ועדת הכלכלה: למרות הביקורת אושרה דחייה של 3 חודשים ברפורמה במכון התקנים

במהלך הדיון התברר כי משרד הכלכלה מתכוון לדרוש דחייה נוספת, עד אפריל 2018, ומקים מערכת מחשוב מקבילה למערכת של מכון התקנים. עלות שתי המערכות: 25 מיליון שקל


13:07 ,17.09.2017 מאת: מערכת פורט2פורט

ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ איתן כבל, אישרה את הצו שהגיש משרד הכלכלה לדחות בשלושה חודשים, עד ל-1 בינואר 2018, את הכניסה לתוקף של התיקונים בפקודת היבוא והיצוא במסגרת הרפורמה במכון התקנים. הבקשה הוגשה על רקע קשיים של מכון התקנים בשדרוג מערכות המחשוב, הנדרש ליישום הרפורמה, ואושרה בתום דיון סוער בו עלה כי משרד הכלכלה מתכוון לבקש ארכה נוספת ולדחות את כניסת הרפורמה עד ל-1 באפריל 2018 ומקים מערכת מחשוב מקבילה למערכת של מכון התקנים. עוד עלה בדיון כי עלות מערכת מכון התקנים נאמדת בכ-10 מיליון שקל ועלות הקמת המערכת של משרד הכלכלה נאמדת בכ-15 מיליון שקלים נוספים.

 

היו"ר כבל ביקש בפתח הישיבה לברר מדוע הגיש המשרד את הבקשה ברגע האחרון, ולוודא שלא מדובר בניסיון לעכב את הרפורמה ״בתרגילים כאלה ואחרים״.

 

המשנה למנכ"ל משרד הכלכלה, נעמה קאופמן פס, הסבירה כי "הרפורמה במכון התקנים היא אחת ממשימות הדגל של המשרד והשר אלי כהן קידם אותה בעצמו כיו"ר ועדת הרפורמות". היא הוסיפה כי אחד התנאים לביצוע הרפורמה זו הקמת מערכת מחשוב מורכבת. לדבריה, המשרד החל להקים מערכת עצמאית שלא תלויה במכון התקנים, אך זו תהייה מוכנה ב-1 באוקטובר 2018. במקביל מכון התקנים מקים מערכת שתהיה מוכנה בעוד כחצי שנה. לכן, הסבירה קאופמן פס, תידרש דחייה של 3 חודשים נוספים, מלבד הדחייה המבוקשת היום. היא הוסיפה כי במקביל מכון התקנים מייצר הסכמים עם מעבדות פרטיות, כדי לפתוח את השוק לתחרות כבר בעוד כשבועיים.

 

ח"כ רועי פולקמן, שהוביל גם הוא את החקיקה בוועדת הרפורמות, אמר כי עוד בזמן הכנת ההצעה עלה חשש שיהיו עיכובים בהקמת המערכת, אך שר הכלכלה קיבל החלטה משמעותית להקים מערכת מחשוב בלתי תלויה. לדבריו, אמנם המערכת של המשרד תהייה מוכנה בעוד שנה, אך מכון התקנים התחייב שכבר באוקטובר הקרוב הרפורמה תוכל לצאת לדרך ומעבדות פרטיות יוכלו לבצע בדיקות דגם. היו"ר כבל התעקש לברר מדוע נדרשות שתי מערכות מחשוב מקבילות, ומה תהיה עלותן. ח"כ דוד ביטן הצטרף לביקורת של היו"ר כבל על משרד הכלכלה ואמר כי לא צריך לאשר שום דחייה.

 

קאופמן פס התייחסה לעלות ואמרה כי המערכת של מכון התקנים תעלה כ-10 מיליון שקלים, ותשמש גיבוי לאחר הפעלת המערכת של משרד הכלכלה, והמערכת של משרד הכלכלה תעלה עוד כ-15 מיליון שקלים.

 

היו"ר כבל אמר בתגובה: "עוד לא שמעתי על גנרטור גיבוי שעולה כמו מערכת החשמל". נציג משרד האוצר, עידו סופר, הסביר כי הרפורמה תחסוך כחצי מיליארד שקל בשנה למשק ועלות המערכת היא זניחה.

 

היו"ר כבל סירב בתחילה להיענות לבקשת משרד הכלכלה, ואפשר לקיים את ההצבעה רק לאחר שממלא מקום מנכ"ל מכון התקנים, אילן כרמית, התחייב כי המכון יעמוד בלוח הזמנים וישלים את המשימה עד אפריל 2018. בסופו של דבר תמכו היו"ר כבל וחברי הכנסת פולקמן, ביטן וג'ומעה אזברגה בבקשה ואישרו את הצו.

 

עם זאת היו"ר כבל אמר בתום הדיון כי פעם אחר פעם הממשלה לא עומדת בזמנים ומבקשת לדחות כניסת רפורמות לתוקף – וזה לא מתקבל על הדעת. "מי שלהבא לא יעמוד בזמנים לא יקבל ארכות", הבהיר.