קופאס בסקירה רבעונית: הסיכון ליצואנים הישראלים גדל משמעותית

חברת הביטוח הבינ"ל Coface מזהירה: התנודתיות בשוקי ההון העולמיים והירידה במחירי הנפט הגדילה משמעותית את הסיכון של היצואנים הישראלים ב-9 ענפים. אירופה הופכת לפחות מסוכנת ליצואנים. ענף המתכות הוא הענף המסוכן ביותר


13:37 ,24.04.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

התנודתיות בשווקים הפיננסיים ומחירי הנפט הנמוכים הגדילו את הסיכון של היצואנים הישראלים בתשעה ענפים. כך עולה מהסקירה הרבעונית של חברת ביטוח האשראי הבינלאומית Coface. 

 

לדברי כרמינה מנדולה, מנכ"ל קופאס ישראל, המגזרים התלויים בהשקעות, ובמיוחד אלה בשווקים המתעוררים באסיה, אמריקה הלטינית וצפון אמריקה' נמצאים בסיכון גבוה יותר, ואילו הענפים הקשורים בצריכה ביתית, הן במדינות המפותחות והן במדינות המתפתחות, מושפעים פחות משני הגורמים הנ"ל. 

 

הסקירה הרבעונית של קופאס בודקת את מצבם הכלכלי של החברות והענפים בשישה אזורים שונים בעולם: צפון אמריקה, אמריקה הלטינית, השווקים המתעוררים באסיה, מערב אירופה, מרכז אירופה והמזרח התיכון ובכלל זה טורקיה. הניתוח הכלכלי נעשה על פי שינויים בארבעה אינדיקטורים כלכליים של החברות: מחזור, רווחיות, התחייבויות ומזומנים.

 

על פי הסקירה הרבעונית של קופאס, חלה הרעה ברמת הסיכון בתשעה ענפים באזורים השונים בעולם: תחום האנרגיה בצפון אמריקה (מרמת סיכון "גבוהה" לרמת סיכון "גבוהה מאוד"), ענף הרכב בצפון אמריקה (מרמת סיכון "נמוכה" ל"בינונית"), כימיקלים במרכז אירופה (מרמה "נמוכה" ל"בינונית"), תחום התקשורת-IT בשווקים המתעוררים באסיה (מרמת סיכון "בינונית" ל"גבוהה"), ענף המתכות באמריקה הלטינית וכן במדינות המזרח התיכון, ובכללן טורקיה (מרמה "גבוהה" ל"גבוהה מאוד"), ענף הפרמצבטיקה באמריקה הלטינית (מרמת סיכון "נמוכה" ל"בינונית"), ענף הקימעונאות בשווקים המתעוררים באסיה (מרמת סיכון "נמוכה" ל"בינונית"), ענף הטקסטיל וההלבשה במערב אירופה (מרה "בינונית" לרמת סיכון "גבוהה"). במקביל, חלה הטבה ברמת הסיכון של ענפי הרכב  והפרמצבטיקה במערב אירופה והם מוגדרים כעת ענפים ברמת סיכון "בינונית" (במקום "גבוהה").

 

אירופה הופכת לפחות מסוכנת 

על פי הסקירה, אירופה נהנית מדינמיקה פנימית חיובית. הענפים במרכז אירופה ממשיכים להציג סיכון נמוך יותר מאשר באזורים אחרים, למרות שהסיכון בענף הכימיקלים גבר, זאת בשל ההאטה הסינית וההתכווצות של הפעילות ברוסיה. במערב אירופה הפעילות העסקית חיובית, בזכות האצה בצריכה, המהווה את מנוע הצמיחה העיקרי של אירופה. שני השדרוגים שנעשו על ידי קופאס ברבעון הנוכחי (רכב ופרמצבטיקה) היו באזור זה. מגזר הרכב במרכז אירופה נהנה מגידול של 10.1% במכירות בשנה  האחרונה. תחום הפרמצבטיקה נמצא גם הוא בצמיחה בשל להזדקנות האוכלוסייה באירופה ומוסר התשלומים הטוב בתחום. העלייה ברמת הסיכון בתחום ההלבשה באירופה נובע, בעיקרו, מגידול בפשיטות הרגל בתחום בצרפת בשנת 2015.

 

הענף המסוכן בעולם: המתכות

על פי קופאס, הענף המסוכן ביותר כיום ברחבי העולם הוא ענף המתכות, כאשר ברבעון הנוכחי העלתה החברה את רמת הסיכון של הענף גם באמריה הלטינית ובמזרח התיכון וטורקיה. כעת מדורג ענף זה ברמת הסיכון הגבוהה ביותר בארבעה מתוך ששת האזורים העולמיים כאשר בצפון אמריקה ומרכז אירופה הוא מוגדר ברמת סיכון "גבוהה". בקופאס מסבירים זאת בירידת מחירי המתכות שפגעו בשולי הרווח של החברות הפועלות בתחום.

 

בשווקים המתעוררים של אסיה הועלתה רמת הסיכון של ענפי התקשורת והאלקטרוניקה היות ומתחילים לראות סימני רוויה בתחומים אלה. הדבר נכון במיוחד במקרה של מחשבים וטאבלטים שמכירותיהם ממשיכות להצטמצם.