החל מינואר 2007: משטר פיקוח חדש בישראל על מוצרי יצוא "דו-שימושיים"

ב-1 בינואר ייכנס לתוקף צו יבוא ויצוא הדורש קבלת היתר יצוא של טובין, סחורה או שירותים של מוצרים המוגדרים כ"דו שימושיים" ויכולים למעשה לשמש כנשק או בייצור נשק קונבנציונלי


00:00 ,05.12.2006 מאת: מערכת פורט2פורט

ב-1 בינואר ייכנס לתוקף צו יבוא ויצוא הדורש קבלת היתר יצוא של טובין, סחורה או שירותים של מוצרים המוגדרים כ"דו שימושיים" ויכולים למעשה לשמש כנשק או בייצור נשק קונבנציונלי. יום עיון של איגוד לשכות המסחר וארגון הגג של סוכני המכס יסביר את הצו ויחשוף בעיות צפויות בהטמעתו בפועל
 
ביום חמישי הקרוב יקיים איגוד לשכות המסחר תל אביב בשיתוף עם ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים יום עיון בנושא צו היבוא והיצוא (פיקוח על יצוא טובין, שירותים וטכנולוגיה דו-שימושיים) התשס"ו 2006 אשר יכנס לתוקף ב-1 ינואר 2007. יש לציין כי הצו נחקק כחלק ממאמצי מדינת ישראל לסייע בשמירת השלום בעולם, יציבותו ובמניעת תפוצת נשק קונבנציונלי.
 
משמעות הצו היא כי מדינת ישראל תיכנס, באמצעות הצו שבנידון, למשטר פיקוח חדש על מוצרי היצוא המוגדרים כדו-שימושיים: מוצרים המיועדים לשימוש אזרחי אך עשויים לשמש כנשק או בייצור נשק קונבנציונלי.
 
חשוב לציין כי הצו החדש דורש קבלת היתר יצוא של טובין, טכנולוגיה או שירותים המופיעים ברשימות. הרשימות וראשי הפרקים של הרשימות מתפרסמות באתר האינטרנט של המשרד ועותק שלהן נמצא בלשכות המחוזיות של התמ"ת. הרשימות מבוססות על הסדר ואסנאר (Wassenaar Arrangement) אשר מדינת ישראל החליטה לאמץ את עקרונות פיקוח היצוא שבו.
 
כאמור, לצורך הכרת משטר האכיפה החדש מקיימת לשכת המסחר תל אביב בשיתוף עם ארגון הגג של סוכני המכס והמשלחים הבינלאומיים יום עיון בנושא כדי לחשוף את הבעיות ביישום משטר היצוא החדש לציבור סוכני המכס והמשלחים. יום העיון, שיסביר את הצו החדש והטמעתו בפועל, יתקיים ב-7 בדצמבר בבית לשכת המסחר בתל אביב. ביום העיון ישתתפו נציגים משפטיים ומקצועיים ממשרד התמ"ת ומבית המכס לוד.