המשרד להגנת הסביבה ומועצת המובילים הקימו צוות משותף לדיון במעבר המשאיות לשימוש באנרגיה ירוקה. הוראת המשרד להגנת הסביבה למניעת וצמצום זיהום האוויר מתחבורה קובעות כי עד לשנת 2020, לפחות 3% מכלי הרכב בחברות בעלות ציי הרכב כבדים בהם כ-100 כלי רכב ומעלה ינועו באמצעות הנעה חלופית. לאחר שאותן חברות לא הצליחו לעמוד בהוראות אלה, הן קיבלו קנסות עתק מהמשרד לאיכות הסביבה.
במאי 2024 קיימה מועצת המובילים פגישה בנושא עם רן רייז, מנהל אגף תחבורה המשרד להגנת הסביבה והוחלט להקים צוות ייעודי לנושא. החודש התקיימה פגישה נוספת של הצוות שהוקם, ונכחו בה רן רייז, מנהל אגף תחבורה המשרד לאיכות הסביבה, נחום יהושע, מנהל אגף תחבורה נקייה במשרד האנרגיה, דוד כוכבא, מנכ״ל מועצת המובילים, חנן קופל, מנהל חטיבת ההובלה והלוגיסטיקה תעבורה, רמי מולכו, מנהל פיתוח עסקי וכלכלן ראשי, תעבורה, אמיל קרעין, יועץ למועצת המובילים בנושא תחבורה לא מזהמת, וקרן יפה גדיש, מנהלת תקשורת ארגונית ופרוייקטים במועצת המובילים.
בפגישה הבהירו נציגי מועצת המובילים כי המועצה מחויבת לאתגר הלאומי להפחתת פליטות בתחום התחבורה בכלל ובכל הקשור לרכב הכבד בפרט. המועצה רואה את שיתוף הפעולה עם משרדי הממשלה הרלוונטיים כמחויב המציאות להצלחת התהליך ועוקבת באופן רצוף אחרי ההנחיות המקצועיות של IRU (ארגון הובלה בינלאומי שמקום מושבו בג׳נבה).
בהתאם לכך, מועצת המובילים מקבלת מארגון IRU נתונים ביחס לפיתוחים טכנולוגיים עדכניים ועתידיים בתחום האנרגיה החלופית וכן עדכונים בנוגע לתהליכי רגולציה המקובלים באירופה ולא רק. המעבר לאפס פליטות ממשאיות דורש תכנון רב תחומי, השקעות נרחבות בתשתיות ובציוד ומחוייבות ארוכת טווח מצד הממשלה והמגזר המוסדי והפרטי כאחד.
לתקופת המעבר יש מספר מאפיינים: ציוד יקר, זמינות עמדות טעינה בפריסה ארצית, פער גבוה בסך 128,000 שקל עודף עלות שנתית ישירה לרעת המשאית החשמלית בהשוואה למשאית סולר ולכן היקף הצטיידות של 2,000 משאיות בשנה בכפוף ליעדים שתקבע המדינה, משמעותו: עודף עלות לענף בסך 256 מיליון שקל לשנה. ובנוסף, משקל הסוללה גורם לשינוי בכושר השינוע של המשאית ומייקר את ההובלה במונחים של טון לק״מ.
מועצת המובילים הציעה בדיון תכנית פעולה שתאפשר מעבר הדרגתי לשימוש בחשמל שתכלול: מיקוד מאמץ במשאיות קלות 4 עד 8 טון, תכנית לגריטה של משאיות מתקן אירו 3, 4 (ובהמשך גם אירו 5), קביעת יעד למעבר רכבי משא לשימוש בהנעה חשמלית בחלוקה לקטגוריות (משקל), תכנון תשתיות הנעה בפריסה ארצית בהתאמה להיקף היעדים שהוגדרו בתיאום ובאישור חברת חשמל בדגש על זמינות תשתיות - ובניית תכנית הצטיידות עם מועצת המובילים בהתאמה לסעיפים הנ״ל.
בנוסף, ציינו נציגי מועצת המובילים מגוון פעולות שהמדינה יכולה לעשות בכדי לעודד מעבר משאיות לשימוש באנרגיה חשמלית, כגון: הקמת קרן ממשלתית בהתאם לחוק אוויר נקי ולרפורמה בשוק הדלק, שימוש בעודפי גבייה כתוצאה מביטול ההישבון על הסולר לרכב משא בסך של 3.9 מיליארד שקל בשנה שמתקבלים כתוצאה מ-1.56 ₪ לליטר סולר ביטול הישבון בגין היקף שימוש של 2.5 מיליארד ליטר סולר לשנה על ידי רכבי משא בלבד (מתוך 4 מיליארד ליטר סולר לשנה).
כמו כן, ניתן לחשוב על בונוסים נוספים ייחודיים כגון: זיכוי במיסוי ע״פ כמות המשאיות הירוקות שברשות החברה באמצעות יצירת נקודות זיכוי, שימוש בנתיב 2+, 3+, תח״צ, תור נפרד לכניסה לנמלים, חניוני עצירה למשאיות חשמליות בלבד כולל עמדות טעינה, ועוד.
הסברנו כי באיחוד האירופי ובארה״ב מתקיים תהליך של סבסוד רכישת משאיות חשמליות על ידי המדינות במגוון תצורות. שלושת היסודות שעל בסיסם עומד הפרויקט הינם: תשתיות, מימון פערי רכישה ותפעול ציוד, התחייבות הענף לרכישת משאיות בהתאמה.
בסיכום הפגישה הסכים המשרד להגנת הסביבה לקיים דיאלוג עם רשויות מקומיות לשם קידום חניוני לילה למשאיות סמוך לעיר, אשר כוללים עמדות טעינה ובמקביל תמרור איסור כניסה למשאיות לשטח העירוני. בנוסף, המשרד יבחן יכולת מיפוי פוטנציאל שימוש בחניונים לפי צירי הובלה מרכזיים. כמו כן הצדדים קבעו להיפגש בתחילת נובמבר ולהזמין לפגישה נציגים ממשרד האוצר והתחבורה.