ועדת הכלכלה בדיון על קציני הבטיחות: לא יוכלו לעסוק בתפקידים אחרים במפעל

בדיון מיוחד שהתקיים בוועדה נחשפו נתונים קשים על המחסור בקציני בטיחות, היעדר הכשרה מתאימה ועוד. איתן כבל: ״התחום פרוץ וצריך לעבור טלטלה״. בן הרוש: קציני הבטיחות מתעסקים בהכל – רק לא בבטיחות״


11:33 ,13.08.2017 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הכלכלה התכנסה ביום חמישי שעבר לישיבת פגרה מיוחדת שעסקה בתקנות המסדירות את תפקיד קציני הבטיחות בתעבורה. במהלך הדיון נחשפו נתונים קשים על המחסור בקציני בטיחות, היעדר הכשרה מתאימה ועוד. בעקבות זאת דרש היו"ר כבל ממשרד התחבורה תמונה מלאה של הנעשה בענף והבהיר: השוק פרוץ, יש בו חורים שחורים גדולים מאוד ואנחנו נטלטל אותו; לנוכח הדברים אישרה הוועדה סעיף שיעשה מהפכה בהעסקת קציני הבטיחות ואסרה על העסקתם בתפקידים אחרים במפעל.

 

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, המשיכה ביום חמישי האחרון לדון בבקשת משרד התחבורה לתקן את תקנות התעבורה, העוסקות בהסדרת תפקיד קצין הבטיחות. התקנות נועדו להסדיר את החובה שתחול על בעל מפעל או מנהל צי רכב להעסיק קצין בטיחות, בהתאם לסוגי כלי הרכב ומספרם, וכן תנאי הסמכת קצין הבטיחות ותפקידיהם וחובותיהם של קצין הבטיחות ובעל המפעל. היו"ר כבל פתח והזכיר כי הוועדה התכנסה לישיבה מיוחדת בפגרה בשל חשיבות הנושא, ואמר כי כשם שדרש בישיבה הקודמת הדיון היום יתמקד במהות התפקיד של קצין הבטיחות, שיש לו אחריות מרכזית הנוגעת לבטיחות ולחיי אדם.

 

מנהל אגף הרישוי במשרד התחבורה, אפי רוזן, אמר כי התקנות שמונחות על שולחן הוועדה עוסקות בערכים ובנורמות של תפקיד קצין הבטיחות, ועניינן הוא רק הבטיחות. אחד הסעיפים הראשונים בהם דנה הוועדה עסק בהצעת משרד התחבורה לפטור את חברות הליסינג שמחכירות רכבים למפעלים מהחובה להחזיק קצין בטיחות, כך שמי שמפעיל את הרכבים בפועל יצטרך להעסיק את קצין הבטיחות. סגנית היועצת המשפטית של משרד התחבורה, עו"ד חוה ראובני, אמרה כי חברות הליסינג שרק מתווכות בין היבואן למפעל או מקום העבודה שעושה שימוש בפועל ברכב לא צריכות להעסיק קצין בטיחות. יו"ר איגוד המוסכים, רונן לוי, אמר בתגובה כי חברות הליסינג מפעילות גם ליסינג תפעולי פרטי ומטפלות ברכבים ולכן אי אפשר להחריג אותן. מנגד, מנכ"ל הארגון להשכרת רכב וליסינג, נמרוד הגלילי, אמר כי חברת הליסינג לא יכולה לבקש מכל נהג שבא להשכיר רכב את גיליון ההרשעות שלו ולטפל בכל נהג ונהג. ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא אמר כי גם מי שחוכר מספר מצומצם של כלי רכב צריך שיהיה קצין בטיחות. היו"ר כבל הזכיר לנוכחים כי השנה מספר ההרוגים עומד לחצות את רף ה-400 בני אדם ואמר כי צריך לזכור שמדובר קודם כל בבטיחות. "צריך שתהיה אחריות גם בשיטת הליסינג", אמר. הוועדה לא הכריעה בעניין והיו"ר כבל אמר כי לא השתכנע שאפשר לפטור את חברות הליסינג מחובת העסקת קצין הבטיחות.

