כנס מיוחד, רב משתתפים ורב רושם, של אגוד המשתמשים בהובלה ימית ולשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון, בשיתוף עם המרכז הישראלי לניהול, התקיים אתמול בתל אביב; בנימין נתניהו: "הרפורמה בנמלים היא אחת משלוש הרפורמות החשובות במשק המתבצעת בימים אלו ממש"; דן תיכון: "התחרות כבר מתחילה - הישג עצום שלקחו מונופול גדול והצליחו לפרקו לארבע חברות חדשות"; עמוס רון: "בפרויקט היובל בנמל אשדוד יכנסו לתמונה שחקנים חדשים להפעלת רציפים נפרדים"
בכנס, בהשתתפות שר האוצר מר בנימין נתניהו, ברכו דן תיכון- יו"ר דירקטוריון חברת נמלי ישראל, עודד פלר- נשיא לשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון, יצחקי חן- מנכ"ל המי"ל וגד שפר- יו"ר אגוד המשתמשים בהובלה ימית. את הכנס הינחו גד שפר- יו"ר איגוד המשתמשים, עמוס רון- מנכ"ל חברת נמלי ישראל וד"ר יורם זבה- סגן יו"ר דירקטוריון צים.
הרצאת הפתיחה היתה של עמוס רון, מנכ"ל חברת נמלי ישראל, על השינוי המבני בנמלים והשלכותיו על המשק. עמוס רון התייחס לפתיחה הקרובה של רציפי היובל. לדבריו, מסוף המכולות בנמל היובל מוכן וחברת נמלי ישראל מוכנה להעבירו לנמל אשדוד ברגע שחברת הנמל תהיה ערוכה להפעילו. רון הדגיש כי בשלב ב' של פרויקט היובל יכנסו לתמונה שחקנים חדשים להפעלת רציפים נפרדים מה שיאפשר תחרות אמיתית במרחב הנמל כמקובל בעולם המערבי.
רון הוסיף כי צריך לחשוב על תוספת עתודות קרקע מספקות לנמלים וקרא לממשלת ישראל ולמשרד התחבורה להכין יחד עם חברת נמלי ישראל תוכנית ל- 50 השנים הקרובות שתתן מענה לעתיד הנמלים, לפריסה הגיאוגרפית של הנמלים ולעתודות הקרקע.
דן תיכון, יו"ר דירקטוריון חברת נמלי ישראל, התייחס להפרדה בין הנמלים בציינו כי"התחרות כבר מתחילה, ובכל פעם שיהיו קשיים בנמל תעבורנה אניות לנמל מתחרה". בהתייחסו לנמל אילת אמר תיכון: "אסור לפרק את נמל אילת, זו תהיה טעות ובכייה לדורות". לדבריו נמל אילת עבר השנה מהפסד לרווח, ולדעתו הרווח ילך ויגדל.
אריה רונה, מנהל מינהל הספנות במשרד התחבורה דיבר על מבנה הנמלים כמודל של נמל שלא דומה לכל מקום אחר בעולם. לעומת נמלים אחרים בעולם שהם או בבעלות הממשלה, או נמלי אגרה או נמלי בעלות הרי שהמודל של חברות הנמל בארץ הוא קרוב ביותר לנמל הבעלות (Landlord port), כאשר מתן השירות בו ייעשה ע"י חברת הנמל, תוך תחרות בין הנמלים, אך הרגולציה והפיקוח ייעשו ע"י הממשלה. תפקיד מנהל הנמל מטעם משרד התחבורה, הוא לדבריו, בתיאום בין הצרכים התפעוליים של התאגידים הפועלים בנמל, בשמירה על בטיחות השיט ומניעת זיהום הים, באחריות ליישום התור התפעולי, על בטחון הנמל, כיבוי אש והשיקוף הבטחוני, כאשר בעתיד מתוכנן גם להעביר את מחלקת הניתוב בנמל לתחום אחריותו.
איריס שטרק, יו"ר דירקטוריון נמל אשדוד, העלתה דרישה מהרגולטור להרחיב את חופש הפעולה בכלל, ובנושא הרפורמה בתעריפים בפרט. לדבריה הרגולטור "אינו מנהל את הנמל, אלא משמש כסמכות לאכיפת החוק, קרי, פיקוח בלבד". בכך רמזה שטרק כי היא מתנגדת למתכונת החדשה של ניהול הנמלים, כאשר מטעם משרד התחבורה מונה מנהל רגולציה, המכונה "מנהל הנמל", הפועל במקביל למנכ"ל חברת הנמל. וכך גם בנמלים האחרים. לדעת שטרק יש לפעול בהקדם לטיפול בביצוע מיידי של הרפורמה בתעריפים, כדי להשלים את מהלך התחרות. עוד הוסיפה שטרק שחברת הנמל תכבד את הסכמי העבודה, אך תדרוש גם מהעובדים לכבדם, "אך לא נסכים לכל הפסקת עבודה שתפגע בלקוחות".
