זעם בקרב משתמשי הנמלים על הגירסה האחרונה של הרפורמה בתעריפים שפורסמה בשבוע שעבר. ד"ר יורם זבה: מדובר בגירסה הגרועה ביותר עד כה עבור המשתמשים, "לא נסכים בשום אופן כי חלק מהלקוחות יסבלו וחלק מהלקוחות ייהנו"
רשות הספנות והנמלים פרסמה בתחילת החודש את הגירסה האחרונה של הרפורמה בתעריפים. מרספ"ן נמסר עם פרסום הגירסה החדשה כי צוות בין משרדי מטעם משרדי התחבורה והאוצר פעל תקופה ארוכה לגיבוש ויישום מודל מחירים חדש לשירותים הנמליים המפוקחים. מרספ"ן נמסר עוד כי לאחר פרסום הצעת מודל המחירים האחרונה בחודש ינואר 2009 ובעקבות הערות חברות הנמל וחנ"י בוצעו עדכונים ושינויים במודל המוצע.
בבסיס ההצעה הופכת אגרת הרציף למחיר מירבי לטון למכולה 20 רגל ומכולה 40 רגל ומטען אחר אשר מנותק מערך המטען. המחירים החדשים ייקראו "דמי תשתית" וישולמו ישירות לחנ"י על ידי בעלי המטען. לשם השוואה, נמסר מרספ"ן כי גובהו של התעריף בשנה הראשונה ליישום הרפורמה ביבוא יעמוד על כ-0.61% מערך המטען הממוצע הידוע בשנת 2008 ובשנה העשירית גובהו של תעריף זה משקף שיעור של כ-0.18% מערך המטען הממוצע הידוע בשנת 2008. גובהו של התעריף בשנה הראשונה ביצוא יתאפס, במהלך השנים יועלה לשיעורין ובשנה העשירית להחלת הרפורמה יושווה שיעור דמי התשתית ביצוא לשיעורו ביבוא.
כמו כן, אגרת הסוורות ואגרת הסבלות יאוחדו למחיר אחד בשם "תעריף ניטול". תעריף הניטול ישולם הן על ידי בעלי המטען והן על ידי בעלי האוניות בחלוקה משתנה מדי שנה. ככלל, בשנה הראשונה לרפורמה 47% מתעריף הניטול ישולם על ידי בעלי האוניות והיתרה על ידי בעלי המטען.
לדברי ד"ר יורם זבה, המייצג את התאחדות התעשיינים, איגוד לשכות המסחר, לשכת הספנות הישראלית ואת איגוד המשתמשים בהובלה ימית, בגירסה האחרונה של הרפורמה התעריפים אין שינויים וחידושים מהותיים, דבר המעיד, לדבריו, על חוסר ההתחשבות במשתמשים. "אף אחת מההערות שלנו לא זכו להתייחסות בגירסה החדשה – אפילו הערה אחת לא התקבלה", ציין ד"ר זבה בשיחה שערך הבוקר עם מערכת port2port.
ד"ר זבה ציין כי הגרסה העדכנית הינה הגרסה הגרועה ביותר עבור המשתמשים וכי התעריפים המצוינים בה גבוהים בהשוואה לגרסאות קודמות שהוצגו למשתמשים.
לדברי ד"ר זבה, את הרפורמה בתעריפים רוצים ככל הנראה לעשות ללא התחשבות במשתמשים, וזאת בניגוד להצהרות רשמיות של שר התחבורה ומנכ"ל משרדו.
ד"ר זבה ציין כי תעריפי הניטול התייקרו לעומת גרסאות קודמות של מודל המחירים. כמו כן מציין ד"ר זבה כי מנסחי הרפורמה עדיין מבקשים לקבל "דמי תשתית" עבור מכולות ריקות. הוא ביקש לציין כי לדמי התשתית נקבע בנוסף מחיר מקסימלי כך שהלקוח יוכל כביכול להתמקח על המחיר המקסימלי - אך התשלום מיועד עבור חנ"י, שאינה נמצאת כלל בקשר אל מול הלקוחות.
ד"ר זבה ציין כי אין כל הצדקה להעלות את התעריפים וכי הדבר מעורר רוגז ותמיהות בקרב המשתמשים. "הבעיה העיקרית היא, ואף אחד לא מתייחס לכך, היא שהרפורמה מיטיבה עם מספר לקוחות אך מרעה את מצבם של לקוחות רבים אחרים והדבר נעשה בסכומי כסף לא מבוטלים. אנחנו לא נסכים בשום אופן לכך שחלק מהלקוחות יסבול וחלק מהלקוחות ייהנה".
יחד עם זאת ציין ד"ר זבה כי הוועדה בראשה הוא עומד ומייצגת, כאמור, את התאחדות התעשיינים, איגוד לשכות המסחר, איגוד המשתמשים בהובלה ימית ואת לשכת הספנות הישראלית, איננה נגד רפורמה בתעריפים אך היא מתנגדת לשלל הגרסאות שיצאו לאחרונה. ד"ר זבה ציין כי לדעתו ההצעות המוצעות כיום הן בגדר שגיאה גדולה מאוד. "אנחנו משוכנעים שאף אחד לא יעביר את הרפורמה באופן הנוכחי, וחבל שמבזבזים זמן וכסף על נוסחאות שאין להן שום היגיון".
לדבריו, אין ספק כי יש צורך בשינוי מהותי במבנה התעריפים אך לדבריו, אפשר לעשות רפורמה טובה ושכולם יהיו מרוצים אבל לא כפי שהיא מוצעת כיום, לפיו, חלק גדול מהאוכלוסייה ישלם הרבה יותר כסף. "אנחנו לא מוכנים לקבל תכתיבים שאין להם ידיים ורגליים", הוסיף ד"ר זבה.
ד"ר זבה אף התייחס להנפקה הצפויה של 15% מחברות הנמלים במהלך שנת 2010 וציין כי על מנת שתהיה הנפקה צריכה להיעשות רפורמה בתעריפים, אך במצב הנוכחי בו עדיין מספר רב של נושאים אינו פתור (כגון נושא השטחים הנמצא במחלוקת בין חנ"י לבין חברות הנמל) קשה להאמין כי ההנפקה תצא לפועל במועד.
ד"ר זבה על הרפורמה בתעריפים: אפילו הערה אחת של המשתמשים לא התקבלה
זעם בקרב משתמשי הנמלים על הגירסה האחרונה של הרפורמה בתעריפים שפורסמה בשבוע שעבר. ד"ר יורם זבה: מדובר בגירסה הגרועה ביותר עד כה עבור המשתמשים, "לא נסכים בשום אופן כי חלק מהלקוחות יסבלו וחלק מהלקוחות ייהנו"
00:00 ,09.08.2009
עשוי לעניין אותך
06.08.2009
שר התמ"ת ושר החינוך: פעילויות חינוכיות לעידוד רכישות כחול לבן
05.08.2009
התעשיינים: בחודשים אפריל-מאי 2009 פוטרו כ-5,500 עובדים מהתעשייה
05.08.2009
השר כ"ץ להנהלת רכבת ישראל: קדמו עבודות הרכבת לירושלים
04.08.2009
מצרים בוחנת בניית רכבת מהירה בין קהיר לאלכסנדריה
04.08.2009
התעשיינים: לפעול לביטול החלטת אל על להשבית את מטוסי המטען
04.08.2009
סימון טובין ורגולציה אחרת – גם לאחר היבוא