הסוד של המבורג סוד

לאור השלמת המיזוג עם מארסק ליין נחשפו הדוחות הכספיים של החברה ובהם הפסד של 117 מיליון דולר בשנת 2017, הפסד שככל הנראה הוביל להחלטה למכור את החברה. מארסק ליין: מיזוג הפעילות התפעולית תחסוך כ-350 מיליון דולר בשנה


11:59 ,22.02.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

ארנסט וספרמן, מנכ״ל המבורג סוד, סיפר במפגש שנערך ביחד עם בכירי מארסק ליין על הנסיבות שהובילו למכירת החברה לידי מארסק. ״הייתי אומר שהיה מקום לשפר את העיתוי״. וספרמן התייחס לכניסתה של החברה לפעילות חדשה בנתיבי הסחר המרכזיים בין המזרח למערב, בעיקר באמצעות הסכמי ״סלוטים״ עם חברת UASC.  

 

נתונים כספיים סודיים שהיו ידועים רק למנהלים הבכירים ביותר בחברה נחשפו במפגש, לראשונה מזה 147 שנה, וזאת בעקבות השלמת מכירת חברת המבורג סוד לחברת מארסק ליין. הנתונים הכספיים הללו מציגים את הנזק העצום שגרמה החלטה זו לשורת הרווח התחתונה של החברה בשנים שלאחר הכניסה לסחר בין המזרח למערב. יש לשער כי נתונים כספיים אלו הם אלו שגרמו למשפחת אוטקר, בעלת חברת המבורג סוד, למכור את החברה למארסק ליין בעבור 4 מיליארד דולר.

 

החשבונות הכספיים שלדברי מר וספרמן, כאמור, היו סוד מוגן היטב שלא נחשף אפילו למנהלים בכירים בחברה, מראים כי הרווחים של חברת המבורג סוד ירדו בחדות מאז 2015. על פי מבט בדוח החשבונאי של החברה ניתן לראות כי המבורג סוד רשמה רווח נקי של 408 מיליון דולר ב-2013, אשר ירד ל-238 מיליון דולר בשנת 2014. יחד עם זאת, בשנת 2015 הרווחיות צנחה בחדות ועמדה על איזון בין ההפסדים לרווחים (רווח אפס), ובשנת 2016 החברה רשמה הפסד של 117 מיליון דולר.

 

״על מנת להרוויח נתח שוק בנתיבים החדשים נאלצנו לאמץ אסטרטגיית מכירות אגרסיבית כדי למלא את הסלוטים שרכשנו, אסטרטגיה שאימצה גם חברת UASC. הדבר הוביל לתעריפי הובלה בלתי רווחים שלא כיסו את עלותם״. על פי הודאתו של בכיר בחברת המבורג סוד, החברה הפסידה בתקופה זו כ-400 דולר עבור כל מכולה ששינעה מאסיה לאירופה. חברת UASC סבלה מהפסדים דומים בנתיבי הסחר באמריקה הלטינית, וזאת בעקבות השקעה גדולה שביצעה ברכישת מכולות קירור.

 

במהלך מפגש שקיימו בכירי חברת המבורג סוד ומארסק ליין הם הדגישו את הצורך לשמור על פעילות מסחרית נפרדת של שני המותגים וסיפרו על ההצלחה של גישת ״המגע האישי״ שמקבלים לקוחות המבורג סוד. ״ישנה סיבה מדוע לקוחות ממשיכים לעבוד עם המבורג סוד״, ציין וספרמן.

 

יחד עם זאת, הפעילות התפעולית של שתי החברות תעבור הליך אינטגרציה שאמור להסתיים עד הרבעון השני של 2018. ״כך נוכל לחסוך כסף רב״, אמר סורן טופט, סמנכ״ל הכספים החדש של המבורג סוד ובכיר במארסק ליין. ״כך נוכל לחסוך לפחות 350 עד 400 מיליון דולר בשנה החל מהשנה הבאה״.

 

יחד עם זאת, מר טופט הודה כי חלק מנתח השוק המשולב של שתי החברות יילך לאיבוד או יוותרו עליו. ״רק לעיתים רחוקות אחד פלוס אחד שווים שתיים כאשר אתה מבצע רכישה״.