המכרזים הציבוריים: כיצד ניתן לשלב חברות קטנות ובינוניות

פחות משליש מהחברות הקטנות והבינוניות ניגשות למכרזי הרשויות והממשלה בעיקר כי אינן יודעות אם המכרז מתאים להן. ארגון מנהלי הרכש והלוגיסטיקה ישתף פעולה עם הסוכנות לעסקים קטנים


14:41 ,15.12.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

בדיון שנערך לאחרונה בשאלה כיצד ניתן לשלב חברות קטנות ובינוניות במכרזים הציבוריים עלתה השאלה כיצד ניתן לאפשר מלבד החברות הגדולות, לפתוח סף רחב יותר לכניסת חברות למכרזים ממשלתיים וכיצד ניתן להתמודד מול החסמים הרבים הקיימים.

 

יש לציין כי על פי נתוני הדו"ח השנתי של הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים מתוך כ-28 אלף מכרזים בישראל פחות משליש מהחברות האלה ניגשות למכרזי הרשויות ומשרדי הממשלה.

הסיבות למצב זה רבות: חברות יכולות לטעון שדמי ההשתתפות במכרז גבוהים מדי ביחס לסיכוי לזכות, או שהן מגלות כי המכרז מורכב מדי, או דורש משאבים שאין ברשותן. יש חברות אשר יתקשו לאתר מכרזים, או לעמוד בדרישות למסמכים ואישורים שאין ביכולתם למלא. 

 

משה יחזקאל, יו"ר ארגון מנהלי הרכש והלוגיסטיקה, ציין במהלך את הבעיה העיקרית לדעתו והיא שלחברות אין את הידע והכישורים לקבל את ההחלטה האם המכרז מתאים להן והאם יש להן את היכולת לעמוד בתנאים הנדרשים.

 

הפתרון שהוצע על ידו, ואף התקבל על ידי שאר החברים בדיון הוא כי ארגון מנהלי הרכש והלוגיסטיקה יעמיד את צוות המומחים שלו המטפל במכרזים לטובת הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, בהכשרה מקצועית וליווי הביצוע לאורך כל הדרך כולל ליווי במכרז עצמו.

 

הדיון בנושא המכרזים הציבוריים התקיים במסגרת ועידת ישראל לעסקים בהשתתפות פרופ' עומר דקל, מומחה לדיני מכרזים, המרכז האקדמי למשפט ולעסקים; נעמי הימיין-רייש, מנהלת תחום בכיר רגולציה וחקיקה, הסוכנות לעסקים קטנים ובינוניים, משרד הכלכלה והתעשייה; משה יחזקאל, יו"ר ארגון מנהלי רכש ולוגיסטיקה בישראל; עו"ד אלי לוי, יועץ משפטי, סמנכ"ל החברה למשק וכלכלה; עו"ד שלומי צרפתי, מנהל אגף הרכש, חברת החשמל. הנחה את  הדיון מנכ"ל גלובס מכרזים, עו"ד עירן בן משה.