מהפכה בספנות הישראלית: חברות הספנות תשלמנה על תפוסה ולא על רווח

על פי שיטת "מס תפוסה" מחושבת ההכנסה החייבת במס בהתאם לתפוסת כלי השייט שהחברה מפעילה. האוצר: החלת השיטה תגביר את יכולת התחרות של הספנות הישראלית והינה צעד משלים לרפורמה. ד"ר יורם זבה: החוק החדש יעזור לצרכים האסטרטגיים של ישראל, וכן להכשרת והעסקת צוותים ישר


00:00 ,08.07.2009 מאת: מערכת פורט2פורט

על פי שיטת "מס תפוסה" מחושבת ההכנסה החייבת במס בהתאם לתפוסת כלי השייט שהחברה מפעילה. האוצר: החלת השיטה תגביר את יכולת התחרות של הספנות הישראלית והינה צעד משלים לרפורמה. ד"ר יורם זבה: החוק החדש יעזור לצרכים האסטרטגיים של ישראל, וכן להכשרת והעסקת צוותים ישראלים
 
שר האוצר, ד"ר יובל שטייניץ, אישר את הפצת תזכיר חוק מס הכנסה (מיסוי חברת ספנות לפי תפוסה), התשס"ט-2009, לשם הנהגת שיטת מס התפוסה בישראל על חברות ספנות ישראליות העוסקות בהובלה בינלאומית.
 
מדוברות משרד האוצר נמסר כי שיטת "מס התפוסה" תהווה שיטה חלופית נוספת לחישוב ההכנסה החייבת במס של חברות אלה. על פי השיטה מחושבת ההכנסה החייבת בהתאם לתפוסת כלי השייט שהחברה מפעילה, תפוסה הנקבעת בהתאם לאמנה בינלאומית משנת 1969.
 
שר האוצר ציין כי קיימת חשיבות אסטרטגית עליונה לשמירה על הספנות הישראלית ולעידודה בשל מצבה הגיאוגרפי והפוליטי של ישראל. ממשרד האוצר נמסר כי הנהגת שיטת "מס התפוסה" על חברות הספנות בישראל מהווה צעד משמעותי להשגת מטרה זו, תוך התאמת הדין החל על הספנות הישראלית לדין המקובל במדינות המפותחות.
 
התזכיר מבוסס על עבודה שנעשתה במינהל הכנסות המדינה בשיתוף עם רשות הספנות והנמלים במשרד התחבורה. רו"ח פרידה ישראלי, הממונה על הכנסות המדינה (בפועל), אמרה כי להערכתה החלת מס תפוסה בישראל תמנע "בריחה" של חברות ספנות ישראליות לפעילות במסגרת חברות זרות וחיזוק הספנות הישראלית.
 
מנכ"ל משרד האוצר, ירום אריאב, הוסיף כי "המעבר לשיטה המוצעת צפוי להגביר את יכולת התחרות הבינלאומית של הספנות הישראלית, לתמוך בהכשרה הימית בישראל, לשפר את התחבורה הימית בהיבטי יעילות, בטיחות ואיכות הסביבה ולחזק ענפים נלווים לספנות בישראל".
 
ממשרד האוצר נמסר עוד כי רוב המדינות המפותחות מחילות כיום את שיטת מס התפוסה כתמריץ נגד בריחת כלי השייט. האיחוד האירופי מחייב את המדינות החברות בו להנהיג לשיטת מס זו, ארצות הברית מפעילה את שיטת מס התפוסה ובאסיה – סין, יפן, דרום קוריאה והודו עברו אף הן לשיטה זו.
 
עוד נמסר ממשרד האוצר כי החלת שיטת מס התפוסה הינה צעד משלים לרפורמה שנערכה על ידי רשות הספנות והנמלים במשרד התחבורה. גם רפורמה זו נעשתה במטרה לעודד את צמיחת הספנות הישראלית.
 
ד"ר יורם זבה, המייצג את חברות הספנות הישראליות בהבהרת עמדותיהן אל מול משרד התחבורה ומשרד האוצר, ציין בשיחה עם מערכת PORT2PORT כי החוק החדש יוצא אל הפועל הודות לתמיכה בלתי מסויגת ממשרד התחבורה ולדיונים הרציניים והיסודיים בין משרדי הממשלה ונציגי חברות הספנות.
 
ד"ר זבה ציין כי חברות רבות העבירו אוניות שלהן למרשם האנגלי, כגון חברת אוורגרין, וזאת על מנת שיוכלו להיות כלולות במרשם של מס התפוסה האנגלי. לדבריו, החוק החדש אמור לעודד חברות ספנות לרשום את אוניותיהן במרשם הישראלי, דבר אשר יוכל לעזור לצרכים האסטרטגיים של מדינת ישראל וכן לעודד תעסוקה של צוותי ים מישראל, שכן אוניה הרשומה במרשם הישראלי חייבת להעסיק קציני ים ישראלים, על בעליה להכשיר צוות מקומי חדש והדבר ייטיב עם מגזר היבוא והיצוא הימי של הקהילה התעשייתית והמסחרית של מדינת ישראל בשל הידע הרב שיצטבר אצל אנשי המקצוע הנ"ל.
 
ד"ר זבה הוסיף וציין כי חברות הספנות יצטרכו לבחור האם לאמץ את השיטה החדשה או להמשיך עם השיטה הקיימת (מס חברות של 26%). לדבריו, חברות שיבחרו בשיטה החדשה יצטרכו לנהוג לפיה לתקופה של מספר שנים, ככל הנראה לתקופה של 10 שנים.
 
ד"ר זבה הדגיש כי מס התפוסה עצמו נמוך יחסית אך יש לזכור כי על פי שיטה זאת החברה משלמת מס גם אם בשורה התחתונה החברה עצמה הפסידה בסיכום השנה.