תעלת פנמה: נערכים לירידה בנפחים בשל מלחמת הסחר

ראש רשות תעלת פנמה, התייחס למלחמת הסחר הגוברת בין ארה״ב וסין ולהשלכות האפשריות שלה על התנועה בתעלת פנמה. מציין: מקווים כי יצוא סויה מברזיל יעבור בתעלה ויפצה על הירידה הצפויה בנפחים


11:43 ,16.09.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

חורחה קויאנו, ראש רשות תעלת פנמה, התייחס למלחמת הסחר הגוברת בין ארה״ב וסין ולהשלכות האפשריות שלה על התנועה בתעלת פנמה. לדבריו, ייתכן ומספר קטן יותר של אניות ישתמשו בתעלה בשל התגברות המתח בין שתי כלכלות הענק, אולם ציין כי הירידה הצפויה במספר האניות עשויה להתמתן עם העלייה של יצוא גרעינים מצפון ברזיל.

 

״רוב המטענים העוברים דרך תעלת פנמה מגיעים לארה״ב וסין או מגיעים מארה״ב ומסין״, אמר קויאנו לסוכנות הידיעות רויטרס בסוף השבוע. ״המתחים ביניהם יכולים בסופו של דבר להשפיע על כמות הטעינות באמצעות נתיב המים בכל כיוון״.

 

נזכיר כי הממשל של נשיא ארה״ב, דונלד טראמפ, מכין רשימה של סחורות בשווי 200 מיליארד דולר ביבוא הסיני, שעליו היא מתכוונת להטיל מכספים בימים הקרובים, ולחמם אף יותר את מלחמת הסחר בין שתי המדינות הגדולות בעולם.

 

עם זאת, מר קויאנו אמר שהוא מצפה כי יותר מטען בתפזורת מברזיל, יצרנית הסויה הגדולה בעולם, ישדרג את הפעילות בתעלת פנמה. נציין כי הסויה הברזילאית משונעת  באופן מסורתי על פני האוקיינוס האטלנטי והאוקיינוס ​​ההודי, אך חקלאים בצפון ברזיל חתמו לאחרונה על מזכר הבנות עם רשות תעלת פנמה על מנת לבחון דרכים לקצץ את עלויות הובלה ולהגדיל את נפח התבואה באמצעות התעלה באמצעות הפלגות בנמלים בצפון ברזיל.

 

על פי הנתונים, בשנה שעברה עברו בתעלת פנמה 2 מיליון טון של סויה שמקורם בברזיל – זאת מתוך יצוא שנתי של כ-60 מיליון טון סויה מברזיל.

 

מר קויאנו הוסיף כי הביקוש החדש לגז טבעי נוזלי שמקורו בארה״ב במדינות כמו יפן ומקסיקו עשויה אף היא לפצות על הירידה במספר האניות בתעלה. ״לתעלת פנמה יש דרכים רבות כדי להתמודד עם ההשפעה של מלחמת הסחר״, הוסיף.

 

תעלת פנמה לא חשפה נתונים מעודכנים על מעבר אניות בתחומיה מבחינת נפח. על פי הנתונים האחרונים, בשנת הכספים 2017, שהסתיימה בספטמבר 2017, התעלה טיפלה בכמות שיא של 403.8 מיליון טון, כולל 143 מיליון טון באניות מכולה ו-79 מיליון טון במטען כללי ותפזורת.

 

ברזיל וארגנטינה כבר לקחו נתח גדול יותר משווקי התבואה באסיה, מה שהוביל לתנועה נמוכה יותר בתעלה בחודשים הראשונים של 2018, אמר Quijano. כדי לקזז את זה, פנמה צריכה לשכנע את היצואנים הברזילאים להשתמש בתעלה, אמר Quijano.

 

נציין כי תעלת פנמה, אשר מקצרת את נתיב ההובלה בין האוקיינוס ​​האטלנטי לאוקיינוס ​​השקט, מהווה מקור ההכנסה העיקרי של המדינה המרכזית באמריקה.