ראש הממשלה נתניהו בוועדת הכלכלה: הבטחת אספקת הגז חיונית לתפקוד המדינה וקיומה

בדיון שנערך אתמול אמר יו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל: חובה לעשות הכל לעצור את המתווה הרע לאזרחי ישראל והוסיף שהוועדה לא קיבלה תשובות לשאלותיה


11:27 ,09.12.2015 מאת: מערכת פורט2פורט

ראש הממשלה ושר הכלכלה בנימין נתניהו הגיע אתמול (ג') לוועדת הכלכלה במסגרת הליך ההתייעצות בעניין משק הגז הטבעי.

 

יו"ר הוועדה ח"כ איתן כבל פתח את הישיבה ואמר לראש הממשלה כי פעם היה זה הוא שנשא את עמוד האש של התחרות וקידומה: "היום מנשבת רוח אחרת, שונה, כי על פי כל המומחים שהופיעו בפנינו, המתווה הנוכחי מנציח מונופול שעל פי עמדת הרשות המקצועית ביותר בישראל – נגוע בבסיסו בהסדרים כובלים".

 

כבל הוסיף: "מאז קיבלתי באישון לילה את בקשתך לקיים את הליך ההיוועצות, ומתוך כבוד הן לחוק והן לממשלתך, ועדת הכלכלה ניהלה בשבועיים וחצי האחרונים דיונים אינטנסיביים, ברמה המקצועית הגבוהה ביותר שנראתה מזה שנים בכנסת".

 

באשר למתווה אמר היו"ר: "אין במתווה סנקציות ואכיפה כמו בכל חוק של הכנסת או בכל החלטה של רשות הגבלים עסקיים. ולא קיבלנו תשובה על הצינור הנוסף שנדרש לדעת הרוב המכריע של המומחים. ולמה המדינה לא רוכשת גז במרוכז, כדי להוריד עלויות? ואפילו אין תשובה לגבי היכן בדיוק יתחבר הגז לחוף.

 

"אני מבקש ממך אדוני ראש הממשלה, למען השם, לא לשאת את  שם הביטחון לשווא. אין לך שום צידוק אמיתי לעשות שימוש בסעיף 52. לך לחקיקה ראשית או לבית הדין להגבלים עסקיים, ואל תיתן ידך למה שנראה כקומבינה עקומה".

 

ראש הממשלה ענה לכבל ואמר: "אתה וחבריך שללתם קיום אינטרס של ביטחון ויחסי חוץ בשיקולים שלנו. ההפך הוא הנכון – אנחנו הולכים להבטיח את הביטחון האנרגטי של מדינת ישראל. הבטחת אספקת הגז חיונית לא רק לתפקוד המדינה אלא להבטחת קיומה הסדיר".

 

הוא הוסיף כי נושאי הביטחון נדונו עוד בנובמבר 2013, אז קיבל הקבינט החלטה לאבטח את המים הכלכליים של ישראל בהשקעה של 3 מיליארד שקל. "אנחנו לא עושים הגנה כזו בשום מקום אחר במדינה", אמר.

 

נתניהו הוסיף כי פגיעה במקור אנרגיה יכולה  להביא לקריסה של המדינה, ואמר כי המקומות הללו ספגו ירי טילים. "אסדות הגז הם הדבר הפגיע ביותר ויש להגן עליהן. הגנה נוספת היא באמצעות יתירות. לכן בעיני המתווה הזה הוא הדרך היחידה לייצר יתירות מכמה שדות, ולא להתכווץ לשדה אחד מאוים".

 

ראש הממשלה התייחס גם לסוגיית היצוא, ואמר כי מדינה שמייצאת אנרגיה יש לה הרבה יותר עוצמה. לדבריו, הדבר אף יקשה על חרמות ויהפוך את המדינה להרבה יותר חסינה: "קראתי את ארגון אל חק, אני לא נוטה להסכים אתו, אבל הוא אומר שהכוונה של המצרים, הירדנים והאירופאים לקנות גז מישראל ללא ספק תחזק את מדינת ישראל ולטענתם זה דבר אסוני ורע. בוודאי שאספקת גז למדינות האלה מוסיפה נדבך של יציבות שהוא אינטרס שלנו ובוודאי גם שלהם", אמר.

