מזרח רחוק - קשיים בלתי צפויים בספנות

בסוף השבוע שעבר התבטא אחד ממנהלים חברות הספנות הבכירים בהונג קונג, בהגדירו את מצב הספנות במזרח הרחוק כבכי רע. מחסור כרוני בציוד ובנפח הובלה, ממנו סובלות כל חברות הספנות הפוקדות את הונג קונג ודרום מזרח סין ילך לדעתו ויחריף.


00:00 ,27.08.2002 מאת: מערכת פורט2פורט
 
בסוף השבוע שעבר התבטא אחד ממנהלים חברות הספנות הבכירים בהונג קונג, בהגדירו את מצב הספנות במזרח הרחוק כבכי רע. מחסור כרוני בציוד ובנפח הובלה, ממנו סובלות כל חברות הספנות הפוקדות את הונג קונג ודרום מזרח סין ילך לדעתו ויחריף.
 
עקב חוסר האיזון בסחר בין מזרח למערב נוצר מצב אבסורדי אשר גורם לכך שחברת ספנות כמו HANJIN, המובילה בממוצע כ – 4,500 מכולות '40 לשבוע מהונג קונג וסין לארה"ב, סובלת מהעובדה שהביקוש מארה"ב ליעדים בסין והונג קונג אינו רב והחברה מובילה  1,200 מכולות '40 רגל לשבוע בלבד.
 
חברות הספנות MITSUI OSK ו– HANJIN, המובילות כ– 1,500 מכולות '40 רגל מהונג קונג וסין לאירופה, נקלעו לבעיה בלתי צפויה עקב השיטפונות באירופה. השיטפונות גרמו לכך שחלק ניכר מהמכולות אינן מגיעות לנמלי היציאה והמחסור במכולות במזרח הרחוק הולך ומחריף.
פועל יוצא מהמצב הבלתי סביר הוא הפסקה מוחלטת של הקצאת מכולות לסחר הפנימי של מדינות דרום מזרח אסיה ומתן עדיפות לקווי ארה"ב ואירופה. לדעת חוגי הספנות במזרח הרחוק, המצב ילך ויחמיר לקראת סוף חודש ספטמבר ואוקטובר, תקופה שבה גדל הלחץ לקראת סוף השנה האזרחית.
 
הצפי העגום וחוסר הוודאות הביא למצב שבו מנהלים לוגיסטיים של רשתות אמריקאיות ואירופאיות "חורשים" בימים אלה את נמלי המזרח הרחוק בתקווה לקבל התחייבויות מצד חברות הספנות כי יוכלו לעמוד בהתחייבותן לגבי מספר המכולות. חלקם אף הביעו את נכונותם לשלם בין 100 $ - 300 $ יותר למכולה, מעבר לתעריף הרגיל, כדי לוודא שהמטען מובל ליעד ובזמן.
 
כצעד בונה אמון בין חברות הספנות ללקוחות באירופה וארה"ב, החלו מספר חברות ספנות בהוצאה כספית ניכרת להוביל מכולות ריקות מארה"ב לנמלי דרום סין והונג קונג. אולם צעד זה, עדיין אין בכוחו לענות על הביקוש הגואה ומרבית החברות נאלצות לחכור מספר רב של מכולות.
החברות המתמחות בהשכרת מכולות העלו לאחרונה ולאור הביקוש הרב, את תעריפיהן מרמה של 2.5 $ ליום לרמה של 3.5 $ ליום. בנוסף, קבעו החברות כי תקופת המינימום להשכרה לא תהייה פחות מ – 180 יום.
 
הידיעה נמסרה באדיבות מר ברי פינטוב, מנכ"ל ארגון התאגידים של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים.