יו"ר מכון היצוא: לא להורדת מכסים באופן חד צדדי

לדברי רמזי גבאי, הסכמי הסחר החופשי עליהם חתמה ישראל הינם מנוף חשוב בפיתוח היצוא. הורדת המכסים עלולה להביא לאובדן של 6,000 מקומות עבודה


00:00 ,05.06.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

השפעתה של הורדת מכסים באופן חד צדדי מצד מדינת ישראל, משמעותה ויתור על פוטנציאל גידול של כ-760 מיליון דולר בייצוא ושל כ-6,000 מקומות עבודה. כך אמר היום (ג') יו"ר מכון היצוא רמזי גבאי, על רקע דיונים המתקיימים בנושא בוועדת הכספים.

הוסיף גבאי: "הסכמי הסחר החופשי (FTA) עליהם חתמה ישראל עד כה, היוו מנוף חשוב בפיתוח הייצוא בעשורים האחרונים. הפחתה חד צדדית של המכסים מהווה צעד המנטרל מראש את קלף המיקוח של ישראל בבואה לבקש חתימה על הסכמי סחר נוספים".

לישראל יש כיום הסכמי סחר חופשי עם מדינות האיחוד האירופי, ארצות הברית, קנדה, מקסיקו, תורכיה, אפט"א ומרקוסור. מגעים ובידקת אפשרויות יישום הסכמים מתקיימים מול סין, הודו, קוריאה, צ'ילה, קולומביה ואוקראינה.

יצוין כי היקף יצוא הסחורות, ללא יהלומים, למדינות עימן אין לישראל הסכמי סחר חופשי, הסתכם בשנת 2011 בכ-16.2 מיליארד דולר.

על פי ניתוח שערך אגף כלכלה במכון היצוא, המתבסס על מודל של ארגון הסחר העולמי, ביטול מכסים על יצוא הסחורות, כולל יהלומים, לסין, עשוי להביא לגידול של כ-250 מיליון דולר בייצוא לסין; ביטול מכסים על הייצוא להודו עשוי להביא לגידול של כ-100 מיליון דולר בייצוא להודו; ביטול מכסים על היצוא לרוסיה עשוי להביא לגידול של כ-160 מיליון דולר בייצוא לרוסיה; וביטול מכסים על היצוא לדרום קוריאה עשוי להביא לגידול של כ-50 מיליון דולר בייצוא לדרום קוריאה.

גבאי: "ביטול מכסים על סחורות ישראליות יאפשר לשפר את רווחיות היצואנים, שנשחקה מאוד כתוצאה מהתיסוף המתמשך בשער החליפין הריאלי בשנים האחרונות".

ממכון היצוא נמסר כי מקסיקו, עמה עודכן הסכם הסחר ביולי 2000, מהווה דוגמא מצוינת לגידול בייצוא שחל בעקבות ההסכם. משנת 2001 ועד שנת 2011 גדל היצוא למקסיקו בשיעור כולל של כ-133%, מ-156 מיליון דולר ב-2001 לכ-362 מיליון דולר ב-2011, זאת בעוד שסך היצוא של ישראל לעולם גדל במהלך תקופה זו בשיעור של כ-126%.