יבואני התבואות לנמל אשדוד: המצב יורע בחודשים הקרובים

איגוד יבואני התבואות מתרה כבר תקופה ארוכה על משבר קשה בפריקת אניות תבואה בנמל אשדוד. לטענת האיגוד, מחסור חריף בכוח אדם, תקלות תכופות בציוד ומעבר רציף בתזמון גרוע רק מחריפים את המצב הגרוע וגורמים ליבואנים דרומיים לפרוק בחיפה


13:39 ,03.08.2021 מאת: מערכת פורט2פורט

מזה זמן מתריעים יבואני התבואות על מצבם העגום של אניות התבואה ומשך פריקתם הארוך בנמל אשדוד. בשבוע שעבר הוציא איגוד יבואני התבואות מכתב להנהלת הנמל שכותרתו ״שירות לקוי של נמל אשדוד בפריקת אניות התבואות״, ובו מפורטות טענות היבואנים.

 

עותקים מהמכתב נשלחו למרב מיכאלי, שרת התחבורה והזהירות בדרכים, מיכל פרנק, מנכ״לית משרד התחבורה והבטיחות בדרכים, רם בלניקוב, מנכ״ל האוצר, ר/ח יגאל מאור, מנהל רספ״ן, איציק בלומנטל, מנכ״ל חנ״י, דר׳ יורם זבה, נשיא לשכת הספנות, ועדי חכמון, סגנית ראש אגף התקציבים.

 

יבואני התבואות כותבים כי ״תקופה ממושכת שאנו, יבואני התבואות, מתרים בפניכם על המשבר הקשה בנמל אשדוד בפריקת אניות התבואות. המשבר כולל, בין היתר, זמני המתנה בלתי נסבלים עד לכניסת אניות לפריקה, מחסור חמור ב׳ידיים׳ במהלך הפריקה, תקלות חוזרות ונשנות בציוד נמלי - מנופים, משפכים וכו׳. המשבר גורם לנזקים כספיים אדירים, למחסור בחומרי גלם לתעשיית המזון ולנזקים עקיפים גדולים״.

 

לטענתם, בשנת 2020, לפי נתוני רספ״ן, שהתה בממוצע אניית גרעינים בנמל באשדוד 159 שעות לפני תחילת פריקה, וסה״כ 337 שעות בממוצע (14 ימים). אלה נתונים גרועים, מציינים היבואנים במכתבם, והמצב רק מחמיר.

 

לדבריהם, המצב כה גרוע עד שיבואנים ״דרומיים״ מעדיפים לא לפקוד את נמל אשדוד, ובלית ברירה פורקים בנמלי חיפה ובנמל מספנות ישראל.

 

היבואנים מציינים כי מנקודת ראותם הבעיות העיקריות בנמל אשדוד בתחום הטיפול באניות תבואה הינם: מחסור חריף בכוח אדם, ניהול כוח האדם וטיפול בתקלות תכופות בציוד הפריקה ומעבר לרציף 21 שעדיין מוכן לטיפול בפריקה.

 

איתי רון, יו״ר איגוד יבואני התבואה, כתב במכתבו להנהלת חברת נמל אשדוד כך: ״אתם התחייבתם בפני רספ״ן ובפני רשות החברות לשפר את השירות, התחייבתם בפני ועדת הכספים בכנסת לשפר את השירות. התחייבתם בפני ועדת הכלכלה בכנסת לשפר את השירות. ועם כל זאת, משנה לשנה השירות רק הולך ומתדרדר! נמל לא יכול לתפקד כך! במקום להרבות בהצהרות יח״צ ובאירועי סייבר – פשוט התחילו לעשות!״.

 

רון אף השיב להנהלת נמל אשדוד שטענה כי המציאות הקשה ״אינה קשורה לעומס חריג ולהמתנות בכל נמלי העולם, לא לבעיות בתעלת סואץ, ולא לבעיות הקשורות בקורונה״, ציין כי המציאות הבעייתית בנמל אשדוד ״נובעת ממחסור בכוח אדם וציוד לא תקין״.

 

לדבריו, בעיות אלו קיימות שנים והן מחמירות עם הזמן לאור סירוב ארוך השנים של הנהלת נמל אשדוד לגייס כוח אדם מתאים ומיומן שיכול לתת מענה נמלי לפריקת הכמויות שהנמל אמור וצריך לפרוק.

 

רון מוסיף וכותב כי ״התור בחיפה אורך היום כשבועיים לפני כניסה לפריקה. אניות חדשות מגיעות מדי יום והתור גדל. להערכתי, בספטמבר, בעקבות החגים, התור עלול להגיע לממדים מדאיגים.

 

״כתבנו והתרענו על אותן הבעיות ללא הרף במכתבים ובפגישות רבות בשנים האחרונות. אולם אתם לא נערכתם בהתאם. ולראייה העובדות הקשות המדברות בעד עצמן: התורים עצומים, הפריקה איטית והנזקים עצומים.

 

״אני סבור שבחודשים הקרובים, כאמור, המצב יורע. התורים יתארכו, אניות ימשיכו לפרוק בנמלי הצפון, המשאיות יעיקו על תשתית הכבישים. נגרמו וייגרמו נזקים כבדים ליבואנים וכתוצאה מכך לציבור כולו וכמובן כל זה יקרין על עליית יוקר המחייה״.