קסטל: "פרויקט הפחתת זיהום האוויר בחיפה מבורך אך לא מספיק"

נשיא לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון טוען כי יש לתמרץ מעבר משאיות דרך מנהרות הכרמל. "אם המדינה תרכוש את השליטה במנהרות היא תוכל לגבות מחירים מפוקחים"


13:43 ,30.07.2017 מאת: מערכת פורט2פורט

נשיא לשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון, דוד קסטל, אומר כי המגזר העסקי מברך על תחילת הפרויקט שנועד להקטין את זיהום האוויר בחיפה, אבל ישנם צעדים שיש לנקוט מיד כדי להפחית את זיהום האוויר. לשכת המסחר רואה בקדימות ראשונה את התמרוץ של מעבר משאיות דרך מנהרות הכרמל. "המחיר הנדרש היום על מעבר משאיות גבוה, ומהווה תמריץ שלילי לנסיעה במנהרות. אפילו ההנחה שניתנה בשעתו למעבר משאיות עד 12 טון – בוטלה. אנחנו נמצאים עכשיו בנקודת זמן שבה המדינה יכולה להחזיר לידיה את השליטה במנהרות הכרמל - חברת "שיכון ובינוי" מתכוונת למכור את החזקותיה במנהרות הכרמל.  אם המדינה תרכוש את השליטה, היא תוכל לגבות מחירים מפוקחים, שיעודדו מעבר כלי רכב בכלל, וכלי רכב כבדים ומזהמים בפרט, במנהרות הכרמל. ההפחתה בזיהום האוויר שתושג כתוצאה מכך, תהפוך את ההשקעה הכספית הזו לכדאית".

 

 לדבריו, אין להסתפק בפרויקט המתבסס על הפחתת זיהום האוויר ממשאיות בלבד. כלי הרכב הפרטיים מזהמים לא פחות, וחייבים לצמצם זיהום זה על ידי עידוד המעבר לרכבים חשמליים שאינם מזהמים. "יש להקים מיד תשתית לטעינת רכבים חשמליים, הן בעורקי תחבורה מרכזיים והן בשכונות. הקמה מיידית של נקודות טעינה חשמליות בעורקי תחבורה מרכזיים, בשכונות ובאזורי מסחר ובילוי, בצירוף תמריצים כמו הנחות בחנייה,  יעודדו את המעבר למכוניות חשמליות ויקטינו את זיהום האוויר מרכבים", אמר דוד קסטל והוסיף: "חיפה צריכה להוביל את המאבק בזיהום אויר ולשפר את תדמית העיר. פרסומים אינטרסנטיים ולא אחראיים על נזקי זיהום האוויר כבר פגעו בעיר ובכלכלתה, הבריחו תיירים, משקיעים ואוכלוסייה צעירה. זו ההזדמנות של חיפה להיות העיר המובילה שינוי ומפחיתה את זיהום האוויר".

 

גבי בן הרוש, יו"ר מועצת המובילים והמסיעים וחבר הנהלת הלשכה, התריע כי כיום ישנם רכבי דיזל מזהמים, כמו מיניבוסים, שאינם כלולים בתוכנית ויש להכלילם בה. "רוב המשאיות הכבדות עומדות כיום בתקן האירופי ואינן מזהמות. המזהמים העיקריים הם משאיות קטנות ואוטובוסים ישנים. בן הרוש הציע הנהגת מדבקה שנתית, כמו בטסט, שתעיד כי המשאית טופלה ואינה מזהמת. אפשר למנוע זיהום אוויר ממשאיות בעיר על ידי הקמת חניונים מגודרים ושמורים בכניסות לעיר. להערכתי 50 -60 אחוז מהמשאיות יעדיפו להחנות בהן ולא להיכנס לעיר, וזה יהיה כדאי כלכלית גם לעירייה".

 

הדברים נאמרו במפגש שיתוף הציבור על ההיערכות לקראת ביצוע התכנית להפחתת זיהום אוויר מתחבורה שערכו עיריית חיפה וחברת "יפה נוף" בלשכת המסחר והתעשייה חיפה והצפון. כאמור, החל מחודש ספטמבר הקרוב ייכנס לתוקף השלב הראשון של התוכנית להפחתת זיהום האוויר בחיפה, השלב שבו יימסר מידע מקיף לציבור על הפרויקט.  בינואר 2018 ייכנס לתוקף השלב השני - שלב האכיפה. במסגרת הפרויקט להפחתת הזיהום ניתן סבסוד של 30% להתקנת מסננים שיפחיתו את זיהום האוויר. במפגש נקראו נהגי משאיות להיערך כבר עכשיו להתקנת מסננים במשאיות במוסכים המוסמכים, ולא לחכות לרגע האחרון של כניסת שלב האכיפה לתוקף בינואר. במפגש נמסרו עיקרי תכנית הפרסום של הפרויקט, תחת הסיסמה "בחיפה אין כניסה לרכבים מזהמים".