הסתיים מחזור "אופק" ללימודי תואר שני במנהל עסקים עם התמחות בנמלים וספנות

ביום שישי האחרון סיימו 23 סטודנטים נרגשים את לימודיהם לתואר שני במינהל עסקים עם התמחות בנמלים וספנות באוניברסיטת חיפה. המחזור השני בלימודים כבר החל


13:40 ,23.07.2017 מאת: מערכת פורט2פורט

לימודי התואר השני בספנות ונמלים קרמו עור וגידים בעקבות יוזמתם של פרופסור יהודה חיות וד"ר יורם זבה, נשיא לשכת הספנות הישראלית. עם המרצים נמנים וותיקי ספנות ידועים שחלקו את ידיעותיהם וניסיונם בחלק המקצועי לצד אנשי אקדמיה בכירים שהשלימו את לימודי התואר הסטנדרטיים למינהל עסקים. הלימודים לוו גם בסיור לימודי בשטח.

 

המחזור, שזכה לשם "אופק", נחשב באוניברסיטה כמוצלח ביותר. סטודנטים אחדים הביעו את רצונם להמשיך במסלול לדוקטורט והתעניינו בשלבים הנחוצים למימוש רצונם. בשבוע שעבר התקיימה פגישה עם שר התחבורה וצוותו הבכיר ובין השאר דווח על לימודי התואר, כאשר השר מביע הערכה ושביעות רצון מפרויקט זה. בינתיים, התחיל כבר המחזור השני ששמו "ברקנית".

 

ד"ר זבה, נשיא לשכת הספנות הישראלית, וכאמור, אחד מהוגי התכנית בפועל, ציין בהקשר לחדשות אלו כי "איו ספק שמדינת ישראל זקוקה לכוח אדם מקצועי אקדמי שיתמוך בכלכלת סחר החוץ שלה המהווה שני שלי מהתמ"ג - אחד הגבוהים בעולם. שלא לדבר על כך ש-99.5% מהסחר הישראלי הוא דרך הים".

 

"ברצוני להזכיר שרוב המפעלים במדינת ישראל הם מוטי יצוא והגדולים שבהם אפילו מייצאים את רוב רובה של תוצרתם". 

 

נציין כי הסטודנטים במסלול זה לתואר שני במנהל עסקים זכו להעמיק את לימודיהם בסוגיות מרכזיות בענף הנמלים והספנות בישראל ובעולם. הם סקרו מגמות בשירותי הספנות ודנו באסטרטגיות בתחומי התפעול וההובלה הימית. בנוסף, הם רכשו כלים ניהוליים להקמה של נמלים ולניהולם וכן להובלה של חברות ויוזמות בתחום הספנות. כך הם לומדים להתנהל מול גורמים מקומיים ובין לאומיים בענף כדי להביא לרווחים כלכליים.

 

משך תכנית זו הוא כשנה וחצי ומערכת השעות מתוכננת כך שהיא תתאים לצורכיהם של סטודנטים שמעוניינים לשלב לימודים עם עבודה. במהלך המסלול הסטודנטים לקחו חלק שיעורי חובה ובחירה, בסדנאות ובמפגשים עם מנהלים ובכירים מהארץ ומהעולם. לקראת סיום המסלול הם ערכו פרויקט יישומי בניהול ספנות, בו הם סיכמו את העקרונות הנלמדים.

 

בין הנושאים הנלמדים במהלך התכנית נציין כי הסטודנטים לתואר שני במינהל עסקים לומדים ניהול ותפעול נמלים, תכנון ופיתוח של נמל, חוליות בשרשרת ההובלה, אסטרטגיות בהובלה הימית, היצע וביקוש לשירותי ספנות, השפעות פרויקטים על הסביבה, כלכלה ניהולית, כלכלת הספנות, מבנה ענף הספנות, אסטרטגיה עסקית, ניתוח דוחות כספיים כך שכשליש מהלימודים מתמקדים בתחום הספנות והנמלים וכשני-שליש מהלימודים מתרכזים בלימודים פיננסיים.