ניתוח של חברת פרייטוס על פי מדד המחירים שהיא מפרסמת מציין כי שיחות סחר בין סין לארה״ב מתקיימות בימים אלו במדריד, אך בשוק נרשמת השפעה ישירה להארכת המכסים: הפדרציה הלאומית לקמעונאות (NRF) בארה״ב צופה ירידה חדה ביבוא הימי לארה״ב בהמשך השנה, אך הארכת המכס בגובה 30% על יבוא מסין תומכת בנפחי יבוא גבוהים מהצפוי בחודש ספטמבר.
מחירי ההובלה הימית בקו האוקיינוס השקט למערב ארה״ב עלו מעט בשבוע שעבר והגיעו ל-2,309 דולר למכולה בת 40 רגל, עלייה של 34% לעומת סוף אוגוסט. העליות מיוחסות להעלאות מחיר יזומות, ביקושים לקראת ״שבוע הזהב״ בסין, ולביטול הפלגות (blank sailings) – כאשר ישנה הערכה כי גם הארכת המכס תרמה לעליית הביקוש.
נראה כי המו״מ בין סין לארה״ב מעורר ספקות בנוגע לכניסת דמי הנמל החדשים (USTR port call fees) לאניות ומפעילים מסין – אך חברות הספנות כבר משנות פריסת אניות כדי לצמצם חשיפה. שינויים אלה תורמים ללחץ זמני כלפי מעלה במחירי ההובלה, גם אם חלק מהמשקיעים סבורים שמגמת המחירים תרד בהמשך החודש.
חברות הספנות מתכננות העלאות מחירים נוספות במחצית השנייה של ספטמבר, אך מגמות הביקוש מלמדות שייתכן והמחירים יתמתנו.
מחירי ההובלה בקווים בין אסיה לאירופה עלו ב-2% בשבוע שעבר ל-2,585 דולר למכולה, בעוד שמחירי ההובלה לאגן הים התיכון ירדו ב-4% ל-2,833 דולר למכולה. מתחילת השבוע נרשמה ירידה של כ-200 דולר למכולה בשני הקווים – סימן לסיום עונת השיא. למרות גידול בנפחי ההובלה לעומת אשתקד, המחירים נמוכים משמעותית ב-3,000 דולר למכולה לעומת ספטמבר שעבר – המשקפים את השפעת תוספת הקיבולת בענף.
מדד ה-Freightos Baltic Index (FBX) - מחירי הובלה עיקריים:מחירי אסיה-מערב ארה״ב (FBX01 Weekly) עלו ב-7% ל-2,309 דולר למכולה בת 40 רגל.מחירי אסיה-מזרח ארה״ב (FBX03 Weekly) עלו ב-4% ל-3,368 דולר למכולה.
מחירי אסיה-צפון אירופה (FBX11 Weekly) עלו ב-2% ל-2,585 דולר למכולה.מחירי אסיה-אגן הים התיכון (FBX13 Weekly) ירדו ב-4% ל-2,833 דולר למכולה.
גורמים בענף מציינים כי הארכת המכסים ל-90 יום לא יצרה גל יבוא חד, אך תרמה להאטה בקצב הירידה בביקושים. יבואנים מיהרו להזרים סחורות לפני תאריכי יעד של אפריל, יולי ואוגוסט, על חשבון עוצמת היבוא במחצית השנייה של השנה – ומדד ה-NRF מעריך כעת ירידה שנתית של 10% בנפחי היבוא לחציון השני של 2025, עם ירידות חדות במיוחד באוקטובר (13%-) ובנובמבר-דצמבר (20%-) לעומת אשתקד.
עם זאת, ההערכה הנוכחית לספטמבר היא עלייה של 16% לעומת התחזית הראשונית – מה שמלמד על השפעת המכסים על היקפי היבוא.
לסיכום, שוק ההובלה הימית מושפע באופן מיידי מהמהלכים במישור הסחר הגלובלי, כאשר צעדי מיסוי, מו״מ מתמשך בין סין לארה״ב והתאמות תפעוליות מצד חברות הספנות, מכתיבים תנודתיות גבוהה במחירי ההובלה ובנפחי הסחורות.