הוועדה הארצית לתשתיות לאומיות (ות״ל), בראשות סגנית יו״ר מטה התכנון הלאומי, שירה ברנד, החליטה היום (שני, 11.8.25) לקדם את התוכנית לחיבור נמלי חיפה לרשת המסילות הארצית (תת״ל 172). מטרת התוכנית הינה לשפר את יכולת ההובלה של מטענים בישראל באמצעות רכבות משא, ובכך להקל משמעותית על העומסים בכבישים.
התוואי המתוכנן, באורך של כ-9 ק״מ, צפוי להוריד אלפי משאיות מהכבישים - כל רכבת מטען שוות ערך לכ־60-70 משאיות. החיבור הקיים לנמלים כיום יוצר קונפליקט וצוואר בקבוק עם מסילות הנוסעים לאורך החוף, והתוואי המוצע יפתור בעיה זו, ישלים את הרשת הארצית, וייצור קישור למסילה המזרחית, מסילת העמק ומסילת זבולון. בנוסף, יוקם מתחם ייעודי לטובת ארגון הסחורות בהתאם ליעדן.
כמו כן, התוכנית תאפשר בעתיד חיבור אסטרטגי מנמלי אשדוד, דרך המסילה המזרחית, ועד לנמלי חיפה, ותהווה בעתיד חוליה מרכזית במסדרון יבשתי לשינוע מטענים בין דרום-מזרח אסיה לאירופה.
ממשרד התחבורה נמסר: ״מדובר בפרויקט אסטרטגי של משרד התחבורה ורכבת ישראל, שנועד להגביר את שינוע המטענים ברכבת ולהפנותם לשדרה המזרחית, תוך פינוי קו החוף הקיים להגדלת מספר רכבות הנוסעים, ובכך להפחית את מספר המשאיות בכבישים, תוך צמצום תנועת משאיות באזורים אורבניים והשלמת רשת המסילות המזרחית של מדינת ישראל.
הפרויקט מהווה חלק חשוב של התוכנית האסטרטגית של רכבת ישראל לשנת 2040, הכוללת שתי שדרות מסילה מרכזיות: שדרת הנוסעים תחבר את ארבעת המטרופולינים הגדולים בישראל - חיפה, תל אביב, ירושלים ובאר שבע - באמצעות ארבע מסילות לכל אורך התוואי, שתיים פרבריות במהירות של עד 160 קמ"ש ושתיים מהירות במהירות של עד 250 קמ"ש; שדרת המטענים תתחיל בנמלי הים הגדולים בדרום ובמרכז, תעבור במסילת מנשה ומסילת העמק, ותגיע לנמלי חיפה דרך השדרה המזרחית, שתהווה את עמוד השדרה הלוגיסטי של ישראל ותאפשר הובלת מטענים רציפה, יעילה ומהירה מקצה לקצה של המדינה״.
המסילה החדשה תחבר את נמלי חיפה לשני אשכולות לוגיסטיים עיקריים: אשכול קו המים המזרחי כולל את נמל המפרץ, מסוף שביט, מסוף קישון מזרח ונמל מספנות ישראל, ומשמש מוקד מרכזי לפריקת והעמסת מכולות, מטען כללי ומטען בתפזורת. אשכול קו המים המערבי כולל את נמל הכרמל, נמל חיפה, ממגורות דגון, רציף חיפה מזרח ומסוף הקישון ההיסטורי, ומהווה נקודת חיבור בין תשתיות המסילה הקיימות לבין הפעילות המסחרית והאחסנה במרחב המערבי של הנמל.
על פי תחזיות משרד התחבורה, בשנת 2035 יפעלו במסילה כ-33 רכבות מטען ביממה - וזאת טרם הפעלת מסילות השלום האזוריות, שכולנו מקווים כי הקמתן תתאפשר בעתיד הקרוב. התוצאה: קיצור זמני השינוע, הפחתה בעומסי התנועה בכבישים, ושיפור היעילות התפעולית של הנמלים.
הפרויקט כולל הקמת מתחם חדש לרכבת ישראל באזור נשר, שישמש לעריכת רכבות מטענים, לתחזוקה קלה, תדלוק ושטיפה, וחיבורו לנמלי חיפה באמצעות שתי שלוחות מסילה לאשכולות קו המים המזרחי והמערבי. המתחם יאפשר ניהול יעיל של תנועת רכבות המטענים המגיעות מכל רחבי הארץ לנמלי חיפה וחזרה.
בבחינת חלופות המאקרו שבוצעה לות״ל נמצאה עדיפות לחלופת הגישור לאורך כביש 75, שתאפשר חיבור ישיר לכל מסופי המטען ותצמצם את הפגיעה בשטחים הפתוחים.
שרת התחבורה מירי רגב: ״רשמנו היום עוד צעד בקידום הפרויקט הלאומי שיחזק את מעמדם של נמלי חיפה כשער הסחורות המרכזי של מדינת ישראל, יפחית משמעותית את העומס בכבישים, יקצר זמני שינוע ויתרום לכלכלה הישראלית ולהורדת יוקר המחיה. משרד התחבורה ימשיך להשקיע בתשתיות מסילה מתקדמות לנוסעים ולמטענים, שישרתו את הצמיחה העתידית של המדינה״.
יו״ר מטה התכנון הלאומי, הרב נתן אלנתן: ״הפרויקט הזה הוא צעד פרקטי שמסתכל קדימה. פחות משאיות על הכביש אומר פחות פקקים, פחות זיהום - והרבה יותר יעילות בשינוע הסחורות. המטרה היא פשוטה: לאפשר למשק הישראלי לעבוד חכם ומהיר יותר״.
מתכננת הוועדה, הגב׳ נאוה אלינסקי-רדאעי, הדגישה כי ״המעבר לתשתית רכבות ייעודית צפוי לשפר את בטיחות התנועה, לחסוך בעלויות ולהפחית זיהום סביבתי, במיוחד לנוכח התחזיות לגידול משמעותי בנפח הסחורות המועברות דרך נמלי ישראל בשנים הקרובות״.