איריס שטרק: יש להכריע בסוגיית דמי השימוש

יו"ר חברת נמל אשדוד הוסיפה כי "משרד האוצר והתחבורה חייבים לתת פיתרון לסוגיית דמי השימוש באופן מיידי אחרת נאלץ להגן על קיומנו באמצעות פנייה ליועץ המשפטי לממשלה". דמי השימוש מהווים כשליש מהכנסות החברה


00:00 ,24.12.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

יו"ר חברת נמל אשדוד הוסיפה כי "משרד האוצר והתחבורה חייבים לתת פיתרון לסוגיית דמי השימוש באופן מיידי אחרת נאלץ להגן על קיומנו באמצעות פנייה ליועץ המשפטי לממשלה". דמי השימוש מהווים כשליש מהכנסות החברה
 
"זה רגע קריטי, אם לא תוכרע סוגיית דמי השימוש, לא נוכל לממש את התחרות ונאלץ להקפיא גיוס הכרחי של עובדים וביצוע השקעות חיוניות ביותר בציוד", כך אמרה איריס שטרק, יו"ר חברת נמל אשדוד, בכנס השנתי של הארץ לתשתיות לאומיות, שנערך בשבוע שעבר במלון דיוויד אינטרקונטיננטל. שטרק אמרה את הדברים בהתייחסה לסוגיית דמי השימוש אשר לא מגיעה מזה כשנתיים לידי הכרעה וללא התקדמות בדיון בה בין הנהלת הנמל ובין חנ"י.
 
"על המגמה החיובית שהציגה חברת נמל אשדוד מתחילת השנה, בכלל זה צמיחה של 18% בהכנסות החברה, מרחף איום של נטל דמי השימוש הגבוה המהווה שליש מהכנסותיה של החברה ושיגיע ללמעלה מ-330 מיליון שקל ב-2007. נטל זה חריג בהשוואה לכל מודל דומה בעולם ועלול להביא לערעור היציבות הפיננסית של החברה. אנו נאלצים לחזור למנגנון הבוררות של הכרעת המדינה, שגם לצערנו לא מתקיים למעלה משנה וחצי".
 
"משרד האוצר והתחבורה חייבים לתת פתרון לסוגיית דמי השימוש באופן מיידי אחרת נאלץ להגן על קיומנו באמצעות פנייה ליועץ המשפטי לממשלה. על משרד האוצר והתחבורה חלה אחריות לאומית לפתרון סוגיה זו שהיא קריטית להמשכיות מוצלחת של הרפורמה והתחרות בנמלים ולטובת המשק והכלכלה הישראלית. לאחר זמן ארוך כל כך הגענו לרגע שלא נותרה עוד ברירה".
 
במסגרת הפאנל בו השתתפה שטרק, ציינה כי מודל הלנד לורד כפי שקיים בישראל, אינו קיים בשום מקום אחר בעולם. "אני תומכת בעמדת רשות הספנות והנמלים כי לכל נמל צריך להיות לנד לורד מקומי, שראייתו היא מקומית - טובת הנמל וטובת האזור כולו. בנמלים מתקדמים בעולם, כמו בנמל אנטוורפן, הייעוד של רשות הנמלים (המקבילה לחנ"י אצלנו) היא לשמש זרוע של המדינה ושל האזור כולו הרואה לנגד עיניו את טובת הנמל והעיר בראש ובראשונה".
 
בהתייחסה לחנ"י, שטרק מתחה ביקורת חריפה על חנ"י שאינה מקיימת את תפקידה ואיננה מיישמת את תפקיד הלנד לורד העיקרי. עיקר היחסים שלה עם הנמל הוא גביית דמי השימוש וניסיונות בלתי פוסקים לקצץ במשאבים של חברת נמל אשדוד. ‏חנ"י נעזרת באינספור יועצים בתחום העתיד הרחוק במקום לטפל בסוגיות בוערות בהווה ובעתיד הקרוב.
 
"השימוש בחנ"י כגורם מממן לביצוע השקעות, אף הוא אינו אפשרי, בגלל עלות הון מטורפת של פחת פלוס 7.5% . אין ראייה אזורית , אין פיתוח מואץ בעורף הנמל. חברת הנמל נאלצת לשאת לבד בכל הסוגיות כולל איכות הסביבה וביטחון ובעצם משלמת ואינה מקבלת שירותים מחנ"י".