אתמול התקיימה בחיפה האסיפה השנתית של לשכת הספנות במהלכה הוצגו הדוחות הכספיים לאישור האסיפה, נסקר דוח המבקר החיצוני ללשכת הספנות ונערכו בחירות במהלכן אושרה היוזמה להגדיל את מספר חברי הוועד מ-10 ל-12 חברים. משה קורקוס, מנכ"ל קבוצת יוניקו, הוא המצטרף החדש לוועד לשכת הספנות.
ד"ר יורם זבה, נשיא לשכת הספנות, נשא דברים במהלך האסיפה וסקר מספר נושאים כגון המצב בנמלים, הספנות הישראלית, המחסור בנהגים, היצוא הישראלי וכן נושא שקילת מכולות החל מ-1 ביולי השנה.
לדברי זבה, המצב בנמלים מתוח ורחוק מלהיות אופטימלי. הוא טוען כי לשכת הספנות מעודדת גיוס עובדים חדשים לחברת נמל אשדוד כבר זמן רב. "הלשכה פועלת על מנת שהנמל יוכל להוציא 60 ידיים בכל המשמרות ואילו כיום הם מוציאים 35-40 ידיים בלבד".
בנמל חיפה, ציין זבה, מסתמן מחסור בשטח תפעולי. "התוכניות להפוך את הרציף המערבי משטחים תפעוליים לשטחי בילוי קיבלה אמנם את כל האישורים הנחוצים אולם הביצוע חייב להיעשות תוך כדי פיצוי הנמל בשטחים חלופיים כדי שפעילות סחר החוץ לא תיפגע".
זבה התייחס גם לשטחי אחסון המכוניות בנמלים, ולדבריו הנמלים סובלים כיום מעודף אחסון רכבים. "לוקחים שטח על קו המים והופכים אותו לאחסנת מכוניות. ייתכן וזה גורם כלכלי ופרנסה טובה, אבל זה דבר לא תקין. בפרט כשמקבלים מהנמלים תשובה בנוסח 'אל תביא מכולות ריקות כי אין מקום'. זו תשובה לא ראויה".
זבה התייחס למו״מ על נמלי העתיד ואמר "כשתהיה תחרות, תהיה בוננזה למכולות, אולם למטענים הלא מומכלים תהיה מציאות מורכבת הרבה יותר. הנמלים צריכים להרוויח וזה טוב. אבל לא על חשבון לקוחות הנמל".
לדברי זבה, הספנות הישראלית נמצאת בנסיגה, "והכוונה היא לאניות ישראליות וצוותים ישראלים. זה לא רק בגלל שצים נאלצה למכור הרבה מאד אניות. אין קצינים ישראלים, הצוותים הישראלים יקרים. זה תהליך שקורה גם באירופה ובמדינות העשירות במזרח הרחוק. 95 אחוז ממדינות הספנות בעולם עובדים לפי מס תפוסה. משרדי הממשלה גם קיבלו את זה והחלו לעמול בניסוח החוק החדש. זה אמור היה לקחת שבוע, אבל נמשך כבר שנתיים וחצי וכיום זה לפני הצעת חוק. למודי ניסיון, אני מקווה שזה יסתדר בסופו של דבר. מס תפוסה גורם לתשלום קטן יותר, אפילו אם משולם בזמני הפסד, לעומת מס חברות העומד על 26% מהרווחים. אני מאמין שזה יעודד ספנות ישראלית. מתוך 5,700 פקידות בשנת 2015, רק 4% היו אניות ישראליות. זה מספר בלתי נתפש. גם אצל צים, רוב האניות כלל לא ישראליות. הנתבים, למשל, הם רבי חובלים. אם המצב ימשיך כך לא יהיו נתבים".
גם היצוא הישראלי נמצא בנסיגה לפי דברי ד"ר זבה. "כבר מספר חודשים יש פגיעה בעייתית ביצוא של מדינת ישראל. מקווה שזה לא יגיע לכדי קטסטרופה. ייתכן וזה נובע מסיבות פוליטיות, אבל לא רק. ברוש הביא נתון מעניין: בכל שנה התווספו עשרות מפעלים והשנה רק שלושה. אולי זו הסיבה".
זבה התייחס לעבודתה של לשכת הספנות בנושא חובת שקילת המכולות. "הלשכה לקחה יוזמה וחיברה הנחיות. ההנחיות מופצות לכל העולם והתקבלו באהדה לאור הנכונות של הנמלים והרכבות לשקול כל מכולה שמגיעה אליהם. זכינו לסיוע רב של כל המשתתפים בתהליך היצוא, והחל מ-1 ביולי לא תעלה מכולה על אנייה אלא אם כן המשקל שלה נמדד ואושר".