החל משנת 2022: נמל אשדוד יחובר למערכת הגז הטבעי

חברת נמל אשדוד חתמה על הסכם להקמת תשתית פיזית של צנרת גז לתוך השטח התפעולי של חברת הנמל והזרמה שוטפת של גז טבעי עם חברת נגב גז טבעי דרום. החיבור לגז צפוי לחסוך לחברת הנמל כ-4 מיליון שקל בשנה בהוצאות החשמל. אורנה הוזמן בכור: יום מרגש ובעל חשיבות לאומית


13:38 ,15.04.2019 מאת: מערכת פורט2פורט

יו״ר דירקטוריון חברת נמל אשדוד אורנה הוזמן בכור ומנכ״ל החברה יצחק בלומנטל חתמו לאחרונה על הסכם עם חברת נגב גז ונציגיה בהם אייל נחמן, יו״ר החברה, ומשה שפיצר, מנכ״ל החברה.

 

הסכם חלוקת הגז מבטיח את הקמת התשתית הפיזית של צנרת הגז לתוך השטח התפעולי של חברת הנמל והזרמה שוטפת של גז טבעי בכל תקופת ההסכם. הגז ישמש להסקה של תחנת כוח פרטית, שתוקם בשטח הנמל, בהספק של 5 מגה וואט. תחנת הכוח תספק את צורכי האנרגיה של הנמל בשגרה ובחירום. לצד העצמאות האנרגטית יוכל הנמל לחסוך כ-4 מיליון שקל בהוצאות החשמל השנתיות. הצפי לזרימת הגז לשימוש חברת נמל אשדוד הינו בתחילת 2022. משך ההסכם בין ההסכם טרם פורסם.

 

אני סוגרת מעגל בו פתחתי כשהייתי מנכ״ל המשרד האנרגיה וקידמתי רבות את הנושא. הדירקטוריון זיהה את המהפכה המתעתדת להיות בעולם הספנות והצורך להפעלה ירוקה של הנמלים והספנות והסכם זה בא לתת מענה לאתגר. אני מעריכה שלא ירחק היום ובו גם האניות יופעלו באמצעות גז ועלינו להיות ערוכים לכל התרחישים

אורנה הוזמן בכור, יו״ר חברת נמל אשדוד

 

מחברת נמל אשדוד נמסר כי ״ההסכם שנחתם בין חברת נמל אשדוד לחברת נגב גז טבעי דרום הוא צעד נוסף בו מובילה ההנהלה את הנמל לעצמאות אנרגטית. ההסכם יאפשר את חיבור נמל אשדוד למערכת הולכת הגז הטבעי והוא תנאי להקמת תחנת כוח פרטית שישמש את צורכי האנרגיה של הנמל ולקוחותיו. צעד זה יעניק לנמל אשדוד יתרון תפעולי משמעותי בעידן של תחרות בין הנמלים״.

 

יו״ר דירקטוריון חברת הנמל אורנה הוזמן בכור: ״זהו יום מרגש ובעל חשיבות לאומית. אני סוגרת מעגל בו פתחתי כשהייתי מנכ״ל המשרד האנרגיה וקידמתי רבות את הנושא. נמל אשדוד הוא השער הכלכלי של ישראל, וכעת גם השער האנרגטי של הגז. הנמל מהוה נכס אסטרטגי של חיבור הגז לדרום ולמפעלים הסובבים אותו. זהו תהליך חשוב שמקדם את המוכנות של החברה לתחרות ומוריד את יוקר המחייה. הדירקטוריון זיהה את המהפכה המתעתדת להיות בעולם הספנות והצורך להפעלה ירוקה של הנמלים והספנות והסכם זה בא לתת מענה לאתגר. אני מעריכה שלא ירחק היום ובו גם האניות יופעלו באמצעות גז ועלינו להיות ערוכים לכל התרחישים״.

 

חיבור הגז לנמל אשדוד מהוה נדבך בסיסי בקידום הארגון ופיתוח תשתיות מודרניות וירוקות. אחד מהרווחים החשובים לנמל מחיבור הגז לחברה היא היתרות החשמלית (פתרון לזרימת חשמל רציפה) שהוא מקנה בתקופות מאתגרות וזאת במיוחד לאור הצורך להפעיל את מנופי החברה המופעלים חשמלית

יצחק בלומנטל, מנכ״ל חברת נמל אשדוד

 

מנכ״ל החברה יצחק בלומנטל: ״אנו עומדים בפתחה של תקופה שיכולה להוביל ליישומים של שימוש בגז בתחומים שונים, שלא את כולם אפשר לחזות כבר היום. חיבור הגז לנמל אשדוד מהוה נדבך בסיסי בקידום הארגון ופיתוח תשתיות מודרניות וירוקות. אחד מהרווחים החשובים לנמל מחיבור הגז לחברה היא היתרות החשמלית (פתרון לזרימת חשמל רציפה) שהוא מקנה בתקופות מאתגרות וזאת במיוחד לאור הצורך להפעיל את מנופי החברה המופעלים חשמלית״.

 

בנוסף לייצור החשמל בוחנת חברת הנמל מספר פרויקטים משלימים המתאפשרים בזכות חיבור הנמל למערכת הולכת הגז הטבעי. החברה בוחנת את האפשרות להתבסס על אנרגיית החום השיורית מתחנת הכוח להקמת בית קירור בתוך הנמל. בנוסף, נבדקת האפשרות להקים תחנת תדלוק בגז לגוררי המכולות בנמל והקמת מתקן מיקרו הנזלה לייצור גז טבעי נוזלי (LNG) לתדלוק גוררים, כלי רכב כבדים וציוד תפעולי.

 

הגז הטבעי שיזרום בתשתית ההולכה של נמל אשדוד הוא תחליף יעיל, זול ונקי ממקורות אנרגיה כמו מזוט, סולר ובנזין המשמשים גם הם להפקת אנרגיה, אך הם נחשבים לדלקים מזהמים ויקרים בהרבה.

 

גז טבעי לתעשייה: מפחית עלויות אנרגיה לצרכן

 

באתר חברת נגב גז טבעי מצוין כי ״ הגז הטבעי הוא מקור אנרגיה נקי וזול המשמש להפקת חום ישיר לדוודים ותנורים ואף כמקור לייצור חשמל באופן מקומי. בתהליך ייצור החשמל נעשה שימוש בחום השיורי על מנת להפיק חום/קור ע״פ צורך בכך להפחית את עלויות האנרגיה לצרכן באופן ניכר.

 

״הגז הטבעי עובר בצינור תת ימי ממאגרי הגז בים התיכון אל מתקן הקבלה באשדוד, שם עובר הגז ניקוי וסינון ועובר אל מתקני חברת ההולכה – נתג״ז (נתיבי הגז הטבעי לישראל). נתג״ז מוליכה את הגז בלחץ גבוה (50 -80 בר) אל מתקני הפחתת לחץ ומנייה PMRS. ממתקנים אלו עובר הגז למתקני חברת החלוקה בלחץ נמוך של 16 בר (BAR) ולבסוף מגיע הגז אל מתקני המפעל/הצרכן ושם הוא משמש כחלק מתהליך הייצור, חימום, חשמל״.

 

נציין כי חברת נגב גז טבעי הינה חברה בבעלות משותפת של חברת ראנד מקבוצת אמישראגז, חברת אלקטרה אנרגיה וחברת חמו אהרון.