יפן: מספנות אימבארי תשתלט על מספנות Marine United

אימבארי, המספנה הגדולה ביפן, מגדילה את אחזקתה ב-JMU ל-60% במהלך שמאחד את תעשיית בניית האניות ביפן ובמטרה ליצור יתרון תחרותי מול מספנות סין ודרום קוריאה. המהלך משתלב באסטרטגיה שאפתנית להכפיל את היקף ייצור האניות ביפן עד 2030 ולהחזיר נתח שוק עולמי


12:33 ,29.06.2025 מאת: מערכת פורט2פורט

מגמת המיזוגים בתעשיית המספנות ביפן נמשכת, תוך מיקוד רב יותר ושאיפה להשגת יתרון לגודל, עם ההודעה כי Imabari Shipbuilding, מספנת האניות הגדולה במדינה, עומדת להשתלט על Japan Marine United (JMU).

 

משפחת Higaki, השולטת באימבארי, הודיעה א כי תגדיל את אחזקתה ב-JMU מ-30% ל-60% ותהפוך אותה לחברת בת.

 

JMU עצמה הוקמה לפני 12 שנים כתוצאה ממיזוג חטיבות בניית האניות של JFE Holdings ושל IHI. בשש השנים האחרונות מקיימות JMU ואימבארי ברית עסקית.

 

״אימבארי שיפבילדינג ו-JMU ינצלו זו את חוזקותיה של זו כדי להתחרות בסין ובדרום קוריאה, ויפעלו גם לפיתוח תעשיית בניית האניות היפנית על ידי קבלת החלטות ניהוליות מהירות ומקיפות יותר״, נמסר בהודעה של אימבארי.

 

יפן, שבעבר נחשבה למעצמה בלתי מעורערת בתחום בניית האניות, יוצאת לדרך שאפתנית להשיב לעצמה את עוצמתה בתעשייה זו, תוך מטרה להכפיל את היקף ייצור האניות עד שנת 2030. האסטרטגיה, שמובלת על ידי המפלגה הליברלית-דמוקרטית (LDP) והנהגת איגוד תעשיית בניית האניות ביפן (JSIA), נובעת משילוב של שיקולי ביטחון כלכלי, דרישות להפחתת פליטות פחמן, ושאיפה להחזיר ליפן נתח שוק משמעותי בעולם המשתנה גיאופוליטית במהירות.

 

בעשורים הקודמים, שלטה יפן בתחום בניית האניות והחזיקה בכמעט 50% מהייצור העולמי בשנות ה-90. אולם, תחרות מחירים עזה, לצד סובסידיות ממשלתיות נדיבות ויתרונות לגודל מהם נהנו מספנות בסין ובדרום קוריאה, הביאו לירידה חדה במעמדה. כיום, נתח השוק העולמי של יפן הצטמצם לכ-10% בלבד, הרחק מאחורי סין (70% מקיבולת הבנייה החדשה) ודרום קוריאה.

 

יפן שואפת גם לשתף פעולה עם ארצות הברית כדי להתמודד עם ההגמוניה הימית של סין. מתנהלים דיונים להקמת קרן משותפת יפן-ארה״ב להחייאת תעשיית בניית האניות, שתזרים השקעות הן במספנות ביפן והן במספנות אמריקאיות. החברות היפניות בוחנות הזדמנויות לזכייה בחוזים לבניית אניות נשאי רכבים, אניות LNG ואניות קרח לצי האמריקאי, במטרה להוות חלופה אסטרטגית לספקים סיניים. שיתוף הפעולה משתרע גם על תחום הביטחון הימי ועל הקמת שרשרת אספקה ימית דו-לאומית שאינה תלויה בסין.

 

לצורך השגת היעדים השאפתניים, יפן מתכננת מודל חדש של מספנה לאומית. הממשלה מציעה מודל של ״מתקן בבעלות מדינה ותפעול פרטי״, במסגרתו הממשלה תממן ותבנה תשתיות מספנה בהיקף מוערך של 50 עד 80 מיליארד ין (341 עד 546 מיליון דולר) שיכללו מספנות חדשות וציוד הרמה, שישוכרו בהמשך לחברות פרטיות. 

המספנה הלאומית החדשה תתמקד בבניית אניות LNG, כחלק מהבטחת ביטחון האנרגיה של יפן.