 

עוד נדונה ההצעה להכניס לפיקוח קציני הבטיחות גם חברות המפעילות כלים דו גלגליים. נציג הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, מאיר אלרם, בירך על כך, לנוכח הנתונים על עלייה במספר רוכבי הדו גלגלי שנפגעים בתאונות דרכים. עם זאת הוא אמר כי ההצעה לחייב העסקת קצין בטיחות בחברות שיש להן 40 כלים דו גלגליים ומעלה לא תשפיע באופן משמעותי, שכן אין הרבה חברות שעונות לקריטריון הזה. הוא הציע להוריד את המספר. בעקבות זאת העלה ח"כ עבד אל חכים חאג' יחיא את השאלה האם יש בכלל מספיק קציני בטיחות שיוכלו לספק את הדרישה לפי התקנות המוצעות. קצין הבטיחות בתעבורה שמעון לוקמן אמר כי אין מספיק קציני בטיחות וכי בהובלה בלבד חסרים כ-60-70 קציני בטיחות. יו"ר מועצת המובילים והמסיעים, גבי בן הרוש, אמר כי ללא פטורים שניתנו למעשה חסרים בענף 700 קציני בטיחות. מנהל אגף הרישוי רוזן אמר כי כיום ישנם 1,850 קציני בטיחות מועסקים, ובסך הכל ישנם 2,900 מוכשרים בתחום. עם זאת הוא הוסיף כי הוא לא יודע לומר כמה קציני בטיחות נוספים ידרשו לאחר אישור התקנות החדשות. היו"ר כבל אמר בתגובה כי נכון לרגע זה למעשה הולכים להכניס דרישות נוספות למרות המחסור, ואנחנו בבעיה. הוא דרש שלדיון הבא יוצגו בפני הוועדה הנתונים המלאים אודות ענף קציני הבטיחות.

 

כמו כן אישרה הוועדה את אחד מסעיפי התקנות שתעשה למעשה מהפכה מהנהוג היום, וקובע כי קצין הבטיחות לא יוכל לעסוק בתפקידים אחרים במפעל. כיום במקרים בהם לא נדרש קצין בטיחות במשרד מלאה הוא מועסק ביתר הזמן בתפקידים אחרים. היו"ר כבל ציין כי ״בעבר כבר עלתה הבעיה שבסופו של דבר עוסק קצין הבטיחות המועסק בחצי משרה עושה הכל רק לא דואג לבטיחות״. רוזן אמר כי בעקבות זאת מבקש המשרד לתקן את זה ולקבוע כי הוא יכול להיות רק קצין בטיחות ולא גנן. לדבריו, אם הוא מועסק בחצי משרה אז הוא יכול לעבוד בתפקיד אחר רק במקום עבודה אחר. בעקבות ההערות שנשמעו בדיון החליט היו"ר כבל להוסיף לסעיף הוראה שתאסור לא רק על קציני הבטיחות לעסוק בתפקידים אחרים במפעל, אלא גם על בעלי המפעל שלא להעסיק את קצין הבטיחות בשום תפקיד אחר.

 