איריס שטרק התייחסה גם למערכת היחסים בין חברת הנמל לחברת נמלי ישראל, האחראית על נכסי הנמלים, כאשר היא שבה וטענה שעל חברת הנמל לפעול בעצמאות מלאה, עפ"י חוק, למעט הנושאים הקשורים לפיתוח וניהול נכסים ישארו בחברת נמלי ישראל. לגבי שרותי ידע, עפ"י החוק החדש, על החברות להפסיק לרכוש ידע מחברת נמלי ישראל. "אני קוראת לכל בעלי הידע להצטרף לחברת נמל אשדוד, ולהשתתף באתגר של הובלת המהלך ויישום הרפורמה".
דוד חרמש, יו"ר דירקטוריון נמל חיפה, רואה בשירות ללקוחות ליבואנים והיצואנים, סוכני מכס ומשלחים בינלאומיים יעד מרכזי של הנמל, ומאחל הצלחה לעמוס עוזאני, המנכ"ל החדש שנכנס לתפקידו לפני יומיים. הוא ציין גם את ההזנחה בפיתוח נמל חיפה וטען כי יש לפעול עתה באופן מואץ.
יאיר חזן, יו"ר חברת נמל אילת, אמר בכנס כי "יש כאן בעיה של לקונה. הסכמי העבודה נחתמו למספר שנים עם העובדים, ואילו כתב ההסמכה לחברת הנמל ניתנה לשנה אחת בלבד". לדבריו נמל אילת עובר בהדרגה מהפסד לרווח, כאשר סוף שנת 2005 תסתיים ברווח ושנת 2006 תהיה רווחית אף יותר. חזן ציין כי הוא רואה את התחרות עם נמל עקבה והריחוק ממרכז הארץ את הבעיה העיקרית שעל הנמל להתמודד איתה.
שרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים ברך על ההישג של כניסת הרפורמה בנמלים. לדבריו מבחנה של הרפורמה ייבחן בטיב השירות, הקשור גם בתחרות בחו"ל, ביצירתיות, ברציפות השירות ללא זעזועים ובעובדה שלא תפרוץ שביתה בנמלים – שזהו הישג עצום לדבריו. השרות מתבטא לדבריו גם בהגעת הסחורות בזמן. מבחנה של הרפורמה יהיה גם בפיתוח הנמלים והשטחים העורפיים ובמחיר השרותים. לגבי התעריפים הוא רואה הישג בכך שהמחירים בנמלים יהיו מחירי מקסימום, והמחירים רק ירדו. ובסוף גם התחרות בין הנמלים הינה חלק מהישגי הרפורמה.
אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, אמר כי "הנמלים בישראל הם אחד המוקדים החשובים שלנו. משום כך הרפורמה הזו היא בעלת חשיבות עצומה לכלכלת מדינת ישראל". לדבריו ציפיות המשתמשים מסתכמים באפס עיצומים בנמלים, לשירות בנמלים שיהיה יעיל, טוב, מכוון ללקוח, שאכן תתפתח תחרות בריאה בין הנמלים, ושתעריפי הנמלים יהיו סבירים ולא מסובסדים.
אוריאל לין הוסיף שרווחי הנמלים אינם צריכים לחזור לממשלה אלא לחזור למשתמשים. נשיא איגוד לשכות המסחר עדכן בדבר משלחת בראשותו שביקרה לפני מספר שבועות בנמל עקבה, המנוהל עתה ע"י חברה בינלאומית Apm Terminals, אשר בשנה אחת הצליחה לשפר טכנולוגיות קיימות ולהביא למצב של אפס צפיפות בנמלים. "אנו מצפים שחברות הענק יחזרו לפקוד את נמלי ישראל כביטוי לאמון שיתנו בנו" מוסיף אוריאל לין.
נחום גנצרסקי, נשיא לשכת הספנות הישראלית, אמר כי "חברות הספנות צריכות לנצל את חלון ההזדמנויות ולבצע מו"מ עם הנמלים. על הנמלים להגיע למצב של שלוש משמרות בכל מנוף החל ממועד הגעת האניה ולאו דווקא החל מתחילת משמרת".
גנצרסקי קבל על כך שחוק הרפורמה הוכן ללא התיעצות עם הלקוחות בכלל ולא עם אנשי המקצוע בספנות, על כך שיש עודף פיקוח על פעילות חברות הנמל, על כך שבדירקטוריונים של חברות הנמל אין נציגים בעלי זיקה מקומית ולא זיקה מקצועית, ועל כך שחברת נכסים אחת השולטת בנכסי שלושת הנמלים ופועלת עפ"י עדיפויות שלה מבלי שתהיה עליה ביקורת כפי שיש על חברות הנמל.
