להחמיר ענישה עם יצרני תרופות מזוייפות

באיגוד לשכות המסחר התקיים כנס קניין רוחני, שעמד בסימן האיום של תופעת זיופי המותגים על המגזר העסקי


09:49 ,26.06.2014 מאת: מערכת פורט2פורט

תופעת זיופי המותגים המסחריים בישראל הולכת וצוברת תאוצה ומאיימת על המגזר העסקי, הפועל על פי חוק, ופוגע כמובן גם בציבור הצרכנים. הדברים עמדו במרכז כנס קניין רוחני שקיים אתמול (ד') ארגון הגג למלחמה בזיופים והפרת זכויות יוצרים, הפועל במסגרת איגוד לשכות המסחר ובשיתוף פעולה עם מינהל המכס ברשות המסים.

 

נשיא איגוד לשכות המסחר עו"ד אוריאל לין פתח את הכנס בהתייחסו לאכיפה, שחייבת להתייחס לסחר במוצרים המזויפים, בדגש על תרופות, כמו לסחר בסמים: "זיופי תרופות עלולים להביא למותם של אנשים ולכן יש להתייחס אל זייפני התרופות כמו לעוסקים בסחר בסמים. יש ליצור הרתעה באמצעות ענישה חזקה וחמורה מאוד, כפי שנעשה לסוחרי סמים".

 

לין הוסיף ואמר כי בכוונת האיגוד לפנות ולהציע לממשלה לתקן את פקודת הסמים, כך שתחול גם על כל מי שיעסוק בזיוף תרופות ובשיווקן. לין הזכיר כי כאשר כיהן כיו"ר ועדת חוקה חוק ומשפט של הכנסת ה-12, הוא העביר תיקון חקיקה לפקודת הסמים המסוכנים, הכולל החמרת הענישה בעבירות סחר בסמים והפקעת רכוש סוחרי סמים הנוצר מפעילות עבריינית, העלאת גובה הקנסות בעבירות סחר בסמים והעלאת תקופת המאסר.

 

אבירם אברמוביץ', מנהל תחום בכיר תהליך שחרור במינהל המכס, הציג נתונים על שנת 2013 בתחום הקניין הרוחני: "הפרות קניין רוחני הן סיכון לכלכלה ולבטיחות הציבור. במסגרת זו המכס פועל נמרצות ומדי יום להערכות סיכונים, תפיסות, מבצעים מקומיים לקראת חגים כמו פורים וחג המולד, כדי לאתר טובין מזויף. כמו כן, אנו שותפים למבצעים בינלאומיים בשיתוף עם ארגון המס העולמי".

 

על פי נתוני מינהל המכס, כ-40% מכלל התפיסות בשנת 2013 היו של זיופי הנעלה וטקסטיל; 15% נוספים מהווים זיופי אביזרי המחשב, מכשירים סלולאריים וחלקיהם ומוצרי חשמל; 15% תיקים, ארנקים ואביזרי אופנה; 15% צעצועים ושעונים, 10% קוסמטיקה ותרופות ו-5% שונות. בנוסף, בשנת 2013 סה"כ משלומים שעוכבו או נתפסו 958, ובנוסף הושמדו 1,733 משלוחים מפרים קניין רוחני.

 

עו"ד רועי קורניק, שותף בכיר וראש מחלקת אכיפה בקבוצת ריינהולד כהן, דיבר על הצורך לצמצם את תופעת יבוא והפצת הזיופים: "מקובל לחשוב כי הנזק שנגרם כתוצאה מיבוא והפצת זיופים פוגע רק, או בעיקר, בבעלי הזכויות, אך זה כלל לא נכון. תופעת הזיופים פוגעת בכולנו: בנו כמדינה, בנו כבעלי עסקים במדינה ובנו כצרכנים. צמצום התופעה מתאפשר על ידי יצירת הרתעה, זאת בדרך של הפעלת אמצעי אכיפה אפקטיביים בסיוע שלטונות המכס ויחידות הקניין הרוחני של המשטרה, הגשת כתבי אישום על ידי המדינה, הגברת הענישה, ונקיטת הליכים פליליים כנגד הזייפנים".

 

רפ"ק דרור קלייטמן, קצין קניין רוחני ארצי במשטרת ישראל, אמר שהמשטרה עוסקת באכיפת דיני הקניין הרוחני באמצעות יחידות ייעודיות ומקצועיות, העוסקות בנושא במחוזות השונים, וביחידה הארצית לחקירת פשיעה כלכלית בלהב 433. מדי שנה מטופלים במשטרה למעלה מ-400 תיקי חקירה ומוגשים למעלה מ-200 כתבי אישום.