נמל אשדוד: הפסד של 27 מיליון שקל בחציון הראשון

החברה רשמה ההפסד בהשפעת המלחמה וכן הפרשות בגין הסכם מסגרת, בונוס לעובדים והפרשות נוספות, אולם חזרה לפסי רווחיות בפעילות הליבה. החברה טיפלה במחצית הראשונה של השנה ב-322 אלף מכולות בהשוואה ל-353 אלף מכולות בתקופה המקבילה אשתקד - ירידה של 9%


08:47 ,22.08.2024 מאת: מערכת פורט2פורט

חברת נמל אשדוד מאשרת את הדוחות הכספיים למחצית הראשונה לשנת 2024. תוצאות המחצית הושפעו מהמלחמה, השפעות גיאופליטיות נוספות לרבות שינויים מהותיים בתעבורת השייט העולמית, לחצים אינפלציוניים וסביבת ריבית גבוהה

 

עיקרי התוצאות הכספיות של חברת נמל אשדוד: מחזור ההכנסות ברבעון השני הסתכם ב-247 מיליון שקל, עלייה משמעותית בהשוואה לרבעון קודם, בו הסתכמו ההכנסות ב-214 מיליון שקל. מדובר על גידול של 20% בהשוואה לרבעון הרביעי של שנת 2023 (פרוץ המלחמה) בו הסתכמו ההכנסות ב-205 מיליוני שקלים חדשים בלבד.

 

מחזור ההכנסות במחצית הראשונה לשנת 2024 הסתכם ב-461 מיליון שקל, לעומת 535 מיליון שקל במחצית הראשונה לשנת 2023, קיטון של 14% בהשפעת מלחמת ״חרבות ברזל״. הפסד תפעולי במחצית הראשונה לשנת 2024, בהשפעת המלחמה: 37 מיליון שקל, לעומת רווח תפעולי של 60 מיליון שקל במחצית הראשונה לשנת 2023. 

 

ההפסד התפעולי לפני הוצאות אחרות ברבעון השני של שנת 2024 הסתכם ב-13 מיליון שקל והושפע מהמשך מלחמת חרבות ברזל, מהפרשות בגין הסכם מסגרת לעובדי החברה, מתן בונוס לעובדים במקביל לתשלום דיבידנד למדינה בסך 270 מיליון שקל והפרשות נוספות. יחד עם זאת, החברה חוזרת לפסי רווחיות כאמור והרווח מפעילות הליבה העסקית (הרווח התפעולי בנטרול השפעות חריגות), הסתכם ברבעון השני בכ-16 מיליון שקל. זאת, בהשוואה לרווח התפעולי לפני הוצאות אחרות בסך של כ-15 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. 

 

הפסד במחצית הראשונה לשנת 2024 של 27 מיליון שקל, לעומת רווח נקי של 71 מיליון שקל במחצית הראשונה לשנת 2023. ההפסד הינו בהשפעת המלחמה וכן הפרשות בגין הסכם מסגרת, בונוס לעובדים והפרשות נוספות כאמור.

 

במהלך הרבעון השני של שנת 2024 נרשם הפסד של 20 מיליון שקל, זאת בהשוואה לרווח נקי של 31 מיליון שקל בתקופה המקבילה אשתקד. 

 

התוצאות הכספיות של הנמל מיוחסות לכלל הפעילות הנמלית; מגזרי המכולות, הרכבים, מטען כללי, תפזורת ואניות נוסעים. 

 

במגזר המכולות – היקף המכולות שנטען ונפרק בנמל במחצית הראשונה של שנת 2024, הסתכם ב-322 אלף מכולות בהשוואה ל-353 אלף מכולות בתקופה המקבילה אשתקד. קיטון של 9% בהשוואה לקיטון של 15% בסך הפעילות של ישראל. סביבת הריבית, השינויים בנתיבי השייט ומציאת חלופה הדרגתית לייבוא מטורקיה גרמו לקיטון בהיקף הפעילות.

