דוד קסטל קורא להקים מסוע תבואות באשדוד

נשיא לשכת המסחר חיפה: חייבים ואפשר להפחית את זיהום האויר בעיר התחתית בחיפה הנגרם מתנועת המשאיות. זו שערורייה שתושבי חיפה צריכים לשלם בבריאותם כי לא התאימו את נמל אשדוד לקליטת כל המטענים המיועדים לדרום


14:51 ,29.12.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

בדיון מקיף ומעמיק שנערך אמש בלשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון דנו הנהלת הלשכה בדרכים לצמצום תנועת המשאיות בעיר בשעות העומס. במהלך הישיבה התבטא נשיא הלשכה, דוד קסטל בחריפות כנגד זיהום האויר בעיר התחתית בחיפה. ”זו שערורייה שדרך חיפה עוברות מאות משאיות עם מטען תפזורת שמיועדות לדרום, ולא דואגים שהמטענים ייפרקו באשדוד. אפשר להפחית תעריפים למשאיות במנהרות הכרמל ולתת לתושבים לנשום אוויר נקי" 

 

קסטל ציין כי זיהום האוויר בעיר התחתית בשעות עומס התנועה (שעות הבוקר ושעות אחר הצהריים) כבד במיוחד ומסוכן כשחלק משמעותי מזיהום זה מקורו בתנועת המשאיות. 

 

כאמור, בבדיון השתתפו נציגים של עיריית חיפה, משרד התחבורה, חברת נמלי ישראל, נמל חיפה, ממגורות דגון, מועצת המובילים והמסיעים, המשתמשים בתובלה ימית בתפזורת, המשרד להגנת הסביבה, ולשכת המסחר והתעשיה חיפה והצפון, המנהלת כבר חודשים ארוכים מאבק לצמצום זיהום האוויר באזור חיפה והמפרץ.

 

מהדיון עלה כי ישנן דרכים לצמצום תנועת המשאיות, אך לא נעשה די כדי ליישם אותן. כך, למשל, ניתן להפחית את תנועת המשאיות בכניסות לעיר אם יוזלו התעריפים הגבוהים למעבר משאיות (עד 12 טון או עד 15 טון) במנהרות הכרמל בשיעור ניכר. קסטל ציין כי נושא זה הופנה בשעתו למשרדי האוצר והתחבורה אך אלה לא טיפלו בו.

 

בדיון התברר עוד כי כ-1 מיליון טון בשנה, 25% ממטעני התבואות המיועדים לדרום הארץ, נפרקים בנמל חיפה ומועברים דרכה דרומה במשאיות הגורמות לעומס בכבישים ולהחמרת זיהום האוויר. 

 

״מתברר כי בשל העדר תשתיות הולמות (כמו מסוע) והיערכות העבודה בנמל אשדוד, בעלי מטעני תבואות רבים מעדיפים לפרוק את מטעניהם בחיפה ולהוביל את המטענים במשאיות לדרום״, ציין נשיא הלשכה והוסיף: "זו שערורייה שתושבי חיפה צריכים לשלם בבריאותם כי לא התאימו את נמל אשדוד לקליטת כל המטענים המיועדים לדרום”.

 

בלשכה מעריכים כי הנזק למשק בגלל העברת מטענים מנמל חיפה דרומה, מוערך במעל ל-120 מיליון ₪ בשנה – הובלה עצמה ודמי המתנה של אוניות. סכום זה אינו כולל את נזקי זיהום האוויר והפחת לכבישים.