קבוצת גרימלדי רווחית וממשיכה להצטייד

מנכ"ל הקבוצה עמנואל גרימלדי חשף את הנתונים בכנס השנתי, שנערך בשבוע שעבר בהשתתפות נציגי חברת אלאלוף וצמרת יבואני הרכב מישראל. במקביל למדיניות נוקשה לצמצום בצריכת הדלק אושרה תוכנית הצטיידות לרכישת 14 אניות גלנוע ומעבורות


00:00 ,09.10.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

היוזמות האירופאיות לשמירה על איכות הסביבה, למול היכולת של חברות הספנות לפעול בסביבה תחרותית, תחת חוסר הוודאות הכלכלית, עמדו במרכזו של הכנס השנתי, שערכה בשבוע שעבר קבוצת גרימלדי. הכנס נערך בהשתתפות צמרת יבואני הרכב מישראל.

הכנס התקיים זו השנה ה-16 ברציפות, כשהשנה הוא נערך בעיר פלרמו שבסיציליה, תחת הכותרת "From Land to Sea", בהשתתפות כ-500 אורחים ממדינות אירופה והים התיכון, לרבות לקוחות (בעיקר יבואני רכב), מנהלי נמלים וטרמינלים, מנהלי תשתיות כבישים וראשי ארגונים בינלאומיים.

בראש המשלחת הישראלית, שכללה את לקוחותיה הגדולים של חברת גרימלדי ליינס בישראל, עמד אפרים אלתר, מנכ"ל חברת אלאלוף, נציגת גרימלדי בישראל לאורך שנים רבות.

מנכ"ל קבוצת גרימלדי עמנואל גרימלדי פועל מזה שנים להציע את שרותי הובלה הימית בקווים קצרים כאופציה ראויה, מהירה, זולה ונקיה יותר מזו של ההובלה היבשתית הפנים-אירופאית. בכנס הוא התייחס באריכות לרמת מחירי הדלק וההשפעה שלהם על הרווחיות, כמו גם על הצורך בשמירה על איכות הסביבה.

לדבריו, "הלימון עדיין לא סחוט" וחברות הספנות יכולות לפעול רבות לצמצום השימוש בדלק בטווח המיידי. גרימלדי דחה את הטענות לחלופות דלק שונות שעולות לאחרונה, דוגמת השימוש ב-LNG (גז טבעי) כמקור אנרגיה חדש לאניות. לדבריו, נכון להיום, לא קיימת שום חלופה ראויה באופק.

במסגרת הכנס חשף גרימלדי שבשנתיים האחרונות השקיעה הקבוצה למעלה משבעה מיליון אירו, שהביאו לצמצום צריכת הדלק באמצעים מגוונים. כך, למשל, הוא ציין את המעטפת החיצונית המכסה בצבע סיליקון ייחודי 24 מאוניות החברה, שהביאה ל-10% חיסכון בצריכה. באניות אחרות, הוא הוסיף, הוחלפו המדחפים (פרופלורים), שהביאו לחיסכון נוסף, של 15% בצריכת הדלק.

גרימלדי מתח ביקורת קשה על ההחלטה שקיבל לפני מספר שבועות הפרלמנט האירופאי, הקובעת שהחל מ-2015 תקרת רמת הפליטה של מזהמים דוגמת גופרית תעמוד על עשירית מהתקן הקיים כיום, בלא שלחברות הספנות קיימת חלופה לדלק. הוא אף הגדיר את ההחלטה כאומללה: "לא יעלה על הדעת שבעת הזו, כשמחירי הדלק הגיעו לשיא היסטורי, חברות הספנות נדרשות להפעיל מנועים בתרכובות דלק יקרות רק בכדי לצמצם את רמות הזיהום".

רווחיים ומצטיידים למרות הכל

קבוצת גרימלדי ממשיכה להיות רווחית. לדברי המנכ"ל, מאז שנת 2009 גדל המחזור השנתי של החברה משנה לשנה, כמו גם הרווחיות. יתרה מכך, גרימלדי צופה בשנת 2012 מחזור שיא של 2.7 מיליארד אירו.

גרימלדי חשף עוד, שבחודש אוגוסט השנה הוחלט בקבוצה על תוכנית הצטיידות חדשה, שתתפרס על פני שלוש השנים הבאות. זאת לאור רמות המחיר הנמוכות מאוד יחסית של רכישת אניות.

בהקשר זה ציין גרימלדי, שעבור חברת ACL, השייכת לקבוצה, הוזמנו חמש אניות CON-RO מהדור הרביעי (ייקראו G4), הצפויות להציע קיבולת נפח כפולה במכולות (3,800 TEU במקום 1,850 TEU), כמות משמעותית של יכולת נשיאת 1,307 כלי רכב (במקום 1,000 כלי רכב באניות הדור הקיים, ה- G3) ונפח של 764 יחידות מטען מתגלגל במקום 525 יחידות באוניות הדור הנוכחי. אניות אלו יצרכו פחות דלק מאניות ה-G3 (80 מכולות/טון לעומת 40 מכולות/טון), ויהיו בעלות מהירות הפלגה גבוהה יותר.

בנוסף תצטייד הקבוצה גם בשלוש אניות Multi Purpose חדישות, שייפעלו בקווי הסחר הארוכים של ACL ובקווי הסחר בים התיכון. בנוסף תצטייד הקבוצה בשש אניות גלנוע (יד שנייה), בנות שנה-שנתיים. גם אוניות אלה נרכשו, לדברי גרימלדי, במחירים נמוכים ומאוד תחרותיים.

"השקעות אלו יעניקו לקבוצת גרימלדי את צי אוניות הגלנוע והמעבורת הצעיר, היעיל והחסכוני ביותר בעולם", ציין מנכ"ל הקבוצה והוסיף, שחלק מהאוניות צפויות להחליף אוניות ישנות, בעוד שהאחרות יפעלו בשווקים ובאזורי סחר חדשים.

גרימלדי ליינס, המיוצגת בישראל על ידי חברת אלאלוף, הינה מהחברות המובילות בעולם בהובלת מטענים "מתגלגלים" באניות גלנוע רב תכליתיות (רכבים, ציוד כבד, מטען כללי אחוד, מכולות). בשנת 2011 זכתה החברה בתואר "הספק המצטיין" של ענקית הרכב ג'נ'רל מוטורס. בשנה שחלפה הובילה החברה למעלה משלושה מיליון רכבים, כ-1.56 מיליון מכולות ומטענים מתגלגלים ולמעלה מ-2.8 מיליון נוסעים בקווים השונים. החברה מפעילה 102 אניות, מתוכן 98 הנמצאות בבעלותה המלאה.

מלבד אלתר, ייצג בכנס גם מרקו הופמן את חברת אלאלוף. מלבדם כללה המשלחת הישראלית את יו"ר דירקטוריון נמל אשדוד גדעון סיטרמן והמנכ"ל שוקי סגיס, נשיא חברת מאיר למכוניות ישראל קז, מיקה כרמון ויוסי לוי מחברת יוניון מוטורס, רפי וויטנברג מחברת מכשירי תנועה, אורי ארז ועינה צור מחברת צ'מפיון מוטורס, מנכ"ל יבואנית הרכב אופל אילן טל, רוזה זוננשטיין מחברת תשתית, עופר קליין מחברת מיפרם, חיים ורול מחברת קומסקו ונציגי סמל"ת המייבאת את מכוניות פיאט, לנצ'יה ואלפא רומיאו לישראל.