בימ"ש השלום: אין לאפשר לחברת שילוח לבצע קיזוז מתוך כספים המגיעים ליבואן

התובעת ביקשה כי חברת השילוח תשיב לה את יתרת הזכות, אולם חברת השילוח מסרה לה כי בוצע קיזוז של יתרת הזכות אל מול חובו של סוכן מכירות


10:12 ,14.09.2016 מאת: עו"ד גיל נדל, עו"ד דייב זייתון, קיריל קפלון

רקע: חברת סאמי זאמל בע"מ העוסקת ביבוא, שיווק ומכירת שמנים ומסננים, הגישה תביעה בגובה 12,732 שקל כנגד חברת השילוח שטיפלה בעניינה. בכתב התביעה נטען, כי לטובת התובעת אשר הייתה לקוחה של חברת השילוח, נוצרה יתרת זכות במהלך עבודתן המשותפת. התובעת ביקשה כי חברת השילוח תשיב לה את יתרת הזכות, אולם חברת השילוח מסרה לה כי בוצע קיזוז של יתרת הזכות אל מול חובו של סוכן מכירות, אשר היה אחראי לקשר בין חברת השילוח לבין היבואן.

 

בסקירה זו נתייחס לפסק דינו של  בית משפט השלום בחדרה אשר קבע כי הקיזוז שביצעה חברת השילוח לא היה כדין, והורה לה לשלם את מלוא החוב.

 

טענות הצדדים: חברת השילוח לא חלקה על החוב או על היקפו, אלא טענה שהקשר בין הצדדים התקיים באמצעות סוכן מכירות, ולכן משנוצרה אצל סוכן המכירות יתרת חובה, הייתה היא זכאית לקזז את יתרת החובה של סוכן המכירות מול יתרת הזכות של היבואן.

 

היבואן טען, מנגד, כי כספים שהגיעו לו, היו צריכים להיות משולמים לו ישירות, וכי לחברת השילוח לא קמה הזכות לבצע קיזוז. נטען עוד, כי חוק החוזים מחייב את מבצע הקיזוז להודיע על פעולתו לזכאי, הודעה שלא הועברה ליבואן בעת הקיזוז.

 

הדיון המשפטי: בית המשפט קבע כי חברת השילוח טוענת טענה מסוג "הודאה והדחה", שכן היא מודה בחוב אולם טוענת לפטור מתשלומו מחמת קיזוז. על נתבע הטוען טענה מסוג זה, מוטל הנטל להוכיח את העובדות המבססות את תגובתו, ולא, יינתן נגדו פסק דין.

 

לאחר עיון בכתבי התביעה, נספחיהם ושמיעת העדים, בית המשפט קיבל את עמדת היבואן, וקבע שחברת השילוח לא עמדה בנטל ההוכחה המוטל עליה.

 

ראשית, בכתב הגנתה של חברת השילוח נטען שסוכן המכירות היה ערב לתשלומי הלקוחות ברשות הפלסטינית, אולם מנהל חברת השילוח העיד שלא הכיר את סוכן המכירות עד חודש אפריל 2016. שנית, חברת השילוח לא זימנה את סוכן המכירות בטענה שהיבואן היה צריך לזמן אותו. טענה זו נדחתה על ידי בית המשפט מהסיבה שחובת ההוכחה בטענת "הדחה" חלה על חברת השילוח. מכאן אך טבעי שהנתבעת היא זו שתזמן את הסוכן כעד מטעמה, כאשר אי הבאת עד רלוונטי פועלת לחובת הנתבעת שכן דין ההימנעות כדין ההודאה בדבר.

 

שלישית, הנתבעת לא פעלה בהתאם לדיני הקיזוז, בכך שלא הודיע על פעולת הקיזוז ליבואן ואף לא פירטה האם החוב נובע מתוך עסקה אחת או עסקאות שונות.

 

לסיכום קבע בית המשפט, כי בהיעדר מחלקות על סכום החוב של חברת השילוח. ובהיעדר הוכחה שהקיזוז בוצע כדין, תחוב חברת השילוח בסכום של 12,735 שקל בתוספת 5,300 שקל בגין הוצאות שכר טרחה ועורך דין. 


ת.א.מ (חד') 14212-07-15 סאמי זאמל בע"מ נ' ג'קי ליין לוגיסטיקה בע"מ. [החלטה מיום 25/07/2016, לפני כבוד השופטת  טל תדמור-זמיר לא צוינו ב"כ הצדדים]

 

 


 

בימ"ש השלום: אין לאפשר לחברת שילוח לבצע קיזוז מתוך כספים המגיעים ליבואן* האמור לעיל הינו מידע כללי ואינו מהווה חוות דעת משפטית. לקבלת ייעוץ משפטי יש לפנות לעורך דין עם מלוא פרטי המקרה הספציפי.

* עו"ד גיל נדל מתמחה בדיני יבוא, יצוא, הובלה ושילוח וסחר בינלאומי, והוא עומד בראש תחום יבוא ויצוא וסחר בינלאומי במחלקת המסים במשרד גולפרב זליגמן ושות'. לפרטים ומידע: [email protected]