רכבת ישראל: שש חברות ענק ניגשו למכרז לאספקת 60 רכבות חשמליות

במסגרת המכרז תרכוש רכבת ישראל כ-330 קרונועים חשמליים ותסב את רשת הרכבות לחשמל בעלות של כ-13 מיליארד שקל. בועז צפריר: הפרויקט יביא לשינוי מוחלט של הפעלת רכבות בישראל


10:58 ,29.09.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

פרויקט הסבת רשת הרכבות לחשמל והפעלת רכבות חשמליות, בעלות של כ-13 מיליארד שקל, הינו מגה פרויקט של רכבת ישראל, בעל משמעות תחבורתית ולאומית עצומה. הפרויקט, בקנה מידה שלא היה כמוהו ברכבת ישראל, כולל הנחת תשתית חשמל לאורך מאות ק"מ של מסילת הרכבת. רכבת ישראל החלה בתהליך אסטרטגי של הסבת הרשת הרכבתית לחשמלית, במקום רכבות הדיזל הפועלות כיום, כאשר יתרונות הרכבות בחשמל, על פני דיזל, באים לידי ביטוי בהפעלת רכבות שקטות וידידותיות לסביבה, הגדלת מהירות הרכבות וקיצור בזמני הנסיעה, הגדלת מספר המושבים בכל רכבת  שדרוג יכולת ההאצה והבלימה וחיסכון משמעותי בתחזוקה ואנרגיה.

 

אתמול נסגר להצעות מכרז הקרונועים החשמליים דו-קומתיים Double Deck EMU של חברת רכבת ישראל. המכרז כולל רכש של כ-330 קרונועים, המכילים עד כ-1,700 מקומות ישיבה ומהווים גידול של כ-37% בצי הקרונות של רכבת ישראל, הכולל היום כ-520 קרונות.

 

על פי תכניות רכבת ישראל, הקרונות הראשונים מתוכננים להגיע ארצה בסוף שנת 2019 ויפעלו, בין היתר, בקו המהיר לירושלים. הקרונועים שיסופקו, יתוחזקו על ידי החברה הזוכה במכרז, במוסך שתקים באשקלון.

 

למכרז נגשו חברות בינ"ל מהגדולות והמשמעותיות הפועלות כיום, ובהן:

 

Siemens  (גרמניה)

Alstom  (צרפת)

Stadler  (שוויץ)

Hitachi Rail Italy (יפן\איטליה)

Skoda (צ'כיה)

Bombardier (גרמניה)

 

הבחירה בקרונועים דו-קומתיים, המבוססים על הטכנולוגיה המתקדמת בעולם לרכבות, שכוללת הנעה חשמלית עצמאית לקרונות ללא צורך בהפעלתם על ידי קטרים, ונעשתה לאחר עבודה מאומצת, ניתוח מגמות שוק והתאמתן לפרופיל הנסיעה הנהוג ברכבת ישראל המאופיין בביקושים גבוהים - תוך ניצול מרבי של הספקי התנועה האפשריים. טכנולוגיה זו מאפשרת ביצועי האצה ועצירה גבוהים וניצול שטח רציף מקסימלי לנוסעים.

 

מחברת רכבת ישראל נמסר כי רכישת הקרונועים הדו-קומתיים מהווה קפיצת מדרגה נוספת בפרויקט החשמול, זאת לאחר החתימה ההסכם עם חברת 'בומברדייה' לרכש קטרים חשמליים (שנועדו להנעתם של צי הקרונות הקיים ברכבת). כמו כן חתמה רכבת ישראל על הסכם עם החברה הבינ"ל-ספרדית SEMI לתכנון והקמה של מערכת תשתיות חשמל סביב מסילותיה, הכוללת הנחת תחנות השנאה ועמודי הולכה עיליים לאורך 420 ק"מ.

 

לדברי בעז צפריר, מנכ"ל רכבת ישראל: "חברת רכבת ישראל נערכת לאחד השינויים המשמעותיים ביותר שביצעה מיום היווסדה – הסבת רשת הרכבות לחשמל והפעלת רכבות חשמליות. הפרויקט יביא לשינוי מוחלט של הפעלת רכבות בישראל, והוא כולל שיפור משמעותי בחוויית הרכבת, הן לנוסעי הרכבת והן לציבור בסביבת המסילה. רכבות חשמליות, מהירות ושקטות וידידותיות לסביבה יספקו שירות טוב יותר ליותר נוסעים, בקווים חדשים וקיימים, ויאפשרו לרכבת ישראל להמשיך ולהגדיל את מספר לקוחותיה ולספק חלופה אמיתית לרכב הפרטי".