מלחמת עולם שלישית?

מתיחות גוברת ועולה בין יפן לסין מובילה למלחמת סחר על רקע השליטה בקבוצת איים בלתי מאויישים במזרח הים הסיני. וכדי להוסיף לבלגן, גם טיוואן דורשת בעלות


00:00 ,20.09.2012 מאת: מערכת פורט2פורט

מלחמת סחר עומדת לפרוץ בין הכלכלות השנייה והשלישית בגודלן בעולם. זאת לאור המתיחות ההולכת וגוברת בין יפן לסין על רקע השליטה בקבוצת איים בלתי מאויישים במזרח הים הסיני.

לאור החלטת טוקיו להשתמש בכסף ציבורי על מנת לרכוש את האיים, פרצו הפגנות מחאה אנטי-יפניות בסין. מאז ההחלטה, נסגרו לא מעט מסעדות, מפעלים וסופרמרקטים יפנים בסין, כולל סגירת קווי היצור של ענקיות האלקטרוניקה קנון ופנאסוניק ו-30 מתוך 35 המרכולים המוחזקים בבעלות חברת Aeon.

לדברי העיתון הלונדוני "Containerisation International", יחסי הסחר הבי-ליטראליים בין המדינות עומדים על 200 מיליארד דולר, כשהיצוא הסיני אחראי למחצית מהסכום, אולם הדרישה בסין למוצרים יפנים הולכת וגדלה.

האיים, הידועים בשם "Diaoyu" בסין ובשם "Senkaku" ביפן, הם עשירים במרבצי גז. וכדי להוסיף למהומה, לא רק סין ויפן תובעות עליהם בעלות, אלא גם טיוואן.

לדברי סין, היא שגילתה את האיים במאה ה-14 ושלטה בהם עד מלחמת יפן-סין, שהתחוללה בין השנים 1894-5. לאחריה שלטה יפן באיים, עד תבוסתה בתום מלחמת העולם השנייה. השליטה באיים הוחזרה ליפן בידי האמריקאים בשנת 1972, ללא הסכמת סין או טיוואן.