נתיבי תחבורה ייעודיים לרכב עם שני נוסעים ומעלה בכביש החוף ובאיילון

בכביש החוף הוכשר נתיב מיוחד באורך של 22 קילומטרים, בין מחלף נתניה ועד מחלף גלילות, בשני הכיוונים. בנתיב זה, מותרת הנסיעה לתחבורה ציבורית ולכלי רכב בהם שני נוסעים לפחות


11:40 ,06.10.2019 מאת: מערכת פורט2פורט

מיזם ״נתיב פלוס״ של משרד התחבורה יצא לדרך כאשר ביום שישי האחרון נפתחו לתנועה נתיבים מיוחדים המיועדים לתחבורה ציבורית ולכלי רכב עם שני נוסעים ויותר בכביש החוף (כביש 2) ובנתיבי איילון (כביש 20). זאת, במטרה לעודד את השימוש בתחבורה ציבורית ותחבורה שיתופית.

 

בכביש 2 (כביש החוף) הוכשר נתיב מיוחד באורך של 22 קילומטרים, בין מחלף נתניה ועד מחלף גלילות, בשני הכיוונים. בנתיב זה, מותרת הנסיעה לתחבורה ציבורית ולכלי רכב בהם שני נוסעים לפחות (נהג ונוסע). בכביש 20 (נתיבי איילון) הוכשר נתיב מיוחד לתחבורה ציבורית וכלי רכב פרטיים עם שלושה נוסעים לפחות (נהג ושני נוסעים), בקטע שבין מחלף מבוא איילון ועד מחלף קיבוץ גלויות לכיוון צפון בלבד.

 

שר התחבורה, בצלאל סמוטריץ׳ קיים הערכת מצב עם הגורמים המקצועיים של משרד התחבורה, נתיבי ישראל ונתיבי איילון, ובחן את מוכנותם לקראת תחילת המיזם. השר סמוטריץ׳ ציין במהלך הדיון כי מדובר במהלך מורכב שתוצאותיו ינוטרו בזמן אמת, לצורך ביצוע התאמות וצעדים משלימים להצלחת המיזם.

 

השר סמוטריץ׳ הוסיף כי הפתרון היחיד לעומסי התנועה בכבישים נעוץ במעבר לשימוש בתחבורה ציבורית ובהעלאת ׳מקדם המילוי׳ של כלי הרכב הנעים בכביש. ״נתיב ייעודי מאפשר לתחבורה הציבורית ושיתופית להיות מהירה ואמינה יותר, והוא מאפשר לנו לנצל באופן יעיל יותר את המשאב המוגבל של הכבישים. יש לזה מחיר מבחינת משתמשי הרכב הפרטי שנוסעים לבד. הם עלולים לעמוד בפקק יותר זמן בפחות הנתיבים שנשארו בשבילם. אבל זו המשמעות של העדפת תחבורה ציבורית״, סיכם שר התחבורה.

 

 

הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה תיגברה באופן משמעותי את קווי התחבורה הציבורית לתל אביב וממנה בכבישים 2 ו-20. מדובר בקווים לרחובות, הוד השרון, ראשון לציון, נתניה, הרצליה, רעננה, כפר סבא ואשדוד. בחודשים הקרובים יופעלו גם קווי שירות חדשים לרמלה, יבנה, ראשון לציון, כפר סבא והשרון, ויתוגברו קווים נוספים לאשקלון, רחובות וראשון לציון.

 

מנכ"לית משרד התחבורה, קרן טרנר-אייל ציינה כי מתן העדפה לתחבורה הציבורית ולכלי רכב שיתופיים נועדו לעודד את השימוש בתחבורה ציבורית ותחבורה שיתופית. "זה דורש סבלנות ואנחנו מאמינים שהשינוי בהרגלי ההתנהגות של כולנו, הוא הכרחי. ברור שזה לא מהלך קל אבל אנחנו חייבים להציע חלופת התניידות מהירה לנוסעים בתחבורה הציבורית והשיתופית", אמרה המנכ"לית.

 

האכיפה בנתיבים החדשים תתבצע על ידי יחידת האופנועים של אגף התנועה במשטרת ישראל. בחודש הראשון ליישום התכנית, ינתנו דוחות אזהרה לנהגים שיסעו בנתיב בפעם הראשונה ללא מספר הנוסעים הנדרש. נהגים שיתפסו בעבירה זאת בפעם השנייה או לאחר החודש הראשון, יקבלו קנסות.

 

מנתוני משרד התחבורה עולה כי ממוצע הנוסעים בכלי רכב פרטיים (מקדם המילוי) בישראל עומד כיום על 1.2 נוסעים בלבד. העלאת תפוסת הנוסעים בכלי הרכב עשויה להביא לשיפור משמעותי של עשרות אחוזים במהירות הנסיעה הממוצעת ולצמצום מספר כלי הרכב בכבישים.