יו״ר מועצת המובילים והמסיעים, גבי בן הרוש, פנה ליו״ר יו״ר הוועדה המיוחדת לעובדים זרים, ח״כ אתי עטיה, בבקשה להקצות מכסה לעובדים זרים כנהגי רכב כבד. בן הרוש מציין במכתבו ליו״ר הוועדה המיוחדת כי ענף ההובלה מבקש לקבל מכסה של כ-3,500 עובדים זרים שישמשו כנהגי רכב כבד ומבקש כי הנושא יעלה לדיון דחוף בוועדה בהקדם.
בן הרוש ציין במכתבו ליו״ר הוועדה המיוחדת לעובדים זרים כי בהמשך לדיון שהתקיים במהלך חודש יולי ועסק בהקצאה נוספת של עובדים זרים בלתי מקצועיים לענפי המסחר והשירותים, ענף ההובלה זקוק אף הוא לעובדים זרים מקצועיים שישמשו נהגי רכב כבד (דרגות C ו־C+E) וכי הענף מבקש להקצות מכסה ייעודית בנוסף למכסה לענף השירותים.
בן הרוש הזכיר כי הדיון התקיים על רקע המחסור החריף בכוח אדם במשק והשלכות המלחמה המתמשכת. הוא אף מזכיר במכתבו לח״כ עטיה כי במהלך הדיון הביע מנכ״ל משרד הכלכלה, מר מרדכי גמיש, תמיכה בצירוף נהגים זרים לענף ההובלה, כחלק מההתמודדות עם האתגרים הכלכליים, וציין כי ״היינו מוכנים להקצות נהגים בהתאם לקבלת מכסה״.
בן הרוש ממשיך וכותב כי ״המכסה המבוקשת נועדה לתת מענה מיידי וחיוני לצרכים בענפי היבוא והיצוא, התעשייה, הבנייה התשתיות והמסחר. ענפים אלו צומחים בקצב מהיר, בעוד שענף ההובלה מתקשה להדביק את הקצב בשל מחסור חמור בנהגים מקצועיים. כתוצאה מכך נוצר צוואר בקבוק הפוגע בכל שרשרת האספקה ובתפקוד המשק כולו. אין זה סביר שמאמצים אדירים יושקעו בגיוס עשרות אלפי עובדים זרים לענפי המשק הללו, מבלי להבטיח יכולת לוגיסטית להובלת חומרי גלם, בטון וציוד רב, עניין המשבש משמעותית את העבודה, את העבודה על קווי הייצור, מגדיל באחוזים ניכרים את עלויות הייצור הבנייה והמסחר, ופוגע במוניטין של פירמות מול לקוחות בארץ ובחו״ל״.
לדברי בן הרוש: ״ענף ההובלה מהווה עורק תחבורתי ותשתיתי קריטי לכלכלה ולביטחון הלאומי. כידוע, על פי הרגולציה הקיימת בישראל, עובדים זרים המועסקים כנהגים זכאים לתנאי שכר ותנאים נלווים, זהים לעמיתיהם העובדים הישראלים, על פי חוקי המגן, ההסכמים הקיבוציים וצווי ההרחבה הרלוונטיים, הדבר מבטיח שלא תהיה פגיעה בתנאי ההעסקה של הנהגים הישראלים, אשר תמיד יזכו לעדיפות תעסוקתית, והנהגים הזרים יהוו השלמה של המחסור בלבד״.
בן הרוש מציין כי ״לעניין סוגיית המרת רישיונות הנהיגה הזרים לרישיונות הנהיגה הישראליים שעלתה בדיוני הוועדה, ברצוננו להבהיר כי נושא זה אינו מהווה כל קושי. כבר בשנת 2016 יובאו לישראל, בשיתוף מועצת המובילים והסוכנות היהודית, כ־80 נהגי רכב כבד ממדינות חבר העמים, אשר עברו בהצלחה תהליך מקצועי להמרת רישיון והסמכה בארץ יתרה מכך, בשנת 2023 קידמה שרת התחבורה, באמצעות ראש מינהל התשתיות מר אבנר פלור הצעת החלטה לייבוא 3,500 נהגי רכב כבד כך שקיימת תשתית מעשית להסדרה״.
בן הרוש מציין במכתבו כי מועצת המובילים מבקשת כי הוועדה תקדם מכסה ייעודית של לפחות 3,500 עובדים זרים שיוסמכו לשמש נהגי רכב כבד מקצועיים, בהתאם לצרכים הקיימים. לצורך יישום מיטבי, אנו ממליצים לחלק את ההקצאה לשתי פעימות במהלך השנה, כדי לאפשר היערכות הדרגתית ומבוקרת של הענף.