עוד טען נשיא לשכת הספנות הישראלית, כי שום דבר לא הושג בענין מונופול הנמלים, לא ברור מה הממשלה רצתה בנושא שבירת המונופול. גנצרסקי ציין כי היום הוועדים קובעים מהי הרפורמה, בעלות על הנכסים, שליטה וכדו'. לעומת זאת, הוא הוא הוסיף, תרמה הרפורמה באופן חיובי בשני נושאים עיקריים: במחירי גג ושירותי מינימום ובהעסקת "תאגידים מורשים".
קובי הבר, הממונה על התקציבים באוצר, ולאחריו אייל גבאי, מנכ"ל רשות החברות הממשלתיות דיברו על כך שהשינוי המבני ומשמעות ההפרטה יורגשו רק כשתונפק חברת הנמל הראשונה. לדבריהם רק כאשר יהיו בעלי אחזקות מהציבור בחברות הנמל תשתנה תרבות הניהול בארגון ללא הכר. השניים ציינו כי פרק הזמן שנבקע בהסכמים של חמש שנים עד להנפקה הראשונה אינו חקוק בסלע, וכי אפשר שהמועד יתקצר וההנפקה בהסכמה תהיה קודם לכן. הנמל הראשון שיונפק יגרום למצב של קפיצה קדימה בעוד שהנמל השני ישתרך מאחור.
ראש האגף לאיגוד מקצועי בהסתדרות, עופר עיני, שנטל חלק במו"מ האינטנסיבי, הודה לשרגא ברוש, נשיא התאחדות התעשיינים על עזרתו לסיום המוצלח של המו"מ. לדבריו כבר בימים הקרובים עומד להתרחש שינוי מהותי בנמלי ישראל כאשר עשרות וועדים בכל נמל ייהפכו למועצת עובדים אחת שתרכז את נציגות העובדים בכל נמל. לדבריו, "אנו מבינים את החשיבות בכך שעל ההנהלה לנהל את הנמל, ומצד שני על העובדים לשמור על זכויותיהם ואם נעבוד ביחד הרי שלא רק עשינו רפורמה אלא גם נייעל את המערכת".
דודו פרץ, נציג העובדים בנמל חיפה, ברך והזכיר שעבודת הנמל היא קשה ומסוכנת, ואף על פי כן העובדים נרתמים לעבודה בכל שעה ובכל מזג אוויר ואין לבקר אותם על עמידה על זכויותיהם.
שר האוצר בנימין נתניהו ציין שהרפורמה בנמלים היא אחת משלוש הרפורמנות החשובות: נמלים, שוק ההון (בנקים) ונדל"ן הן שלוש מתוך עשרות רבות של רפורמות איתן מתמודד האוצר כיום. לדבריו, הרפורמה בנמלים חשובה ביותר מאחר שיותר מ-90% מהיבוא או היצוא, הן במוצרים מוגמרים והן בחומרי גלם עוברים דרכם.
לדבריו התחרות היא סם החיים של התעסוקה, הצמיחה, רמת החיים והכנסה לנפש. התחרות מייצרת רמת חיים גבוהה, מה עוד שאנו נמצאים בתחרות עולמית
"החשוב הוא", לדברי נתניהו, "הסכמה לאומית רחבה סביב הקונספט, מה שהופף אותו למנצח, בעל הישגים כלכליים וחברתיים. הרפורמה בנמלים – זוהי נקודת ציון של אפשרות להגיע להבנה לאומית לגבי המשך הדרך".
איגוד המשתמשים קיים כנס ייחודי בנושא הרפורמה בנמלים
כנס מיוחד, רב משתתפים ורב רושם, של אגוד המשתמשים בהובלה ימית ולשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון, בשיתוף עם המרכז הישראלי לניהול, התקיים אתמול, יום ב' ה-04.04.05, במלון שרתון סיטי טאוור בתל אביב.
00:00 ,05.04.2005
עשוי לעניין אותך
04.04.2005
גידול ביצוא המזון מישראל
04.04.2005
פריצת דרך לתעשיית היין הישראלית בלונדון
04.04.2005
אירוע שת"פ הייטק אוקראיני - ישראלי, קייב, אוקראינה 2005
04.04.2005
המכון הישראלי לייצוא ולשיתוף פעולה בין-לאומי מארגן משלחת עסקית לליטא ולטבייה
04.04.2005
לשכות המסחר: עליה של 12% במדדי הפדיון בענף השירותים העסקיים בשנת 2004
04.04.2005
נשיא לשכות המסחר: הרפורמה בנמלים יוצאת לדרך עם תוספת עלויות כבדה ומגבלות רבות