מנכ״ל נמל אילת: ״המדינה לא יכולה לאפשר מצב בו החות׳ים גורמים לסגירת נמל אסטרטגי בישראל״

הנהלת נמל אילת פנתה לשר הכלכלה ברקת עם הצעה למתווה שימנע את סגירת נמל אילת: אניות המובילות רכבים מהמזרח יחוייבו לפרוק בנמל אילת - יגיעו ארצה דרך תעלת סואץ כשעלות המעבר בתעלה תתחלק בין נמל אילת, היבואנים והמדינה


14:11 ,17.07.2025 מאת: מערכת פורט2פורט

לאחר שפורסם כי נמל אילת עומד להיסגר בשבוע הבא בגלל חובות כבדים כתוצאה מהמשבר מול החות׳ים, הנהלת הנמל פנתה היום לשר הכלכלה ניר ברקת עם הצעה לפתרון המשבר - פתרון המשלב הסכמות בין יבואני הרכב מהמזרח, הנהלת אילת והממשלה.

 

על פי מתווה שגובש בנמל אילת, משרד הכלכלה יוציא צו המחייב את יבואני הרכב לייבא רכבים מהמזרח דרך נמל אילת לתקופה קצובה, כפי שהיה עד שנת 2016. האניות שיביאו רכבים מהמזרח יעקפו את האיום החות׳י ויגיעו לאילת דרך תעלת סואץ. עלות המעבר בתעלה תתחלק בין היבואנים, נמל אילת והמדינה.

 

עלות מעבר אנייה בתעלת סואץ עומד על כ-800,000 דולר. על פי המתווה, העלות תתחלק בין הנהלת נמל אילת והיבואנים שישלמו כ-200,000 דולר כל אחד, ובין המדינה שתשלם כ-400,000 דולר. היות ומדובר בכ-3-4 אניות בחודש, העלות על שמירת הרציפות התפקודית של הנמל האסטרטגי בדרום, והסרת המצור הימי על ישראל, תעלה למדינה כ-1.5 מיליון דולר לחודש, בלבד. בכך תתאפשר חזרת כלל העובדים לנמל אילת וימשך השירות אותו מעניק הנמל לחיל הים.

 

בנמל אילת אומרים כי ״אסור למדינה לאפשר לחות׳ים הישג בינלאומי בדמות סגירת נמל ימי אסטרטגי בישראל - הישג שאף אחד מהאויבים לא הצליח להשיג מעולם. בנוסף, המתווה המוצע, שיחזיר את פריקת הרכבים מהמזרח לנמל אילת, יפחית את התורים הארוכים והעומסים שיש בנמלים באשדוד ובחיפה כתוצאה מכך שהחלו לפרוק אוניות רכבים מהמזרח״.

 

גדעון גולבר, מנכ״ל נמל אילת: ״הפתרון הזמני יאפשר את המשך פעילותו של נמל אילת, ולא פחות חשוב מכך הוא יראה לחות׳ים, ולכל מי שמסתכל מסביב, כי לא ניתן לנצח את מדינת ישראל ולא ניתן לסגור לה פעילות נמלית אסטרטגית. המדינה לא יכולה לאפשר מצב בו החות׳ים גורמים לסגירת נמל אסטרטגי בישראל. לאף אחד מהאויבים שלנו לא נתנו מתנה שכזאת. פריקה מחודשת של אניות בנמל אילת תהיה תמונת הניצחון מול ארגון הטרור״.

 

חברת נמל אילת חוותה ירידה של כ-90% בפעילות הנמל מאז התערבות המורדים החות׳ים במלחמת ״חרבות ברזל״. הנמל ממשיך לפעול למתן שירות לחיל הים, אולם בשל חובות גדולים לחנ״י ולעיריית אילת, הוחלט כי הנמל ייסגר בשבוע הבא, זאת לאחר שגם סיוע מינימלי של כ-15 מיליון שקל שהממשלה הבטיחה לנמל, טרם התקבל.

 

נמל אילת הינו השער הדרומי של מדינת ישראל להודו, למזרח אפריקה, למזרח הרחוק ולאוסטרליה. ככזה, הנמל הוכרז על ידי ממשלות ישראל כנכס אסטרטגי לאומי שיש לשמר את היקפי הפעילות דרכו. מעבר לכך, הנמל מהווה עוגן כלכלי משמעותי לעיר אילת ולתושביה.