ד״ר זבה בכנס PORT2PORT: ״כשהנמלים רוצים - הם יכולים״

נשיא לשכת הספנות התארח בוועידה בשיחה של ״אחד על אחד״ עם העיתונאי גיא זהר ואמר כי אם הנמלים יגייסו עובדים נוספים, ישתמשו בחוכמה בשטחים שיש להם ויעבדו משמרות מלאות הדבר יכין אותם לקראת התחרות בצורה הטובה ביותר


11:06 ,26.06.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא לשכת הספנות ד״ר יורם זבה השתתף בוועידת PORT2PORT 2018 שהתקיימה בגני התערוכה בתל אביב ברביעי שעבר לראיון ״אחד על אחד״ עם העיתונאי גיא זהר, שאף הנחה את האירוע. ד״ר זבה ציין באוזני זהר כי המצב הנוכחי בנמלים הוא בגדר ״קסטרופה עם ארבעים סימני קריאה״.

 

גיא זהר: למה אתה אומר קטסטרופה?

 

ד״ר זבה: ״אנחנו נמצאים היום במצב שבנמלים אנחנו מקבלים שירות גרוע ביותר – כל שבוע אנחנו מקבלים צמצום של אפשרויות הטעינה והפריקה. לא היה דבר כזה מאז קום המדינה. מובילי המכולות לא יכולים לפנות את המכולות הריקות מהארץ, כלומר, הם לא יכולים להביא בפעם הבאה את היבוא. אנחנו נמצאים במצב שכאשר האנייה נמצאת אם זה בהמתנה ואם בעבודה אתה משלם יותר - זה התעריף הקיים ואף אחד לא חושב לשנות אותו כי אין עם מי לדבר, וזה המצב״.


 

גיא זהר: למה זה? יעילות?

 

ד״ר זבה: ״התעריף המקורי בא כדי למנוע מאנייה להשתמש בנמל כחנייה אם יש לה זמן מיותר. אבל אנייה של 20 אלף טון שנפרקת בטורקיה ובפורט סעיד ביומיים נפרקת פה בלמעלה משבועיים. 

 

גיא זהר: למה זה?

 

ד״ר זבה: אתה שמעת את זה שבנמלים לא מגייסים אנשים. זה חטא לגייס, לא שמעת? יש יותר ׳ידיים׳ במשא ומתן על הרפורמה מאשר ידיים בנמל. זה לא ייאמן. אתה פעם ניהלת משא ומתן עם שלושים איש בחדר וכולם צועקים? מו״מ זה דבר אינטימי.

 

גיא זהר: אתה מאשים את העובדים?

 

ד״ר זבה: ״לא. את כל המערכת. ומה זה חשוב מי אשם? חשוב לפתור את זה. המו״מ מתנהל כבר חמש שנים, איפה נשמע כדבר הזה? מיולי 2013 עד היום כבר חמש שנים מתנהל משא ומתן על מה שקורה בנמלים. שום דבר לא נגמר, כלום. דיברו ודיברו״.

 

גיא זהר: ומה האחריות של חברות הספנות למצב? כי אתם לוחצים והם כל הזמן מתקפלים, ועושים פלסטרים, ולא עושים דברים עד הסוף כי חייבים לפרוק את האניות.

 

ד״ר זבה: ״אנחנו אשמים בהרבה דברים אבל לא במצב בנמלים. אני אגיד לך אפילו בסוד קטן שאנחנו בעד הנמלים. למה? רוב האנשים שמתעסקים היום באניות – 96% זה אניות זרות. זו אחת הקטסטרופות האחרות שהספנות הישראלית הולכת וגוועת. אבל נגיד לרגע יש 96% ספנות זרה. איזה אינטרס יש לי בתור סוכן של חברה זרה להתלונן על הנמל? מחר בבוקר האנייה תפסיק להגיע לנמל ואני אישאר בלי פרנסה. כלומר אני נמצא במלכוד. להגן על הנמל הישראלי על כל מחדליו. ואל תחשוב שאין פתרונות כי יש פתרונות. למשל גיוס. לגייס 30 איש -  בשביל זה צריך חדשנות? לשים מכולות בנמל על גובה חמש – ואני מדבר עכשיו על נמל אשדוד – יש את זה בכל נמלי הסביבה כולל נמל חיפה – זה תופס מקום. שטחי האחסון בנמל הם בעצם לא מיועדים לאחסון אלא לסדר את המטענים וכן הלאה. אז שמים 30 אלף מכוניות בנמל אחד, 17 אלף מכוניות בנמל שני. בישראל מייבאים מדי יום אלף מכוניות וככה זה נראה. על חשבון הציבור, על חשבון סחר החוץ. סחר החוץ הוא שני שליש מהתמ״ג שלנו, אם לא יותר. אנחנו חיים על סחר חוץ, כל מפעלי התעשייה מייצאים בין 80 ל-90 אחוז מהתוצרת שלהם.

 

גיא זהר: איזה משפט אתה יכול להגיד שיהיה רלוונטי לשנה הבאה?

 

ד״ר זבה: ״כשהנמלים שלנו רוצים הם נמלים אחרים לגמרי. אין להם שום בעיה שיהיו להם לפחות 60 ידיים ביום ולא 40 ידיים. אין להם שום בעיה לעבוד שלוש משמרות ולא שתי משמרות בקושי. אני מוותר על השבת כי זו מלחמה אבודה. שהנמלים יעבדו בכל האמצעים שעומדים לרשותם. המצב כיום זו כמו שאתה חי בדירה של חמישה חדרים אבל משתמש רק בשלושה. זה המצב כיום בנמלים. אם הם ישתמשו בגיוס הנכון, אם הם ישתמשו בשלוש המשמרות שלהם, אם הם ישתמשו בכל השטח שיש להם, בגובה הנכון של המכולות וכן הלאה, אני בטוח שזה יעזור להם בתחרות מול הנמלים החדשים הרבה יותר מכל דברי הרהב על השקעות של מיליארדים ועל הצטיידות. הדבר הכי קל זה להצטייד. לתת שירות זה כנראה יותר קשה״.

 

ד״ר זבה סיים את הראיון עם גיא זהר וביקש להודות לאבי ארדיטי, ראש מינהל המכס, שנכח באולם, על העלאת מערכת שער עולמי לאוויר. ״ארדיטי הרים פרויקט בסדר גודל עולמי. אני חושב שמגיעה לו מילה טובה ויישר כוח״.