שרגא ברוש הצליח למנוע אתמול בכנס קהילת הים של נמל אשדוד את החמרת המשבר בין ההנהלה והעובדים. שטרק וסגיס הציגו את חזונם, אך היה זה דווקא ראובן צוק, נשיא לשכת הספנות, שמתח ביקורת נוקבת על הנמל והתנהלותו
אתמול נערך כנס קהילת הים של נמל אשדוד שעסק בנושא "חברת נמל אשדוד - לקידום התעשיינים והסחר בישראל" בו השתתפו ראשי האיגודים הכלכליים המרכזיים במשק, ראשי האיגודים של ההובלה הימית, לשכת הספנות, איגוד המשתמשים בהובלה ימית, ארגון סוכני המכס, מועצת המובילים ועוד.
הכנס נערך תחת צלן של מחלוקות לא פשוטות שיש להנהלת חברת הנמל עם ועדי העובדים, מחלוקות שנמשכות מזה מספר שבועות. יתרה מכך, יממה קודם לכן החלו עובדי נמל אשדוד בשיבושי עבודה בנמל נוכח רצונם של העובדים לאפשר קליטת בני משפחה וקרוביהם וזאת, כפי שטענה הנהלת הנמל, בניגוד לנהלים ובניגוד להנחיות רשות החברות הממשלתיות.
קודם לפתיחת הכנס נועדו יו"ר הנמל איריס שטרק, המנכ"ל שוקי סגיס עם ראובן צוק ושרגא ברוש ובהתערבותו של ברוש נמנעו עובדי הנמל מלהחריף את פעולותיהם והוחלט לחזור לעבודה סדירה ולהיפגש בתוך יומיים לסבב דיונים "עד שיצא עשן לבן". ברוש אף הביע את תמיכתו בהתנהלות ההנהלה.
בפתיחת הכנס היתה זו יו"ר חברת הנמל איריס שטרק, שהציגה חזון מרשים לגבי הנמל ואופן השתלבותו כנמל תחרותי בין שאר נמלי האזור. היא ציינה כמודל את נמלי המבורג ורוטרדם. שוקי סגיס, מנכ"ל חברת הנמל, הציג את תוכניות הפיתוח והרכש אך סייג דבריו וציין שלעת עתה אין שיתוף פעולה מצידם של העובדים, מה שמקשה על התהליך כולו.
למעשה היה זה ראובן צוק, נשיא לשכת הספנות, שבחר לדבר באופן ישיר על האופן בו נתפש בעיניו הנמל וההתנהלות בו. הוא אכן הסכים עם החזון של שטרק ובירך עליו, אך הוא שב וטען שנכון להיום, השירות בנמל גרוע, התפוקות נמוכות, יש חוסר משמעת מצד העובדים ולמעשה, לדעת צוק, הנמל אינו מתפקד.
צוק סירב להתייחס להצלחת או כשלון הרפורמה בנמלים ולעומת זאת בחר למתוח ביקורת נוקבת על הנמל במגוון תחומים. הוא הביע את אי שביעות רצונו מכך שהנהלת הנמל פועלת לגיוס לקוחות חדשים בו בעת שישנן לא מעט בעיות שיש לפתור מול הלקוחות הקיימים. הוא גם ציין את המחסור החמור בידיים עובדות: "היה צריך כבר מזמן לגייס כוח אדם. התחננו לכוח אדם וכיום זה מעט מדי ומאוחר מדי".
נשיא לשכת הספנות מחה על ההשוואה של שטרק וההתבססות על נמלי המבורג ורוטרדם כמודל. לדבריו, במציאות הנוכחית, כשיש חוסר ודאות לגבי מועד הכניסה לנמל, סידור העבודה, קצב התפוקות, כלל אין לדבר על נמלי המבורג ורוטרדם כמודל. הוא ציין שתחרות היתה עשוייה להתקיים אם היה לנמל מספיק שטחי עורף, כוח אדם וציוד, בשונה מהמציאות כיום. הוא גם הביע את אכזבתו מכך שאף אחד מנציגי העובדים לא נכח בכנס בכדי לשמוע את הדברים ולהשמיע מצידו את עמדתו.
צוק מתח ביקורת נוקבת על כך שהנמל שם את עיקר תשומת הלב דווקא על סקטור המכולות בה בשעה שחומרי גלם רבים המיובאים לישראל מגיעים דווקא באניות קונבציוליות, הנאלצות בגלל מכלול בעיות, להמתין, לטענת צוק, 9-10 ימים מחוץ לנמל.
בהתייחסו להחלטת הנמל לסיים את ייצוא הגרוטאות בשל מחסור בציוד הולם ובסיכון הבטיחותי הטמון בכך, ציין צוק שאין לזה אח ורע בעולם. למרות שמנכ"ל הנמל הביע את חששו נוכח הסכנות הבטיחותיות הקיימות. צוק הסכים עם החששות אך ציין שהנושא היה ידוע לאנשי הנמל כבר למעלה משנתיים שבמהלכן שונעו מאות אלפי טון גרוטאות, אך לא נרכש, לאורך כל אותו הזמן, הציוד המתאים לכך.
על התוכנית של נמל אשדוד לנסות ולהתחרות בנמל אילת בקליטת רכבים, אמר צוק שבאילת נקלטים קרוב ל-120 אלף רכבים בשנה ולאשדוד אין את העורף, הציוד ואת הכמות המספיקה של ידיים עובדות כדי לממש תוכנית זו.
"הספנות הביעה הרבה אי שביעות רצון על הנעשה באשדוד", סיכם ראובן צוק.
ראובן צוק: הספנות הביעה אי שביעות רצון על הנעשה באשדוד
שרגא ברוש הצליח למנוע אתמול בכנס קהילת הים של נמל אשדוד את החמרת המשבר בין ההנהלה והעובדים. שטרק וסגיס הציגו את חזונם, אך היה זה דווקא ראובן צוק, נשיא לשכת הספנות, שמתח ביקורת נוקבת על הנמל והתנהלותו
00:00 ,10.05.2006
עשוי לעניין אותך
תוצאות הרבעון הראשון ל-TNT: הכנסות האקספרס עלו ב-30.5%
איגוד המשתמשים מתנגד לכוונת מארסק לגבות 50$ על עדכוני ניירת להצהרת הטעינה
עובדי נמל אשדוד שיבשו אתמול את העבודה בנמל
מתהדקים הקשרים בין ישראל לקפריסין
נשיא התאחדות התעשיינים: "על נמלי ישראל לקבוע מיידית מחירי מקסימום עד לקביעת מדיניות תעריפים חדשה"
מבקר המדינה: ביקורת על תירוש; אגרקסקו בתגובה: פעלנו למען חקלאי ישראל