ההסכם המשודרג לאזור סחר חופשי בין ישראל לקנדה נכנס לתוקף

עם כניסת ההסכם המשודרג לתוקף, תהנה ישראל מגישה חופשית לשוק הקנדי כאשר פישוט של כללי המקור הוא הישג נוסף של ההסכם המשודרג. בהסכם המשודרג נכללו תחומים חדשים כגון סחר וסביבה, סחר ועבודה, סחר ומגדר, סחר אלקטרוני ועוד


11:47 ,02.09.2019 מאת: מערכת פורט2פורט

ההסכם המשודרג לאזור סחר חופשי בין ישראל וקנדה נכנס אתמול, 1 בספטמבר, לתוקף. ההסכם נחתם על ידי שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, בשנה שעברה במונטריאול, קנדה, ועבר תהליכי אשרור בשתי המדינות.

 

עם כניסת ההסכם המשודרג לתוקף, תהנה ישראל מגישה חופשית לשוק הקנדי בפריטים כגון: מוצרים מדגנים (עוגיות, ופלים, מוצרי מאפה שונים), ירקות ופירות טריים ומעובדים (גזר, עגבניות שרי, ברוקולי, תירס, תבלינים טריים, הדרים, מיצים), יינות ועוד. בתמורה לכך ישראל העניקה למוצרים הקנדיים פטור מלא בין היתר לדברי מאפה רבים, פירות יער, מוצרי דגה נבחרים, תבלינים, פירות וירקות משומרים. מכסות פטורות ממכס ניתנו לתפוחים ואגסים, חומוס, תפו״א, בצלים, שום, ירקות קפואים, פירות יבשים, צימוקים, ויין.

 

פישוט של כללי המקור הוא הישג נוסף של ההסכם המשודרג. כתוצאה מכך, יצואנים ישראלים, שבעבר התקשו להשתמש בכללי המקור של ההסכם ולא יכלו לייצא לקנדה ולנצל את ההטבה במכס, יוכלו מעתה לעשות כן. גמישות חדשה כתוצאה מהשדרוג היא האפשרות לבצע עיבודים מזעריים בכמה מדינות עמן לשני הצדדים יש הסכם אס״ח מבלי לאבד את מעמד המקור - דבר המייצר תשתית נכונה להתנהלות הגלובאלית של המפעלים ומרחיב את יכולות התמרון של היצואנים.

 

בנוסף, בהסכם המשודרג נכללו תחומים חדשים אשר מאפיינים הסכמי אס״ח מודרניים - דוגמת סחר וסביבה, סחר ועבודה, סחר ומגדר, סחר אלקטרוני וחברות קטנות ובינוניות וכן מניעת מגבלות בתחומי התקינה והגנת החי והצומח. רובם מהווים תקדים עבור ישראל.

 

היחסים החמים בין קנדה וישראל הם בעלי שורשים היסטוריים. בשנת 1997 הייתה ישראל למדינה השלישית עמה חתמה קנדה על הסכם סחר חופשי. בשנת 2018 עמד היקף הסחר בסחורות בין המדינות על כ-1.1 מיליארד דולר, עם מאזן סחר חיובי לטובת ישראל. בשנה זו היצוא הישראלי לקנדה שבר שיא ועמד על כ-775 מיליון דולר בעוד שהיבוא מקנדה לישראל עמד על כ-345 מיליון דולר. הייצוא מישראל לקנדה כולל בעיקר כימיקלים, מכונות ומיכון חשמלי ומכני, מכשור אופטי ורפואי, גומי, פלסטיק ומוצרי מזון, בעוד שהייבוא מקנדה כולל בעיקר יהלומים ומתכות יקרות, מכונות ומיכון חשמלי ומכני, כימיקלים, מוצרי מזון ומכשור אופטי ורפואי.

 

ההסכם משנת 1997 כלל הפחתות מכס על כלל המוצרים התעשייתיים, אולם, הותיר מכסים על מוצרים רבים בתחום המזון - טרי ומעובד. אחת המטרות העיקריות של שדרוג ההסכם בין ישראל וקנדה הייתה קבלת הטבות נוספות במוצרים אלה.

 

לדברי אוהד כהן, מנהל מינהל סחר חוץ במשרד הכלכלה והתעשייה: ״כיום, 65% מהמסחר הבינלאומי של מדינת ישראל מתבצע במסגרת הסכמי סחר חופשי. קנדה היא מידידותיה הטובות ביותר של ישראל. שדרוג הסכם לאזור סחר חופשי בין ישראל לקנדה יפתח בפני היצוא הישראלי הזדמנויות נוספות בשוק גדול זה. כמו כן, ההסכם ירחיב עבור הצרכן הישראלי את מגוון האפשרויות למוצרים מיובאים״.