עוד נדונה השאלה מה קורה במפעלים שעברו את המכסה המתחייבת בהעסקת קצין בטיחות במשרה מלאה, ומשרד התחבורה הציע לקבוע כי משרד התחבורה יוכל לחייב את המפעל להעסיק קציני בטיחות נוספים. בוחן התאונות הראשי של אגד, פרדי הרשקוביץ, אמר כי הוא צריך לדעת בוודאות מה הוא הולך לעשות ממחר וכמה קציני בטיחות הוא צריך להעסיק. רוזן השיב כי כיום יכול להיות שיש חברות המפעילות 3,000 כלי רכב ומעסיקות רק 3 קציני בטיחות. לדבריו, מעכשיו המצב היה ייגמר, לא יהיו הקלות והחרגות והמפעל יעסיק את מספק קציני הבטיחות לפי המפתח שיקבע בתקנות בהתאם למספר כלי הרכב וסוג הרכב. ח"כ עבד אל חכים אחג' יחיא שאל מה יקרה אם לא יימצא מספר קציני הבטיחות הדרוש, האם חברה כמו אגד תצטרך להשבית חלק מהאוטובוסים? והרשקוביץ השיב: "חד משמעית כן". רוזן הוסיף: "כמו שהאוטובוסים עומדים אם אין נהגים – ככה גם אם אין קציני בטיחות". הרשקוביץ ציין כי הוא מראיין בימים אלה קציני בטיחות ולא מצליח לאתר כאלה עם ניסיון נהיגה על אוטובוס.

 

גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים, שהשתתף בדיון בוועדת הכלכלה אמר את הדברים הבאים: ״פניתי לוועדה כמה פעמים ולמשרד התחבורה, העברתי את המלצות ועדת סגיס שאומצו ע"י משרד התחבורה בנוגע לקציני בטיחות, ושום דבר מזה לא נכנס פה לחוק. בתקנה 190 א' כתבתי לשר התחבורה לפני שנה ועדיין לא קיבלתי תשובה, תקנה זו מדברת על רכב שעבר מבחן וצריך לנסוע 20 ק"מ אך ורק לצורך המבחן, קציני הבטיחות קיבלו פטור מהמרב"ד להוציא רישיון לאוטובוס בכדי להיות קציני בטיחות וכתוב לו שאסור לו לנהוג עם נוסעים ואסור לו לנהוג עם מטען. אז בעצם זה לא קצין בטיחות, זוהי פיקציה, הרי מהצד השני תקנה ו' אומרת שצריך להכשיר את קצין הבטיחות בנהיגה, אז אם הוא לא קיבל הכשרה, איך יכול להיות שמאותה הרשות הוא קיבל רישיון מזורז לנסוע לצורך המבחן?

 

בן הרוש הצביע על סתירה נוספת: ״איך אפשר לתת 120 רכב לקצין בטיחות באגד שיש לו מטה ומוסך מרכזי והוא רואה את סידור העבודה פיזית יום יום  ולקצין בטיחות שאין לו מטה ואין לו מוסך לתת גם 120 כלי רכב? צריך לעשות איזה מדרג. בנוסף, צריך להגביל בק"מ את הפיקוח, לא יכול להיות שישבו בבאר שבע ויפקחו על קריית שמונה זה הכל בתיאוריות פה״.

 

 

בן הרוש הוסיף כי ״יש ברדק בנושא קציני בטיחות. כשאגף קציני בטיחות נותן לו יום בשבוע לעבוד שם ויום פה ואז האחריות מתחלקת. צריך שקצין בטיחות יתעסק בבטיחות נטו, היום הוא מתעסק בכיבודים, בהסעות, בהכל רק לא בבטיחות״.

 

 

היו"ר כבל סיכם את הדיון ואמר כי הענף צריך לעבור טלטלה והוועדה תדאג שאכן כך יקרה. לדבריו, מהדיון עלה כי קיים חוסר בקציני בטיחות ואלה שעובדים בתחום לא עומדים בסטנדרטים שיש לצפות מהם. הוא דרש מנציגי משרד התחבורה להעביר לוועדה, עד תום הפגרה, סקירה מלאה על כל נושא קציני הבטיחות וכן הערכה כמה קציני בטיחות נוספים יידרשו לאחר אישור התקנות. "לתחושתי בעסק הזה שום דבר לא תפור ויש חורים שחורים גדולים מאוד. אנחנו נטלטל את השוק הפרוץ הזה כי מדובר פה בבטיחות שלנו ובחיי אדם שמוטלים על הכף", אמר.