 

במגזר הרכבים – במחצית הראשונה של שנת 2024 נפרקו בנמל כ-39 אלף רכבים לעומת כ-79 אלף רכבים בתקופה המקבילה אשתקד. בחודש מרץ 2024 חזרו לפקוד את נמל אשדוד אניות הגלנוע. צפויה התאוששות במחצית השנייה, אולם, הביקושים בשלב זה נמוכים לאור רמת המחירים וסביבת הריבית. 

 

מגזר התפזורת – במחצית הראשונה של שנת 2024 נפרקו ונטענו (לא כולל דלק המשונע במקשרים ימיים) 4,421 אלפי טון תפזורת, בהשוואה ל- 4,466 אלפי טון בתקופה המקבילה אשתקד. בתקופה זו חלה עלייה בייבוא מוצרי גרעינים ומנגד ירידה בייבוא גרעינים לאור המצב בעזה.

 

היקף המטען הכללי הסתכם ב-454 אלפי טון בהשוואה ל 563 אלפי טון בתקופה המקבילה אשתקד, קיטון של כ-20%. במחצית זו המשיכה מגמת הירידה בכמות המטען הכללי המיובאת לישראל, בעיקר בשל ירידה ביבוא מתכות ועצים, המהווים מרכיב עיקרי במגזר המטען הכללי. הירידה נובעת משערי חליפין וריבית גבוהים, וכן האטה בשל מלחמת חרבות ברזל. נתח השוק של החברה במתכות עלה בהשוואה למחצית המקבילה אשתקד בהשפעת שיפור ברמת השירות הניתנת לאוניות גדולות מהמזרח.

תחום אניות הנוסעים (הקרוז)  מלחמת חרבות ברזל עצרה בשלב זה את הפעילות בתחום והנמל נערך לחידושה.

 

שאול שניידר, יו״ר דירקטוריון נמל אשדוד: ״נמל אשדוד כמתקן אסטרטגי חיוני ממשיך למלא את תפקידו הקריטי למשק בימים מאתגרים אלו. כנמל ממשלתי אנו נותנים מענה מלא לצרכים הביטחוניים של מדינת ישראל, לצד המשך הפעילות העסקית וגידול בהיקפי המטענים ובהיקפי הפעילות בהשוואה לתחילת המלחמה״. 

 

ניסן לוי, מנכ״ל חברת נמל אשדוד: ״התוצאות הכספיות של נמל אשדוד ברבעון ובמחצית מצביעות על שיפור עקבי וצפי חזרה מהירה לרווחיות משמעותית. חזרנו, לראשונה מאז פרוץ המלחמה, לרווחיות מפעילות הליבה העסקית כאשר השורה התחתונה הושפעה מהפרשות בגין הסכם מסגרת ובונוס לעובדי החברה. לאור אתגרי התקופה, אנו ממשיכים להתאים את תוכניות העבודה של החברה על מנת להמשיך לתת מענה יעיל ללקוחותינו״. 

 

שרת התחבורה מירי רגב: ״הדוחות הכספיים של נמל אשדוד משקפים את האתגרים שעמדו בפני המשק הישראלי במחצית הראשונה של 2024, לרבות השפעות המלחמה והשינויים בתעבורה הימית העולמית. עם זאת, אנו רואים סימנים מעודדים של התאוששות ושיפור בפעילות הנמל. משרד התחבורה ימשיך לתמוך בנמל אשדוד במאמציו לשמור על מעמדו כמתקן אסטרטגי חיוני למדינת ישראל״. 

 

דודי אמסלם, השר לשיתוף פעולה אזורי והממונה על רשות החברות: ״זה ממש לא דבר מובן מאליו שגם בתקופה של מלחמה שנכפתה עלינו, תקופה שהיא ללא ספק מורכבת ומאתגרת עבור מדינת ישראל - נמל אשדוד ממשיך להציג תוצאות חיוביות ולגלות הרבה חוסן, אחריות והצלחה. כולי גאה בעובדים המסורים והמקצועיים, בהנהלה המעולה וכמובן בתוצאות המדהימות בשטח״.