מונה צוות לבחינת השפעת הסכם הסיוע הביטחוני האמריקאי על התעשייה הישראלית

שר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן, מינה את מנכ״ל המשרד, שי רינסקי, לעמוד בראש צוות לבחינת השפעת הסכם הסיוע הביטחוני האמריקאי על התעשייה הישראלית. הצוות יגיש המלצותיו עד לחודש ינואר 2019


11:08 ,17.07.2018 מאת: מערכת פורט2פורט

לאור השינויים המשמעותיים בהסכם הסיוע הביטחוני האמריקאי ולטובת בחינת ההשלכות האפשריות על התעשייה הישראלית ועל המועסקים בה, הנחה שר הכלכלה והתעשייה אלי כהן את מנכ״ל משרד הכלכלה והתעשייה, שי רינסקי, להקים צוות בין משרדי בראשותו, לצורך בחינת השפעות השינוי בהסכם הסיוע הביטחוני על התעשייה הישראלית וכן לצורך גיבוש כיווני פעולה. 

 

בצוות חברים גורמים בכירים ממשרד הכלכלה והתעשייה, בהם המשנה למנכ״ל המשרד, סמנכ״ל אסטרטגיה ותכנון מדיניות, מנהל הרשות להשקעות, מנהלת הרשות להשקעות זרות, מנהל מינהל תעשיות, נציג הרשות הלאומית לחדשנות. בנוסף, חברים בצוות שורה של בכירים מכלל משרדי הממשלה הרלוונטיים; הכלכלן הראשי במשרד הביטחון, מנהל אגף מקרו כלכלה בבנק ישראל, סגן בכיר לכלכלן הראשי באוצר, נציג אגף החשב הכללי באוצר, נציגי אגף התקציבים באוצר, נציג המועצה הלאומית לכלכלה ונציג המטה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה. 

 

כזכור, בחודש ספטמבר 2016 חתמו ממשלות ארה״ב וישראל על הסכם על סיוע ביטחוני חדש לתקופה שבין 2019 לבין 2028, שיעמוד על סכום של 38 מיליארד דולרים - 3.8 מיליארד דולרים לכל שנה, לעומת 3.1 מיליארד דולר כיום. לצד זאת, ישראל התחייבה להפסיק באופן הדרגתי את הרכש מהתעשיות הביטחוניות הישראליות באמצעות כספי הסיוע עד לשנת 2028 ולהפסיק באופן מיידי את רכש הדלקים מכספי הסיוע. המשמעות של השינוי היא שמדינת ישראל לא תוכל עוד להשתמש בכספי הסיוע לטובת רכש בישראל אלא מהתעשייה האמריקאית. 

 

נוכח זאת, מטרתו של הצוות הינה לגבש תמונת מצב תוך מיפוי התעשיות הרלוונטיות להסכם ובחינת סיוע וחלופות עבור התעשייה הישראלית. הצוות יגבש המלצותיו תוך קיום שיח עם גורמים רלוונטיים לרבות התעשייה והמגזר העסקי, וכן צוותי הפעולה העובדים במשרד הביטחון על הנושא לטובת גיבוש מענה לאתגרים.