ישראלים יעסיקו ישראלים

ועדת הכלכלה דורשת ממשרד התחבורה לחדש תקנות לציוות ישראלים על אוניות ישראליות. בדיון אמר נשיא לשכת הספנות ד"ר יורם זבה כי חברות הספנות שהלשכה מייצגת תומכות בחידוש התקנות


12:59 ,10.11.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

במהלך הדיון התברר כי לפני חמש שנים פקעו תקנות שחייבו להעסיק באונייה ישראלית רב חובל ישראלי ועוד שישה קצינים ככל האפשר. משרד התחבורה טען כי התקנות לא חודשו, מאחר שהצדדים הנוגעים בדבר לא רצו בהן, בעוד שאיגוד קציני הים הכחיש וטען כי האיגוד מעוניין בתקנות. לנוכח הדברים הפנה יו"ר הוועדה איתן כבל דרישה ברורה למשרד התחבורה – להתקין את התקנות ולקבוע את חובת העסקת הישראלים בתוך חודש.

 

ח"כ מיכל בירן אמרה בתחילת הדיון כי "ישראל היא מדינה מוקפת אויבים וזה מאוד מטריד שלא תהיה לה עצמאות ימית ברגעי משבר. ימאים זרים לא יהיו מוכנים לעגון בחיפה או באשדוד כשבקרבת מקום נופלים טילים". היא הוסיפה כי משרד האוצר מקדם חקיקה שתעניק הטבות מס לאוניות בבעלות ישראלית, אך במקביל חסרות התקנות שיחייבו העסקת ישראלים.

 

ח"כ אורן חזן אמר: "מעודדים העסקת עובדים זרים על חשבון הישראלים. זה עבודה זרה וקץ הציונות. ביד אחת המדינה רוצה לעודד תעסוקה, וביד שנייה נותנת הטבות מס על העסקת זרים. זו חוצפה לשמה, צריך לעודד חברות ספנות ישראליות להעסיק ישראלים".

 

נשיא לשכת הספנות הישראלית ד"ר יורם זבה אמר כי חברות הספנות שהוא מייצג תומכות בחידוש תקנות הציוות.

 

יו"ר איגוד קציני הים אבי לוי אמר כי זה לא סביר לתת הטבת מס לספנות בלי שתהיה חובת העסקת ישראלים.

 

נציגת משרד התחבורה עו"ד בילי בירון אמרה כי לפני חמש שנים, עוד בטרם פקעו תקנות הציוות, כל הגורמים, בהם גם איגוד קציני הים, ביקשו שלא לחדש את התקנות, אך לוי הכחיש זאת. היא הוסיפה כי ב-2014 התקבלה הודעה מאיגוד קציני הים שהם מעוניינים בתקנות וכרגע הליך התקנת התקנות תקוע בהיוועצות עם משרד הכלכלה.

 

כבל סיכם כי לא יעלה על הדעת שהסאגה הזו נמשכת כבר חמש שנים, מאז פקעו התקנות ב-2010. הוא דרש ממשרד התחבורה לדווח לוועדה תוך חודש שהעניין נפתר באופן סופי והתקנות הותקנו.