 

עוד ציין ראש הממשלה כי סיכם עם ממשלת מצרים לשלוח שליח מיוחד לקהיר במטרה להשיג פתרון לאתגר שנוצר (הבוררות עם חברת החשמל). "אני מאמין שיושג פתרון, לנוכח האינטרסים המשותפים של שני הצדדים", אמר. "לגבי תורכיה, אני יכול לעדכן אתכם שהרבה לפני הדיון הזה היו מגעים עם טורקיה ומגע של נציג אישי שלי עם נציג בכיר מאוד בממשלת טורקיה, ועלתה אפשרות של ייצוא גז לטורקיה וגם דרך טורקיה. לא ייצרנו את הדברים האלה לטובת הדיון הזה".

 

ראש הממשלה פנה ליו"ר כבל ואמר: "הגדרת אותי כמי שלוחם נגד המונופולים ונגד התחרות, אני מפרגן לך שפירגנת לי. כל המאבק לשבירת המונופולים והקרטלים זה דבר שאני חרטתי על דגלי. עשינו רפורמות עצומות, כולל גם חוק הריכוזיות שבא הרבה לפני מחאת רוטשילד. רפורמה אחת שלא הצלחתי והיא דנה בפחות או יותר משהו שווה ערך לגז – הרפורמה בפטם נתקעה בוועדה שלך".

 

יו"ר האופוזיציה יצחק הרצוג אמר: "ברור לכולם שההתנהלות שלך היא חובבנות במקרה הטוב והפקרות במקרה הרע. אתה עוקף את הרגולטורים והחוקים מטעמים של ביטחון המדינה ויחסי החוץ שלה, ולא ברור איך זה קשור למחיר ליחידת חום אחת לצרכן, שנקבע במו"מ של הממשלה או בהסכמים של חברת החשמל שהיום יודעים שהם שערורייתיים, לכן עולה שאלה אם אין פה נשיאת שם הביטחון לשווא".

 

שר האנרגיה יובל שטייניץ ציין כי מיד עם כניסתו לתפקיד התברר לו שהוא לא יכול לדאוג לביטחון האנרגטי של מדינת ישראל כל עוד 50% ומעלה מהחשמל שלנו מיוצר על ידי גז והוא מגיע רק משדה אחד, שדה תמר, בצנרת אחת. אין מתווה אחר ריאלי מלבד המתווה הזה. כמי שגיבש את המתווה, והכנסנו בו שיפורים לאחר שימוע ציבורי, אני לא רק גאה בו הוא מתווה טוב בכל השוואה בינלאומית. רוב גורמי הממשלה המקצועיים, כמעט כולם, סבורים כך.

 

ח"כ דב חנין שאל את ראש הממשלה על דחיית פיתוח לווייתן ועל הוויתור על הצינור השני: "אתה מסכים שנהייה בני ערובה בידי המונופול ומסתמן שאתם מפקירים את הביטחון האנרגטי ונותנים ביטחון לרווחים של שותפויות הגז", אמר.

 

ראש הממשלה השיב כי יתירות באסדות חשובה יותר מיתירות בצינורות. לדבריו, במתווה יש אבני דרך שנותנים סיכוי אמיתי לפיתוח לווייתן, תנין וכריש.

 

ח"כ שלי יחימוביץ' אמרה כי "כל המתווה היה מבוסס על מצרים, והשבוע קיבלנו סטירה מצלצלת ממצרים שלא רוצה את הגז שלנו עד שלא יסתיים עניין הבוררות". היא שאלה את ראש הממשלה האם הוא לא רוצה לעדכן את חוות הדעת. נתניהו השיב כי חברות לא מגיעות לישראל מאחר שהרגולציה בה הפכה למכבידה ולא מאפשרת פיתות תשתית עסקית, בשל שינוי ההליכים וההחלטות. ח"כ יחימוביץ' העירה כי היא לא קיבלה תשובות לשאלותיה וכח"כ חנין הצטרף לדברים.

 

בתום הדיון סיכם היו"ר כבל את הדברים ואמר: "אדוני ראש הממשלה, בכובעך כשר הכלכלה, אין ספק שלדבר אתה יודע רק שאת התשובות שאנחנו ביקשנו במסגרת ההתייעצות הזו לא קיבלנו".

 

ראש הממשלה נתניהו השיב ואמר: "אנחנו יודעים לדבר ויודעים גם לעשות. אנחנו מוציאים את הגז. הזמנתם אותי לדבר על צרכי הביטחון והחוץ שלנו – זה חיוני לביטחון ישראל שיהיו לנו עוד שדות וזה מה שהמתווה הזה עושה".