הוועדה לתשתיות לאומיות (הות״ל) אישרה היום (שני) את קידום תכנית התשתית הלאומית ״מסילת הגליל״, פרויקט דגל של משרד התחבורה וזאת, במסגרת תוכנית הענק ״מחברים את ישראל״.
כמו כן, אושרה החלופה הנבחרת לתוואי מסילת הגליל, הכוללת מסדרון מסילתי באורך של כ-64 קילומטרים שיחבר את טבריה והגליל העליון לרשת המסילות הארצית. המסילה החדשה תחבר צפונה למסילת כרמיאל–קריית שמונה, ודרומה למסילת העמק דרך מסילת מנשה, ותאפשר נסיעה רציפה בשדרה המזרחית עד לנתב״ג, ירושלים ובאר שבע, ללא צורך במעבר דרך מסילת החוף במרחב הקריות וחיפה.
״מסילת הגליל״ היא פרויקט אסטרטגי מהמשמעותיים בצפון, שיחבר את טבריה ומרחב הגליל המזרחי לרשת הרכבות הארצית לנוסעים ולמטענים, וישדרג את החיבור של יישובי הצפון למוקדי תעסוקה, השכלה, בריאות, מסחר ותיירות במטרופולין חיפה ובכל חלקי הארץ.
בהתאם לתוכנית, תחנות הרכבת של הפרויקט יוקמו באיזורי תעסוקה מרחביים ובמוקדי פיתוח ויאפשרו חיבוריות ונגישות לרשת המסילות הארצית וכן קישוריות לרק״ל נופית במחלף המוביל, ובכך יאפשר להגדיל משמעותית את הנגישות לכל תושבי האזור.
נזכיר כי תוכנית ״מחברים את ישראל״ הושקה ביוזמת השרה רגב ובשיתוף ראש הממשלה ושר האוצר, והיא מקדמת הקמת רשת מסילות רכבת לנוסעים ולמטענים שתצא לפועל באמצעות חברת נתיבי ישראל וחברת רכבת ישראל, באורך של כ-300 קילומטרים מקרית שמונה ועד אילת, כולל הפעלת רכבות מהירות של עד 250 קמ״ש בחלק מהתוואי. החזון הוא לחבר בין כל חלקי המדינה באמצעות רשת תחבורה ציבורית מהירה, ולצמצם פערים בין המרכז לפריפריה.
מסילת הגליל היא חיבור אסטרטגי משמעותי, שיחזק את הקישוריות בין הגליל לרשת המסילות הארצית. כיום, החיבור התחבורתי בין טבריה למטרופולין חיפה ולמרכז מבוסס בעיקר על רכבים פרטיים הנעים בכבישים עמוסים, תוך יצירת פקקים, זיהום ובלאי תשתיות. פתרון מסילתי ישיר יקצר את זמני הנסיעה וישפר את אמינותה, יגביר את הבטיחות וישחרר תחבורה ציבורית עירונית ואזורית.
התוואי שנבחר יכלול שני מקטעים עיקריים: במקטע הצפוני, חיבור מצומת פוריה (טבריה) צפונה דרך יאלי ומע'אר עד למסילת כרמיאל, כולל מנהור; במקטע הדרומי, חיבור מצומת פוריה מערבה בסמוך לכביש 77, דרך אזור התעשייה קדמת גליל וטורעאן, ועד מחלף המוביל, ומשם דרומה לתחנת כפר יהושע בעמק.
שרת התחבורה מירי רגב: ״מסילת הגליל היא עוד נדבך במימושו של חזון ׳מחברים את ישראל׳. מדובר בפרויקט תחבורתי וכלכלי בקנה מידה לאומי, שנועד לשנות מציאות וליצור מהפכה אמיתית בצפון. החיבור בין טבריה והגליל המזרחי לרשת הרכבות הארצית יפתח בפני תושבי האזור אפשרויות חדשות לעבודה, ללימודים, לפנאי ולתיירות, ימשוך השקעות ויעודד הקמת עסקים חדשים. זהו מסלול שמביא איתו הזדמנות היסטורית לפיתוח מואץ של הגליל, לצמצום פערים ולהענקת שוויון הזדמנויות לכל אזרח, בלי קשר למקום מגוריו. אנחנו לא נעצור עד שכל קצוות הארץ יהיו מחוברים ברכבות מודרניות, מהירות, ירוקות ונגישות, כחלק מהפיכת ישראל למעצמה תחבורתית אזורית״.
מנכ״ל משרד התחבורה, משה בן זקן: ״המסילה החדשה תהווה קפיצת מדרגה בשירות לתושבים, תוך יצירת חיבור ישיר, נוח, מהיר ובטוח למוקדי הפעילות בצפון ובמרכז, צמצום משמעותי של זמני הנסיעה והגברת היעילות של המערך כולו. מעבר לכך, זהו פרויקט שיתרום לכלכלה המקומית, ימשוך השקעות פרטיות וציבוריות, ויגדיל את כושר התחרות של הצפון. אנחנו פועלים מתוך ראייה אסטרטגית ארוכת טווח, ובונים תשתיות שיתנו מענה הן לצרכי ההווה והן לדורות הבאים״.
מנכ״ל נתיבי ישראל, ניסים פרץ: ״אישור החלופה הנבחרת למסילת הגליל הוא צעד משמעותי בחיבור הצפון הרחוק ללב המדינה. מדובר בפרויקט שישנה את מפת התחבורה בישראל, יפתח הזדמנויות חדשות לתעסוקה, מסחר ותיירות, ויתרום לחיזוק הצפון כחלק בלתי נפרד מהשדרה הכלכלית והחברתית של מדינת ישראל״.