המובילים: דרושים 3,500 נהגי רכב כבד זרים כדי למנוע קריסה לוגיסטית במשק

נציגי מועצת המובילים נפגשו אתמול עם יו״ר הוועדה להבאת עובדים זרים והציגו את תמונת המצב החמורה בענף ההובלה והצורך הדחוף בגיוס עובדים זרים כנהגי רכב כבד. טוענים: הנזק הכלכלי הישיר כתוצאה מהמחסור בנהגים מגיע לכ-10 מיליון שקלים ליום במונחי תוצר


08:39 ,03.09.2025 מאת: מערכת פורט2פורט

בהמשך לדיון שהתקיים ביום 14.7.2025 בוועדה המיוחדת לעובדים זרים בכנסת, יו״ר הוועדה ח״כ אתי עטייה, זימנה לפגישה את יו״ר מועצת המובילים - גבי בן הרוש ומנכ״ל מועצת המובילים - דוד כוכבא, לקיום דיון נקודתי ביבוא נהגים מקצועיים מתוך רצון להבין הצרכים של ענף ההובלה בנושא. בדיון הוצגה תמונת המצב החמורה בענף ההובלה והצורך הדחוף בגיוס עובדים זרים כנהגי רכב כבד.

 

על פי מועצת המובילים, קיים מחסור חסר תקדים בכוח אדם מקצועי בתחום הנהיגה, אשר יוצר צוואר בקבוק משמעותי בכל שרשרת האספקה במשק.  לדברי בן הרוש וכוכבא, כאשר היבוא והיצוא, התעשייה, הבנייה, התשתיות והמסחר צומחים בקצב מהיר – ענף ההובלה מתקשה להדביק את הקצב והמחסור בנהגים פוגע ישירות בהובלת חומרי גלם, ציוד ובטון, ובסופו של דבר מייקר את עלויות הייצור, גורם לעיכובים בפרויקטים לאומיים ומסכן את מעמדה של הכלכלה הישראלית מול שותפים עסקיים בארץ ובעולם. במועצה מזכירים כי בישראל משקיעים בימים אלה בגיוס עשרות אלפי עובדים לבנייה ולתעשייה מבלי להבטיח את יכולת ההובלה של חומרי הגלם והציוד אל האתרים, מה שעלול לחסום את כל שרשרת הייצור.

 

במועצת המובילים הדגישו כי בעשור האחרון רשמה הלוגיסטיקה בישראל צמיחה מרשימה: שווי השוק עלה מ־69 מיליארד דולר בשנת 2018 לכ־86 מיליארד דולר בשנת 2024 – גידול של כ־24% תוך שש שנים בלבד, אולם במקביל נוצר פער חריף בין הצמיחה בביקוש לשירותי הובלה לבין היכולת לספק אותם בפועל בשל המחסור בנהגים. הם ציינו בנוסף את נתוני מרכז המחקר והמידע של הכנסת אשר מצביעים על כך שהנזק הכלכלי הישיר כתוצאה מהמחסור מגיע לכ-10 מיליון שקלים ליום במונחי תוצר, בעיקר בשל עיכובים בשרשרת האספקה ובנמלים, הנגרמים גם בעקבות המחסור בנהגים.

 

בנוסף, אמרו במועצת המובילים כי הצורך הצפוי רק ילך ויגבר בשנים הקרובות, בעיקר לנוכח תחילת פרויקט המטרו בשנת 2026 – פרויקט תשתית מהגדולים בתולדות המדינה – אשר צפוי להפעיל אלפי משאיות מדי יום לצורכי פינוי עפר, אספקת בטון, סגמנטים, חומרי גלם וציוד.

 

בנוגע לתנאי ההעסקה של נהגים זרים הבהירו במועצה כי הרגולציה בישראל מבטיחה שוויון מלא מול הנהגים הישראלים. עובדים זרים זכאים לאותם תנאי שכר ותנאים נלווים, בהתאם לחוקי המגן, להסכמים הקיבוציים ולצווי ההרחבה וברור כי הנהגים הישראלים תמיד יקבלו עדיפות בתעסוקה, כאשר העובדים הזרים ישמשו כהשלמה בלבד למחסור – ולא תתקיים פגיעה בתנאי ההעסקה של ישראלים.

 

גם בסוגיית רישיונות הנהיגה קיימת תשתית מוכחת: כבר בשנת 2016 יובאו עשרות נהגים יהודים ממדינות חבר העמים, במצבע משותף של הסוכנות היהודית ומועצת המובילים, ונהגים אלה עברו בהצלחה הכשרה והמרת רישיון בישראל. בשנת 2023 אף קודמה הצעת החלטה ממשלתית להבאת 3,500 נהגים זרים, כך שהפתרון כבר קיים ברמה המעשית וממתין ליישום.

 

בעקבות הדיון, יו״ר הוועדה לעובדים זרים, ח״כ אתי עטייה, הודיעה כי ביום 28.10.2025 יתקיים דיון מיוחד בהשתתפות נציגי משרד התחבורה ונציגי מועצת המובילים, אשר יוקדש לנושא יבוא נהגים זרים. לדבריה: ״קיימתי פגישה מקצועית עם יו״ר מועצת המובילים גבי בן הרוש ומנכ״ל המועצה דוד כוכבא לקראת הדיון הקרוב. זהו תחום קריטי לכלכלה ולביטחון הלאומי. המחסור בנהגים החריף בעקבות המלחמה ומחייב פתרונות מהירים ואחראיים. אני מתחייבת לפעול בוועדה לקידום מכסה ייחודית שתיתן מענה לצרכים הדחופים של המשק ותבטיח את המשך הנעת גלגלי הכלכלה הישראלית״.