גבי בן הרוש, יו״ר מועצת המובילים, הגיב לאחרונה לאישור התקנות המסדירות את תפקידם של קציני הבטיחות בתעבורה על ידי ועדת הכלכלה של הכנסת בתחילת השבוע. לדברי בן הרוש, הוא עסק בנושא קציני הבטיחות במשך 15 השנים האחרונות והשתתף במהלך השנים במרבית הישיבות בכנסת שעסקו בנושא זה.
בן הרוש הגיב לאישור התקנות וציין כי ״כבר ארבע שנים שהוועדה עוסקת בנושא זה, ובכל זאת התחושה בישיבה האחרונה, בה אושרו התקנות היתה תחושה של מחטף. כל הדיון נעשה באווירת בחירות, להספיק לעשות עוד וי מהר מהר לפני שייגמר״.
בן הרוש הוסיף ״משנת 2003 אני עוסק בנושא של קציני הבטיחות ובשנים האחרונות אני מלווה את ועדת הכלכלה בדיוניה על חוק זה. לפני מספר דיונים ביקשתי שהדבר המנחה של הוועדה לא יהיה הבקשות של בעלי העניין, אלא שמה שיוביל את הוועדה יהיו אותן חקירות עומק של הרלב״ד שעסקו בתאונות הקטלניות בחמש השנים האחרונות וועדות בדיקה שמינה משרד התחבורה, אשר כל מסקנותיהן הצביעו על מחדלים במיגור תאונות הדרכים״.
בן הרוש ציין כי ״קיבלנו תקנות חדשות שאין בהן אפילו סעיף אחד שמטיל אחריות על קצין בטיחות שסרח. התקנות הינן חסרות משמעות ואינן תורמות לבטיחות. לדוגמה: על פי מחקר שהזמין משרד התחבורה בעצמו 98% מהתאונות אחראי הגורם האנושי ורק 2% הן באשמת הרכב. למרות זאת בחר משרד התחבורה להתעלם מהגורם האנושי ובתקנות שאושרו. נותנים לקצין הבטיחות לבדוק רכב במדרכה או בחניון ולא במוסך ולחתום על 19 טפסים בנושא בטיחות הרכב, שבדרך כלל רק מוסך מורשה רשאי לחתום עליהם.
״התקנות נותנות לקצין הבטיחות הרבה סמכות, אך במקרה שקצין בטיחות כשל בתפקידו אין סנקציה - כל הסנקציות הן כלפי בעל המשאית או בעל החברה. אם כך, מה הטעם בקבלת סמכות ללא כל אחריות?״.