%

3,117

2.4%

6,359

3.6%

Swiss

Switzerland

9,163

3.0%

4,140

3.2%

5,023

2.8%

Turkish

Turkey

6,727

2.2%

2,823

2.2%

3,904

2.2%

Air canada

Canada

2,889

0.9%

1,362

1.1%

1,527

0.9%

Austrian

Austria

1,515

0.5%

476

0.4%

1,039

0.6%

Transaero

Russian fed.

1,193

0.4%

186

0.1%

1,007

0.6%

Uzbekistan

Uzbekistan

990

0.3%

439

0.3%

551

0.3%

R. Jordanian

Jordan

773

0.3%

362

0.3%

411

0.2%

Iberia

Spain

656

0.2%

214

0.2%

442

0.3%

CSA

Czech Republic

487

0.2%

148

0.1%

339

0.2%

Tarom

Romania

429

0.1%

98

0.1%

331

0.2%

Cyprus

Cyprus

413

0.1%

203

0.2%

210

0.1%

Air france

France

410

0.1%

123

0.1%

287

0.2%

Olympic

Greece

357

0.1%

145

0.1%

212

0.1%

Aerosvit

Ukraine

355

0.1%

121

0.1%

234

0.1%

Ethiopian

Ethiopia

304

0.1%

19

0.0%

285

0.2%

Malev

Hungary

288

0.1%

108

0.1%

180

0.1%

LOT

Poland

259

0.1%

54

0.0%

205

0.1%

Alitalia

Italy

245

0.1%

82

0.1%

163

0.1%

Charter (PAX)

 

448

0.1%

81

0.1%

367

0.2%

Other carriers

 

2,586

0.8%

671

0.5%

1,915

1.1%

 

 

 

 

 

 

 

 

TOTAL

 

305,114

100.0%

128,799

100.0%

176,315

100.0%