הצעת חוק בקונגרס האמריקאי לאפס פליטות פחמן בספנות

שני חברי קונגרס מקליפורניה הציגו לבית הנבחרים האמריקני הצעת חוק המבקשת לטפל בנושא פליטת גזי חממה מאוניות בינלאומיות הפוקדות את נמלי ארה״ב, ולחייב אותן באפס פליטה


11:38 ,14.07.2022 מאת: מערכת פורט2פורט

חברי הקונגרס אלן לוונטל ונאנט ברג׳ן המייצגים את המחוזות של נמלי לונג ביץ׳ ולוס אנג׳לס, בהתאמה, משתפים פעולה לטובת ״חוק הספנות הנקייה״ (Clean Shipping act) שיקבע סטנדרטים של פליטת פחמן עבור דלקים המשמשים אניות כולל ביטול פליטת פחמן עד 2040, ודרישות לביטול פליטת פחמן מאניות העוגנות בנמלים עד 2030.

 

נכון לעכשיו, ה-IMO קבע רק אסטרטגיה ראשונית להפחתה של 50% בפליטה כוללת של גזי חממה מהספנות עד 2050, בהשוואה לרמות של 2008. אבל כאשר תעשיית הספנות אחראית לכמעט 3% מפליטת ה-CO2 העולמית, סוכנות האו״ם נמצאת תחת לחץ גובר לשדרג את היעדים ולהתאים אותם ליעדים של הסכם פריז לשמירה על עליית הטמפרטורה הממוצעת העולמית לטווח של 1.5 מעלות צלזיוס במאה הנוכחית - המחייב מינימום של אפס פליטת גזי חממה נטו עד 2050.

 

לדברי לוונטל, הצעת החוק מנחה את הסוכנות להגנת הסביבה (EPA) לקבוע תקני פליטת  פחמן עבור דלקים המשמשים ספינות. הצעת החוק קובעת תקני עוצמת פחמן הדוקים יותר ויותר עבור דלקים המשמשים ספינות בהתאם למסלול שחרור פחמן של 1.5 מעלות צלזיוס. תקנים אלה ידרשו הפחתות שווה ערך לפחמן דו חמצני במחזור החיים של 20 אחוז מה-1 בינואר 2027, 45 אחוזים מה-1 בינואר 2030, 80 אחוזים מה-1 בינואר 2035 ו-100 אחוזים מה-1 בינואר 2040, ביחס לבסיס הפליטות של 2024. סוכנות ה-EPA תשמור על שיקול דעת רגולטורי כדי להבטיח את המשך ההובלה הימית ​​​​במעבר זה, תוך השגת הפחתת פחמן מקסימלית.

 

כמו כן החוק מגדיר כי עד 1 בינואר 2030, כל האניות שעומדות או עוגנות בנמלי ארה״ב יפלטו אפס פליטת גזי חממה ואפס פליטת מזהמי אוויר.

 

חבר הקונגרס לונטל אמר: ״עלינו להתמודד עם העובדה שאנו בנקודת מפנה במשבר האקלים; עלינו לעבור מעבר לדלקים מאובנים, וזה כולל מקורות תחבורה אווירית, יבשתית וימית. לא ניתן להתעלם ממקורות פליטות. חקיקה זו תקבע סטנדרטים ברורים ותניע את ההשקעה והחדשנות הדרושים לנו כדי לעבור לעתיד אפס פחמן. היא תנקה את הנמלים שלנו אחת ולתמיד. הצעת החוק הזו היא המדיניות הנכונה לעתיד כדור הארץ, לבריאות הקהילות שלנו, ובסופו של דבר לחוסן של תנועת סחורות״.

 

חברת הקונגרס ברג׳ן אמרה: ״חוק הספנות הנקייה של 2022 הוא חקיקה נועזת שתהפוך את ארצות הברית למובילת אקלים עולמית בטיפול בזיהום מתעשיית הספנות ותגן על בריאותן של קהילות נמל בלוס אנג׳לס וברחבי המדינה. זהו צעד גדול קדימה עבור נמלים חכמים אקלים ועתיד אנרגיה נקייה לכל קהילה״.