נמל חיפה: יכול ומוכן להיכנס למים העמוקים

לאחר ההשקעות האדירות במסוף כרמל החדיש בנמל חיפה מתקשים בנמל להבין את ההמתנה המתמשכת לאישור להעמקת תעלת הכניסה לנמל. בנמל טוענים: מימוש הפוטנציאל יאפשר כניסת אוניות מסדר גודל שטרם נראה כמוהו בישראל


00:00 ,01.09.2011 מאת: מערכת פורט2פורט

בשנה האחרונה עשה נמל חיפה קפיצה דרך משמעותית ביכולותיו שלמעשה הוכפלו. מסוף הכרמל שנחנך בחודש אוקטובר 2010 עבר לפעילות תפעולית מלאה בחודש יוני, אז נמסר לנמל העגורן האחרון. קו המים במסוף מתופעל באמצעות שישה עגורני גשר המאפשרים שינוע של 18 מכולות לרוחב אנייה. עורף המסוף מתופעל באמצעות 12 עגורני שער ושטח האחסון במסוף כולל 5,000 תאי אחסון, גובה אחסון של חמש מכולות ובסה"כ 25 אלף מכולות.

מנמל חיפה נמסר כי לרציף המתקדם יש פוטנציאל להגדלת היקף שינוע המכולות בחברת נמל חיפה במיליון TEU בשנה. עומק המים ברציף הוא 15.5 מטרים לכל אורכו והעגורנים ברציף מאפשרים את פקידתן של אוניות מכולה מודרניות וגדולות בעלות קיבולת הובלה של 8,000-10,000 מכולות, אוניות שהופכות נפוצות יותר ויותר בקרב חברות הספנות הגדולות בעולם.

  

אולם, בנמל חיפה מצביעים על מכשול יחיד המונע כבר כעת את הגעתן של אוניות הענק, שכמוהן טרם נראה בישראל והוא הצורך בהעמקה של תעלת הכניסה לנמל שבה נכנסות האוניות מהמפרץ לעבר הנמל.

נציין כי כיום, עומק המים בכניסה לנמל חיפה הוא כ-15.5 מטרים, ונדרשת העמקה של שני מטרים כדי להכניס בבטחה אוניות שכאלה. מי שאחראיים על העמקת התעלה היא חברת נמלי ישראל, שבתקופה האחרונה עושה מאמצים גדולים לקבלת ההיתרים מוועדות התכנון. הצגת התסקיר הסביבתי והצגה מול הוועדה הארצית כבר הסתיימו, אולם אישור עדיין לא ניתן, וכעת רבות מהתשומות של מסוף הכרמל "מבוזבזות".

גם מחלקת הים של נמל חיפה כבר מוכנה לקבלת האוניות הגדולות: "האוניות שיוכלו להגיע אחרי העמקת התעלה הן סיפור אחר לגמרי", מסכם רב חובל הנמל נפתלי וייס ומוסיף: "כבר התאמנו בסימולאטור על הכנסה של אוניות כאלה, של 9,000 TEU עם שוקע של 14 מטרים. זה אתגר לא פשוט".

  

בנמל מתקשים להבין את הסיבות לעיכוב ומציינים כי שר התחבורה ישראל כץ, שביקר באחרונה בנמל חיפה, הביע תמיכה בנושא ואמר בהמשך הביקור כי " יש לתת להעמקת התעלה עדיפות כדי להיכנס בהקדם לביצוע".

בנמל מעריכים שכאשר יינתן האישור המיוחל שעוד מקווים לקבלו עוד בשנת 2011, יוכל מסוף הכרמל לממש באמת את הפוטנציאל הגלום בו ולתרום רבות לנמל חיפה ולמשק הישראלי כולו.

נציין כי הנושא מצוי כעת בטיפולה של חברת נמלי ישראל, שפועלת לקבלת היתר וככל הידוע הנושא הונח לפתחה של המועצה הארצית והוועדה המחוזית, ולאחריה יובא הנושא לאישור הממשלה.