סקירת רספ"ן: כמות השטעונים מהווה כ-24.3% מכלל מטעני המכולות

מהסקירה עולה כי נרשם גידול של כ-10.3% במספר המכולות שטופלו בנמלי ישראל וזאת על אף הקיטון במספר המכולות הריקות שנפרקות בשני הנמלים. שיעור הגידול ביבוא הינו כמעט כפול משעור הגידול ביצוא של מכולות מלאות


14:09 ,15.12.2016 מאת: מערכת פורט2פורט

רשות הספנות והנמלים (רספ"ן) במשרד התחבורה פרסמה לאחרונה סקירה כללית על מדדי השירות בנמלי ישראל עבור תשעת החודשים הראשונים של השנה. מהנתונים שפורסמו בסקירה ניתן לראות כי בנמלי ישראל נפרקו ונטענו במהלך ינואר עד ספטמבר השנה 2.084 מיליון TEU – לעומת 1.889 מיליון TEU בתקופה המקבילה אשתקד.

 

מהסקירה עולה כי ניתן לראות גידול של כ-10.3% במספר המכולות שטופלו בנמלי ישראל וזאת על אף הקיטון במספר המכולות הריקות שנפרקות בשני הנמלים העיקריים – אשדוד וחיפה. קיטון זה, מציינים ברספ"ן, עשוי לנבוע ממחסור במקום לטיפול במכולות הריקות.

 

סקירת רספ"ן מציינת כי פעילות השטעונים בנמל חיפה צמחה בשיעור של כ-17.8% והגיעה ל-235 אלף TEU.

 

עוד ניתן לראות מהנתונים כי שיעור הגידול ביבוא הינו כמעט כפול משעור הגידול ביצוא של מכולות מלאות אך זו זוהי התמתנות ביחס לחציון ולרבעון הראשון של השנה בהם הפער היה גבוה יותר.

 

מבחינת זמני השהייה, הזמנים בנמל אשדוד הורעו – 34.1 שעות בממוצע לאנייה לעומת 32.8 שעות בממוצע בשנת 2015 כאשר הגידול הממוצע נובע בעיקר מגידול של כשעתיים בזמני ההמתנה הארוכים יותר ביחס לשנה הקודמת. תפוקת העבודה של הנמלים לא השתנתה באופן משמעותי טוענת רספ"ן בסקירה. יחד עם זאת נטען בסקירה כי בנמל אשדוד חלה הרעה בתפוקה לשעת שהייה הנובעת מגידול שצוין בזמני השהייה ובדגש על זמן ההמתנה.

 

מהסקירה עולה כי נתוני המטען הכללי גדלו בכ-30% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד, והדבר מגלם גידול של כ-22% במספר הרכבים שנפרקו, בנוסף על גידול ביבוא מתכות ומלט. המגמות הללו התחזקו ברבעון השלישי של השנה. בנמל חיפה חל גידול של כ-33 אלף טון הנובע ככל הנראה מהגידול בכמות הרכבים, ובנמל מספנות חל הגידול החד ביותר – 48% (361 אלף טון), כאשר המוביל בכמות המטען הכללי הוא נמל אשדוד עם 1.5 מיליון טון. יש לציין כי מספר ביקורי אניות המטען הכללי בנמל אשדוד גבוה משמעותית מזה של חיפה כאשר גם בגודל האניות קיים יתרון לנמל אשדוד.

 

בתחום צובר חופנים כמות המטען שנפרקה בשלוש הרבעונים הראשונים של השנה הינה 4.56 מיליון טון המהווה גידול של 13.2% ביחס לתקופה זו אשתקד. בנמל אשדוד נרשמה צמיחה ניכרת במגזר זה עם גידול של 31% ונפח של 1.54 מיליון טון, ואילו בנמל חיפה נרשמה צמיחה של 6.7% עם נפח פעילות של כחצי מיליון טון. בנמל מספנות נרשמה עלייה של 48% כאשר טיפל ב-1.1 מיליון טון צובר חופנים.

 

לסיכום, כותבים מחברי הסקירה, סה"כ גידול בטונאז' שטופל בנמלים בהשוואה לתקופה זו אשתקד של 13.7% אשר נובע בעיקר מתחום המכולות. ענף המכולות גדל בכ-11.5% ביחס לתקופה המקבילה אשתקד אך כפי שצוין המגמה בה יצוא המכולות המלאות גדל בצורה מתונה מול שיעור גידול גבוה יותר ביבוא הינו בעייתי ברמה המשקית, ועשוי להצביע על מגמה בכלכלה הישראלית, אך יחד עם זאת חשוב לציין כי מגמה זו התמתנה במהלך השנה.  כמו כן, בולט הקיטון ביבוא המכולות הריקות, ומאידך יש עלייה בכמות השטעונים אשר המהווה כ-24.3% מכלל מטעני המכולות.